Sigil Sigil Sigil we love you, you giant f*cking O
Åh Sigil, min älskade.
Sigil, du sköna underbara.
Sigil, min ringformade skatt.
Sigil, min älssskade.
Det verkar som Planars Handbook innehåller lite Sigil-info.
Annars kan man hitta mer om den i Planescape CS-boxen, Planar handbook (till 2nd ed. tror iaf den hette så även då). Och såklart de andra böcker som andra nämnt (factols guide, in the cage, osv. men de har jag tyvärr inte själv. Factols guide köper jag gärna om nån säljer förövrigt.)
Sigil är det bästa. Någonsin. Denna totalt sjuka och blandade stad är fullkomligt perfekt. Och om man nånsin tröttnar så har man ju sen en jävla massa andra intressanta städer på planen. Shield Town på Acheron. gnome-staden i elysium för att nämna några på hjulet. Ännu mer intressanta kanske portal-städerna är: AXOS/XOAS/SAXO/SOAX/XAOS/... Ribcage, osv.
Sen är det ju bara att kolla i de tre tilläggsboxarna (planes of law, chaos och conflict) och dreggla över de, ofta sparsamt beskrivna städerna på varje plan. Favoriter kommer från pandemonium och carceri. Två olika fängelse-plan där merparten av befolkningen befinner sig pga av diverse bannlysningar. Inte alltid en trevlig samling alltså.
Nu blev jag grymt sugen på att spela planescape. Måste kolla över kvalitén på de äventyr jag har. Sen blir det äventyr i det stora hjulet. Om Magnus och Dante och Ugglo och Vitulv är sugna?
chrull - NiQuell, NiQuell, NiQuell we love you, you giant fucking Q.