Bästa filmscenerna

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,405
Location
Kullavik
Hela filmen är "bästa filmscen". Deras minspel! Det bästa är att den är baserad på en verklig historia.
Älskar hela trilogin. Visste faktiskt inte att den byggde på en verklig historia. Gäller det enbart Before Sunset?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,087
Location
Helsingborg
Älskar hela trilogin. Visste faktiskt inte att den byggde på en verklig historia. Gäller det enbart Before Sunset?
Ja, bara första filmen. Skådespelarna själva var med och skrev de två sista delarna.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,405
Location
Kullavik
Ja, bara första filmen. Skådespelarna själva var med och skrev de två sista delarna.
Aha, jo känner igen att de var med och skrev de två sista delarna. Tycker det är lite lätt att blanda ihop titlarna på första och andra filmen, men Before Sunset är ju alltså den andra filmen, så det är Before Sunrise som är baserad på en verklig händelse (och det är väl på något sätt kopplat till inledningen på Before Sunset när Jessie är och signerar sin bok i Paris, som handlar om det man fick se i första filmen.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Peter Jackson: "Jag ska göra filmhistoriens mest episka scen. Det är nio personer som går förbi en klippa."

 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
Europa, slutscenen. Lars von Trier has många bra scener, men jag väljer den här relativt okända:


Peter Greenaway borde också har någon scen här, men jag kunde helt enkelt inte välja en.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,011
En av de bästa skräckfilmsscenerna, från den orimligt bra trean av Exorcisten.

 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Egentligen är nog Escape from New York bättre, men samtidigt tycker jag att Escape from L.A. är sorgligt underskattad. Och scenen med duellen är den bästa i de två filmerna! Den visar vilken otroligt härlig antihjälte Snake är, regler och heder kan fara åt helvete, här gäller det att vinna med alla medel! Scenen leker dessutom med publikens förväntningar vilket gör den ännu bättre. Det har etablerats tidigare att Snake är en skicklig revolverman och att han utfört pistoldueller inför betalande publik. Detta tror man är en plantering inför en riktig duell här, men både Snake och manusförfattarna luras 🙂

 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,250
Slutscenen i El Cid,
efter att Rodrigo valt döden för att kunna sitta till häst i slutstriden om Valencia. Magnifikt.

 
Last edited:

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,147
Slutscenen i El Cid,
efter att Rodrigo valt döden för att kunna sitta till häst i slutstriden om Valencia. Magnifikt.


Introt är också helt magiskt. Nästan så man vill gå med i ISIS när man ser det klippet.
 
Top