Bästa filmscenerna

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,011
Den här scenen i The Dark Knight Rises är otrolig. Jag älskar hur Ben Mendehlson gestaltar hur Daggett går från att uppfatta sig själv som auktoritär och med kontroll över situationen till raka motsatsen. Bane är perfekt också. Handryggen på Daggetts axel är 👌


Den bästa introscenen till en skräckfilm är Evil Dead Rise. Skräck tjänar ofta på långsam och lågmäld uppbyggnad, men Evil Dead är inte den typen av skräck och det här introt är helt jävla galet och perfekt. Sista klippet (alltså det med titeln) är så snyyyyygt 😍

(Obs ej för barn)

 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,011
Jag vet ju att den scenen är den kanske kändaste från Tombstone, men fattar inte riktigt dess storhet. Det finns en rad scener som är mycket tightare, och där Kilmer är bättre.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482

Denna är kanske lite kontroversiell då många inte gillar The last Jedi. Jag tycker att det är den näst bästa Star Wars-filmen och denna scen är nog min favoritscen i hela franschiset! De som påstår att filmen var något slags hån mot Luke måste nog ha somnat under denna scen för han har nog aldrig varit bättre! Scenen är fasligt snygg men det är även ballt att fotot är så tydligt inspirerat av klassiska samurajfilmer. Jag älskar verkligen dennna scen!



Och nu är det dags att bli kontroversiell igen! Matrix-uppföljarna är ju inte omtyckta och jag håller med om att åtminstone tvåan och trean inte är några höjdare storymässigt. Tvåan är dock kul att titta på och denna scen är den allra bästa. Jag är helt med på att den egentligen är alldeles för lång och att den har en hel del effekter som var fula redan när filmen kom. Jag tycker dock att scenen är väldigt väldigt underhållande!


Montagescenen i Ghost in the Shell är otroligt stämningsfull och innehåll en hel del symboliska referenser till filmens tematik!


Casshern är en av mina absoluta favoritfilmer! Har den till och med tatuerad på armen. Detta är ju en spoiler då det handlar om slutscenen men det är ju en favoritscen så vad kan jag göra? Måste erkänna att det krävde några omritar för att fatta vad det egentligen var som hände och jag måste erkänna att slutmonologen är cheesy as hell, men det skiter jag i!


Det är ju nästan lite fusk att ta en scen från någon av Roy Anderssons filmer då varje scen är som en liten kortfilm i sig. Med det sagt är jag verkligen förtjust i denna scen! Brukar citera den i tid och otid.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,405
Location
Kullavik
Detta är en av de bästa scenerna (och filmerna) någonsin enligt mig...


EDIT: Den här är också en favorit...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,405
Location
Kullavik
Man kanske behöver ha sett filmen för att förstå slutscenen, men jag tyckte den var fantastisk.

 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
199
Såg The Road kort efter vi fick vårat första barn. Filmen fullständigt krossade mig emotionellt och jag har inte kunnat se hela filmen sedan dess. Så otroligt deprimerande och vacker samtidigt. Musiken är helt fantastisk och när Mannen levererar: "All I know is the child is my warrant, and if he is not the word of God, then God never spoke.." så vill man bara krama om sina barn.

Jag brukar palla att se öppningscenerna i filmen sen orkar jag inte mer, så det blir mitt bidrag:

 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Utan ytterligare kommentar. Ni har ju sett den här redan. Perfektion.


omedelbart följt av


Många filmer skulle vinna på att folk höll käften mer!
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,232
Slutduellen från Return of the Jedi

Gnuer i panik från Lejonkungen

Svärdsduellen från Princess Bride

Chariot Race from Ben Hur. Inga datoreffekter här inte.
 
Last edited:
Top