Re: Scribe Scroll är inte så dum
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Mina wizards (hela två stycken hittills, så jag vet verkligen vad jag pratar om) brukar oftast ha ett par spells över mot slutet av dagen, och då är det ju roligt att man kan spara dem i form av scrolls tills de behövs.
<hr></blockquote>
Eh... Att göra en scroll tar minst en hel dag, mer om den kostar över 1000 gp.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
med Improved Critical har man möjlighet till Critical Hit om man slår 15 eller högre (undrar om det stackar med bonusen från ett keen weapon, som man säger på ren svenska).
<hr></blockquote>
Keen och Improved Critical stackar additivt, d v s inte multiplikativt. En kroksnabel har i grunden threat range 18-20, d v s 3 poäng. Har man Improved Critical eller Keen ökar man detta med 100% till 6 poäng (15-20). Har man båda ökar man med 200% till 9 poäng, d v s 12-20. De flesta saker som multiplicerar i D&D fungerar på det sättet - två fördubblingar blir en trippling, inte en kvadruppling.
I sammanhanget kan nämnas att ökad threat range blir mindre och mindre värt, eftersom en miss som hamnar inom threat range fortfarande är en miss. Om du behöver slå 17 för att träffa har du ingen nytta av att 15 är ett threat.