Nekromanti Bästa fantasystäderna

Troberg

Sinister eater
även om det alltid kan vara bra att kunna grunderna för spelsystemet, varför moduler till RQ/BRP, OD&D och AD&D passar mig bättre än grejer till t.ex. GURPS som jag aldrig har spelat.
Har du spelat RQ/BRP så har du i princip spelat GURPS.

Hunk

Hero
Finns det ett spelklart äventyr i "City State of the Invincible Overlord"?
Inget äventyr som går att spela "direkt ur boxen", efter vad jag har hittat, men jag har hittills i min genomläsning fokuserat på att läsa igenom beskrivningar av butiker tempel etc och jämföra med originalversionen. Det mesta är sig likt, men bättre beskrivet och snyggare layoutat. Boken innehåller dock en del äventyrsidéer och ungefär 100 sidor dungeons, men jag har inte hunnit läsa igenom de delarna riktigt än.

Det jag blev lite besviken på är att de har plockat bort det mest väsentliga avsnittet i originalversionen - tabellerna för kvinnligt utseende :gremlaugh:. Om man hade riktigt tur kunde man slå fram en 6'9" lång kvinna med lila päls och svans (chansen för den kombinationen var kanske e1/500, men den fanns i alla fall)! Tabell fanns även för "väsentliga mått", där man slog fram ett grundvärde och som övriga tre mått utgick ifrån (CHA gav tillägg för vissa och avdrag för andra). Man har väl blivit politiskt korrekt :gremfrown:.

Hunk

Hero
Har du spelat RQ/BRP så har du i princip spelat GURPS.
Tja, då skall det inte vara så svårt... Man brukar ju också tämligen snabbt lära sig förstå statsen på ett ungefär...

chrull

Stockholm Kartell
Sigil Sigil Sigil we love you, you giant f*cking O

Åh Sigil, min älskade.

Sigil, du sköna underbara.
Sigil, min ringformade skatt.
Sigil, min älssskade.

Det verkar som Planars Handbook innehåller lite Sigil-info.
Annars kan man hitta mer om den i Planescape CS-boxen, Planar handbook (till 2nd ed. tror iaf den hette så även då). Och såklart de andra böcker som andra nämnt (factols guide, in the cage, osv. men de har jag tyvärr inte själv. Factols guide köper jag gärna om nån säljer förövrigt.)

Sigil är det bästa. Någonsin. Denna totalt sjuka och blandade stad är fullkomligt perfekt. Och om man nånsin tröttnar så har man ju sen en jävla massa andra intressanta städer på planen. Shield Town på Acheron. gnome-staden i elysium för att nämna några på hjulet. Ännu mer intressanta kanske portal-städerna är: AXOS/XOAS/SAXO/SOAX/XAOS/... Ribcage, osv.

Sen är det ju bara att kolla i de tre tilläggsboxarna (planes of law, chaos och conflict) och dreggla över de, ofta sparsamt beskrivna städerna på varje plan. Favoriter kommer från pandemonium och carceri. Två olika fängelse-plan där merparten av befolkningen befinner sig pga av diverse bannlysningar. Inte alltid en trevlig samling alltså.

Nu blev jag grymt sugen på att spela planescape. Måste kolla över kvalitén på de äventyr jag har. Sen blir det äventyr i det stora hjulet. Om Magnus och Dante och Ugglo och Vitulv är sugna?

chrull - NiQuell, NiQuell, NiQuell we love you, you giant fucking Q.

Snurgla

Veteran
Re: Fanns det någon bok om Sigil? (NT)

Andra resurser jag skulle rekommendera:
-Harbinger House, äventyr satt i Sigil, lysande.
-Flera av de andra äventyren vidrör Sigil på ett eller annat ställe, t.ex. andra delen av Dead Gods, och The Eternal Boundary.
-Faction War. Detta äventyr är så att säga avslutningen på Planescape 2nd edition, och innehåller därför mycket av det de planerade att ge ut som The City of Doors, som alltså aldrig blev publicerad. Dessutom ett mycket bra äventyr.
-Planescape: Torment. Jag tycker det håller sig bra till hur Sigil fungerar.

Det finns också saker som INTE rekommenderas, framför allt då romanerna. Pages of Pain är ok, men Blood Wars-böckerna är en enda lång våldtäkt på Planescape-settingen.

ForgottenRealms

Veteran
Jag måste nog säga att Zentil Keep, Phlan, Daggerfalls och Myth Drannor är bland de coolaste jag har läst om. Har även spelar ett par gamla datorspel (dom klassiska EGA spelen för ca 10-12 år sedan) som utspelar sig där.

Bland annat kommer jag väl ihåg hur jobbiga de röda prästerna i Zentil Keep (Zentarims?) var med deras Shambling Mounds och annat smått och gott.

Varför görs inte mer rollspel på dator idag? Förstår inte värför alla satsar så enorma pengar på att utveckla FPS och RTS när det säkerligen finns näst intill lika stor potential i RPG. Se bara på Baldurs Gate hur stor framgång det blev. Lätt lika stor som Half-Life eller liknande FPS.

Mer rollspel på PC:n!

(ska försöka hålla mig till topic nästa gång ;-))

Troberg

Sinister eater
Varför görs inte mer rollspel på dator idag? Förstår inte värför alla satsar så enorma pengar på att utveckla FPS och RTS när det säkerligen finns näst intill lika stor potential i RPG. Se bara på Baldurs Gate hur stor framgång det blev. Lätt lika stor som Half-Life eller liknande FPS.
Det är en mode-grej. Ett tag gör alla shooters, sedan gör alla RTS ett tag, sedan bilspel, sedan flygspel, sedan rollspel och så vidare. Oftast krävs det att det kommer en riktig hit, sedan vill alla ha en bit av kakan och gör liknande spel tills nästa jättehit kommer.

Hunk

Hero
Jag vet inte hur svårt det kan vara att föra över Waterdeep till en annan värld. Inte lätt i alla fall. Waterdeep har en ganska stor del i Norra Forgotten Realms' historia, så mycket information är specifik för den miljön.
Det viktigaste för mig är ändå beskrivningarna av den lokala miljön och inte bakgrundsstoryn (den är lätt att anpassa till sin egen kampanjvärld). Eller så kanske jag får ta och köra igång med en FR-kampanj någon gång i framtiden, har FRCS till 3e + 3-4 supplement och en hel del gammalt finns ju att ladda ned gratis hos WotC... Å andra sidan spelar jag alltför sällan för att få tillräcklig fart på min nuvarande Wilderlandskampanj.

Hunk

Hero
Specificering av önskemål

Jag har fått många bra svar och den här diskussionen har ännu inte urartat på samma sätt mitt hädelseinlägg...

Jag hade egentligen två syften med min fråga; det första var att få en allmän bild av bra rollspelsstäder för att jag helt enkelt tycker att det är intressant att veta (det är dessutom alltid kul att läsa rollspelssupplement även om man inte använder dem).

Mitt andra syfte var mer konkret - att få tips på en bra stadskarta med detaljerade beskrivningar till en stad i min kampanjvärld. Staden har ca 30 000 invånare, ligger vid kusten (ej vid någon stor flodmynning) och är uppbyggd på ruinerna av en tidigare stad som blivit nedbränd och förstörd(så det kan finnas outforskade dungeons och dylikt under den). Livsåskådningen hos stadens makthavare är neutral med större tendenser mot ond än god. Den är självständing men, sin storlek till trots, inte så inflytelserik annat än i sitt absoluta närområde. Har någon något konkret tips? Spelsystem spelar inte så stor roll.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Inte så säker

Har inga siffror, men min "gut feeling" säger mig att CRPG:s säljer betydligt mindre än FPS:er. Half-Life är ett av världens mest säljande spel nånsin, och även om BGII säkert räknas bland de fantastiska succérna, så tror jag inte att det når upp tillde försäljningssiffror som FPS:erna har.

Just det faktum att det görs fler FPS:er än CRPG:s är nog en indikation vad man tjänar mest pengar på.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Inte så säker

Half-Life är ett av världens mest säljande spel nånsin
Fast i ärlighetens namn så kan man väl säga att det var knappast dess egen förtjänst. Hade det inte varit för att några hempulande entusiaster hängt på antiterror-vågen och gjort Counterstrike så hade det varit glömt idag.

Det finns en läxa i det här även för rollspelen. Var rädd om entusiasterna, det är de som håller spelen vid liv.

ForgottenRealms

Veteran

Visst så säljer FPS bättre än ett RPG och kommer säkerligen alltid att göra det pga dess natur och enkelhet för att inte tala om brist i komplexitet jämfört med ett RPG. Dock så menar jag att BG och BG2 varit enorma succéer och att RPG:s verkligen är en bristvara (därav borde det göras fler, nästan ingen konkurrens).

Lite skummt är det att inte Wizards sätter fler skepp i skön med tanke på hur mycket litteratur man skulle kunna göra RPG för PC av. Ta bara tex de stora klassikerna, Dragon Mountain, Tomb of Horrors, City of the Spider Queen etc etc.

Mer PC-spel tack.

G

Guest

Guest

Inte bara det. Rollspelen tar längre tid att göra. Inte minst med sina detaljerade historier och karaktärer. Shoot´em up spelen har ju bara "monster" utan några direkta motiv.

D&D-spelen som finns på dator är ju fantastiska! Balfurs Gate inte minst! Alla D&D fantaster borde köpa det och njuta!

G

Guest

Guest
Men det ryktas att Baldurs Gate 3 är på väg!

Ska bli spännande se hur dem löser det, med tanke på slutet i "Throne of Bhaal"...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vilka finns?

Jag håller med om att det skulle vara roligt att se fler CRPG:s satta i D&D-världar!

Funderade på vilka som finns och kom bara på de här:

Baldur's Gate
Baldur's Gate II
Baldur's Gate: Throne of Baal
Neverwinter Nights
Icewind Dale
Planescape: Torment
Temple of Elemental Evil

Och den gamla klassikern:

Pools of Radiance

Det var det första AD&D-spelet jag spelade på dator! Ashäftigt tyckte jag då. :gremlaugh:

Har jag missat några?

M.

G

Guest

Guest
Re: Vilka finns?

Ice Wind Dale 2
Pool of Radiance: Myth Drannor

Dessa är de som kommit ut senaste åren. Som min kusin, Anor, nämnde finns det ju gamla dos-baserade rollspel också med D&D och Forgotten Realms som bas. Även om dem var enkla och hade dålig grafik och dåligt ljud, var dem ändå underhållande.

G

Guest

Guest
Re: Vilka finns?

Ice Wind Dale 2
Pool of Radiance: Myth Drannor

Dessa är de som kommit ut senaste åren. Som min kusin, Anor, nämnde finns det ju gamla dos-baserade rollspel också med D&D och Forgotten Realms som bas. Även om dem var enkla och hade dålig grafik och dåligt ljud, var dem ändå underhållande.

entomophobiac

Low Prep High Play

Egentligen räcker det, åtminstone för min del, att se hur mycket man spelar varje typ av spel.

Eftersom jag numera mest spelar på Xbox så är det Halo som är det dominerande spelet, men trots det har jag spelat igenom flertalet rollspel - både på PC och på Xbox - under tiden jag fortfarande spelat Halo.

I timmar blir det med andra ord väldigt mycket FPS - väldigt lite CRPG. Mest för att man röjer igenom dem en enda gång och sedan glömmer bort dem där de står i hyllan och samlar damm.

entomophobiac

Low Prep High Play

Inte bara det. Rollspelen tar längre tid att göra. Inte minst med sina detaljerade historier och karaktärer. Shoot´em up spelen har ju bara "monster" utan några direkta motiv.

Totalt skitsnack! Spel tar tid att göra efter utvecklingsteamets storlek, mål och ambitionsnivå. Inte vilken typ av spel det är.

Exempel: Half-Life 2 har tagit lika lång tid - om inte längre - som det omtalade Fable (fd. Project Ego) att utveckla. FPS vs. CRPG.

Likadant är utvecklingstiden för många av de spel som använt BioWares motor (Planescape: Torment, Baldur's Gate II etc.) väldigt, väldigt kort. Gentemot exempelvis Halo 2 eller, framförallt, Doom 3 som tagit astronomiskt lång tid att göra.

Så glöm de "detaljerade historierna", det handlar faktiskt om ett rejält hantverk oavsett vilken typ av spel det är.