Nekromanti Bästa fantasystäderna

Mask_UBBT

Hero
Om spoilers

Varna för dem, tack. Tack vare ditt inlägg vet jag mer om BG än jag ville, och jag har planer på att spela det.

I forsättningen, använd spolervarningar. Det är inte svårt. Skriv bara "Spoiler - Baldurs Gate" i ämnesraden eller använd Spoiler-funktionen som finns till höger om när du skriver inlägg. Även om det kanske inte var en stor spoiler så är det uppretande att bli utsatt för dem.

Tack på förhand.

/Mask

G

Guest

Guest
Re: Om spoilers

Självklart!

Som tröst kan jag meddela att jag inte "spoilade" något egentligen. Bakgrundshistorien framgår nämligen redan av introt. Spelet är en fantastisk resa genom Forgotten Realms och man lever med spelet i månader!

Jag kan bara säga att Baldurs Gate triologin (BG, BG2 och Throne of Bhaal) är ett absolut superspel! Det är en av mina bästa rollspelsupplevelser någonsin, och DET BÄSTA dataspel alla kategorier jag någonsin spelat. Och jag har spelat dataspel i över 18 år!!!

Köp det, spela det, älska det!

BALDURS GATE!

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Inte så säker

Så jo, jag tror det är Wizards som sätter käppar i hjulen lite grann.

Ok... låt mig då fråga en enkel sak: varför skulle de göra det? Den enda anledningen att neka någon en licens är om man tror att kvalitén på slutresultatet inte kommer vara representativ för det material licensen gäller.

Det är knappast några spelföretag som "skulle vilja" släppa FR titlar eller andra Wizards licenser till vare sig PC eller någon annan plattform, för när det gäller så stora pengar som ett spelprojekt av idag kostar så är det farligt att styras av sådana infall.

G

Guest

Guest

Jag håller inte med dig om att "inga spelföretag skulle vilja" släppa D&D-baserade dataspel. D&D och Forgotten Realms är starka varumärken vad gäller PC-spel. Det är ju bara att titta på releaserna de senaste åren (BG, BG 2, Throne of Bhaal, Ice Wind Dale, IWD 2, Planescape: Torment, Temple of Elemental Evil) och deras succéer.

Till Tv-spels konsolerna släpps ju ännu fler (Demon Stone, etc.).

Man håller dessutom redan på med vad som ska bli BG 4. Ett gigantiskt projekt som involverar bl.a. Black Isle. Jag tror att producenterna låter det gå lite tid för att bygga upp "hungern" hos fansen. Det är enkel marketing-strategi.

Sen tror jag att Wizards har nekat många intresserade speltillverkare från att köpa licenser till att använda D&D och FR. Det är ju jätteviktigt att Wizards bara väljer "rätt" producenter för att inte inflatera varumärkena. Hittills har man bara valt rätt tycker jag , och det visar också vilket gott omdöme dem har.

Jag är övertygad om att PC/konsol-rollspelen har en stark framtid och vi kommer få se många fler D&D spel även framöver!

Staffan

Myrmidon
Nästa år kommer ju ett nytt Thieves' World-rollspel från Green Ronin - pressrelease finns här. Förmodligen blir det d20, även om det inte framgår av pressreleasen.

dream

Hero
Re: Specificering av önskemål

Zentril Keep figurerar också i CRPGet Curze of the Zxure Bonds (SSI Goldbox-spel), i manualen har jag för mig att en översiktskarta medföljer...

Archer

Swashbuckler
d20

Citat från Pressreleasen: Thieves' World® will use the d20 System, thus tapping into a network of game players millions strong

Så, ja, det blir nog d20.

ForgottenRealms

Veteran

Hehe stugan var ett gammalt textbaserat spel till PC som kom på på 80-talet. Vej inte om det var någon storsäljare direkt men ändå :gremsmile:

ForgottenRealms

Veteran
Re: Om spoilers

Om du älskar rollspel och inte har spelat Baldurs Gate, så har du verkligen missat något. Om ska spela det, kan jag tipsa om DVD utgåvan om du inte vill sitta och byta skivor mest hela tiden (eller göra full install).

Otroligt bra spel. Bästa rollspelet på PC alla tider skulle jag vilja säga.