Nekromanti Bästa Feat

Jjon

Veteran
Tänkte starta en liten omröstning angående vilka Feats som är bäst. Självklart är detta en tolkningsfråga men det kan vara kul att veta vad ni tycker...

Jjon

Veteran
En underskattad Feat...

En av dom feats som är mest underskattade är nog Toughness. Dessutom kan man ta den flera gånger. Den är ganska bra man kör wizard/human. Då får man ju en extra feat. Och Wizards har inte så mkt HP från början.

BONUz

Veteran
Re: En underskattad Feat...

håller med toughness är über pga att man kan få den fler ggr

Kalil

Swordsman
Power Attack

När man har kommit upp i level lite grann (runt level 6-7) träffar man nästa alltid men det kräver många träffar för att sänka en motståndare. Detta avhjälper Power Attack snyggt och prydligt.

Feats som verkar bra, men som i praktiken är värdelösa efter level 5:

- Toughness (jag får 146 HP istället för 143 woohoo!)
- Improved Initiative (man dödar hur som helst aldrig på första (eller andra, eller tredje) slaget)
- Weapon Finess (jag får +14/+9 istället för +13/+8 på ett vapen woohoo).

/Kalil

Jjon

Veteran
Re: Power Attack

Toughness är inte att rekomendera för sådan klasser som redan är fighter inriktade.
Men sådan som wiz/src/bard/druid kan det vara bra att ha.

Toughness är dessutom ett krav för att få featen så att man inte svimmar vi 0 Hp ( Kan inte stava till det på egelska :gremsmile:

Kalil

Swordsman

Även en wizard får HP per level. Detta innebär att featen som var bra från början, snart blir allt sämre. En lvl 8 wizard med 12 i con har trots allt ca 30 HP utan toughness, med toughness 33. Det är banne mig ingen större skillnad.

Hade wizarden i fråga istället tagit Craft Wonderous Item hade han för en mindre summa kunnat bygga sig ett +2 con föremål som hade gett honom 8 extra HP (en bouns som dessutom ökar när han går upp i level).

Toughness kan tyckas vettig på level 1-3 med är _otroligt_ dålig på högre levlar.

/Kalil

Quan'talis

Swashbuckler
Scribe Scroll är inte så dum

Alla Item Creation Feats är roliga, men Scribe Scroll är nog den jag haft mest nytta av. Mina wizards (hela två stycken hittills, så jag vet verkligen vad jag pratar om) brukar oftast ha ett par spells över mot slutet av dagen, och då är det ju roligt att man kan spara dem i form av scrolls tills de behövs.

Om jag spelade som fighter skulle jag satsa på Improved Critical(Falchion) eller Impr. Crit.(Scimitar). De vapnen har ju redan större threat range än andra svärd(18-20 i stället för 19-20), och med Improved Critical har man möjlighet till Critical Hit om man slår 15 eller högre (undrar om det stackar med bonusen från ett keen weapon, som man säger på ren svenska).

Feats som ger en engångsbonus till en skill (eller till HP) brukar jag undvika. Jag tycker inte att de är dåliga, bara att alla andra är bättre...

/JPS

Staffan

Myrmidon
Re: Scribe Scroll är inte så dum

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Mina wizards (hela två stycken hittills, så jag vet verkligen vad jag pratar om) brukar oftast ha ett par spells över mot slutet av dagen, och då är det ju roligt att man kan spara dem i form av scrolls tills de behövs.

<hr></blockquote>

Eh... Att göra en scroll tar minst en hel dag, mer om den kostar över 1000 gp.

med Improved Critical har man möjlighet till Critical Hit om man slår 15 eller högre (undrar om det stackar med bonusen från ett keen weapon, som man säger på ren svenska).

<hr></blockquote>

Keen och Improved Critical stackar additivt, d v s inte multiplikativt. En kroksnabel har i grunden threat range 18-20, d v s 3 poäng. Har man Improved Critical eller Keen ökar man detta med 100% till 6 poäng (15-20). Har man båda ökar man med 200% till 9 poäng, d v s 12-20. De flesta saker som multiplicerar i D&D fungerar på det sättet - två fördubblingar blir en trippling, inte en kvadruppling.

I sammanhanget kan nämnas att ökad threat range blir mindre och mindre värt, eftersom en miss som hamnar inom threat range fortfarande är en miss. Om du behöver slå 17 för att träffa har du ingen nytta av att 15 är ett threat.

Feliath

Swashbuckler
Hög Threat Range

I sammanhanget kan nämnas att ökad threat range blir mindre och mindre värt, eftersom en miss som hamnar inom threat range fortfarande är en miss.

Men det är ju kul att alltid få en threat när man träffar! När man väl kommit så högt i level att en Threat Range på 12-20 är möjlig lär man inte träffa ofta med mindre än en tolva, och då gör man faktiskt en critical rätt ofta: Om man måste slå 13+ för att träffa blir 12.25% av träffar en crit, alltså knappt en på åtta, att jämföras med en vanlig Threat Range på 20 som ger Critical på sju attacker av fyrahundra för samma svårighet att träffa.
Muy Practical, Der Threat Range... *våldsam språkförbistring*

/Feliath - statistiker

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Scribe Scroll är inte så dum

Att göra en scroll tar minst en hel dag, mer om det kostar över 1000 gp.

<hr></blockquote>

Sorry, my bad... blandade visst in en obskyr house rule i resonemanget. Nåja, med tanke på att en wizard har scribe scroll redan från början är den antagligen den man har mest nytta av i början av en kampanj (förutsatt att man börjar från lvl 1). Vi kan väl säga att det var det jag menade?

Keen och omproved Critical stackar additivt, d v s inte multiplikativt. En kroksnabel har i grunden threat range 18-20, d v s 3 poäng. Har man Improved Critical eller Keen ökar man detta med 100% till 6 poäng (15-20). Har man båda ökar man med 200% till 9 poäng, d v s 12-20. De flesta saker som multiplicerar i D&D fungerar på det sättet - två fördubblingar blir en trippling, inte en kvadruppling.

<hr></blockquote>

Jo, det vet jag. Jag tycker ändå det är bra.

I sammanhanget kan nämnas att ökad threat range blir mindre och mindre värt, eftersom en miss som hamnar inom threat range fortfarande är en miss. Om du behöver slå 17 för att träffa har du ingen nytta av att 15 är ett threat.

<hr></blockquote>

Här beror det på hur man ser på saken. Precis som Feliath väljer jag att se det från andra hållet - varje träff kan bli en crit. Kan det bli bättre?

/JPS

Här är två feats som är bra.....

Mind over body på min Sun elf med INT 20. Leder till +5 hit points från början som han desperat behöver + 1 hp vid varje metamagic feat.

Spellfire har jag hört ska vara ganska bra. Men jag tycker den är lite munchkin, så jag frågar inte ens min DM om jag får ha den.

BONUz

Veteran

Tougness är bra dom där 3 extra hp/lev kan vara väldigt avgörand även med en fighter.

Improved initiative man kan visst döda massa fiender på första slaget o den e bra med cleave och great cleave på lite högre level.

Weapon Finess kan även den vara bra!

Staffan

Myrmidon

Tougness är bra dom där 3 extra hp/lev kan vara väldigt avgörand även med en fighter.

<hr></blockquote>

Toughness ger inte 3 hp per level. Den ger 3 hp, punkt.För en level 9-fighter utan Con-bonus utgör den alltså (i medel) skillnaden mellan 54 och 57 hp.

Improved initiative man kan visst döda massa fiender på första slaget o den e bra med cleave och great cleave på lite högre level.

<hr></blockquote>

Improved Initiative är bra för rogues eftersom den ger dem en större chans att få in sneak attacks.

Weapon Finess kan även den vara bra!

<hr></blockquote>

Weapon Finesse är OK om man har riktigt hög Dex och inte så hög Str. Funkar kanske för rogues, men de flesta fighters satsar mer på Str än Dex.

chrull

Stockholm Kartell

du verkar enbarttänka ur en barbars eller fighters synvinkel..

Toughness är bra i början för mages och liknande.
Den är EXTREMT bra för en wizard med -2 i con bonus. det är en jääävla skillnad på 2 respektive 5 hitpoints på level 1. Men den kanske inte kan tas av dem? .. oh well. det är inte en feat jag har behövt titta så mycket på ännu..

Improved Initiativ.

*host*

Tror inte det finns en mer självklar feat för Rouges.
Jag hade en level 1 rouge med 20 i dex (halfling.. får en 18.. gissa var den hamnar...) sen improved initiativ och dessutom någon av de regionala featsen som ger typ +2 init och +2 nån skill..
det gav honom +11 i initiativ. han var ALLTID först. det gav en jävla massa sneak attacks... (man dödar alldrig på första attacken). jodå. visst dog de...

Weapon Finess i mitt fall skulle det ge en skillnad vid lvl 6 på +4 eller +8

gör en radikal skillnad faktiskt...

chrull

König

Hero
Re: En underskattad Feat...

Själv tycker jag att toughness är OK på lvl 1 och kanske 2. Sedan börjar man ångra att man tog den, då det finns bättre feats att ha, samt att man efter ett tag ändock har hitpoints så det räcker utan att offra en feat för att få 3 till!
/images/icons/king.gif

König

Hero
Det beror på vilken level som man befinner sig på. Men en feat som jag alltid tycker fungerar är DODGE.
/images/icons/king.gif

BONUz

Veteran

Om man tar featen på varje level så får man +3hp
jag trodde iallafall att det var så ni menade!

Jaak

Warrior

Öhh, e du helt borta eller har du inte läst players handbook.man kan inte ta en feat varje level å den skulle ändå suga å de jävligt mycket.visst om man bara har besutat att spela typ upp till level 5 me en wizard den inte så toki men annars suger den.......

BONUz

Veteran

skrev/tänkte fel /images/icons/blush.gif är ganska ny med systemet