DeBracy
Eventuellt helt fantastisk
- Joined
- 21 May 2003
- Messages
- 5,856
En del spel har en såndär sjukt bra grej, russinet i kakan, som man lika gärna skulle kunna plocka ut och det skulle vara precis lika bra utan resten runt omkring. Jag vill bjuda in er att spy ur er sådana saker från olika spel på ett kortfattat sätt. Kom ihåg att vad vi anser är sjukt bra grejer säkert kommer variera. Det är okej. Att pinka på andras russin är inte okej.
Bästa grejen från Midnight
Sauron vann och ondingarna härskar i fantasylandet, spelarna tillhör motståndsrörelsen. Fuck yeah, så jävla spelbart! Känns skitlätt att komma på idéer till och kampanjupplägget ställer i princip inga som helst krav på vad som ingår i settingen (undrar om inte Star Wars är det här kampanjfröet fast med rymdskepp?).
Bästa grejen från Ars Magica
Truppspel: varje spelare har mer än en rollperson (i Ars Magica typiskt en magiker, en annan viktig bifigur typ en riddare, samt nån mindre viktigt person) och byter runt lite mellan vilken som spelas beroende på var en scen/ett äventyr utspelar sig. Eftersom Ars Magica föreslår att man turas om att spelleda har man för det mesta någon rollperson som passar fint in i en annan spelares äventyr oavsett vad det handlar om. Bra grund för att bygga någon slags dockskåp.
Bästa grejen från Cthulhu Dark
I Cthulhu Dark (ett superenkelt system för att spela klassiska Cthulhu-äventyr) slår man normalt bara för att se hur bra något lyckas, inte om. Ifall någon ändå finner det intressant med ett misslyckande kan hen föreslå hur detta misslyckande skulle kunna vara, och slå en egen tärning. Högsta slaget avgör resultatet. Spelledaren har veto mot potentiella misslyckanden om det gäller något som måste lyckas för att äventyret ska föras frammåt.
Bästa grejen från Midnight
Sauron vann och ondingarna härskar i fantasylandet, spelarna tillhör motståndsrörelsen. Fuck yeah, så jävla spelbart! Känns skitlätt att komma på idéer till och kampanjupplägget ställer i princip inga som helst krav på vad som ingår i settingen (undrar om inte Star Wars är det här kampanjfröet fast med rymdskepp?).
Bästa grejen från Ars Magica
Truppspel: varje spelare har mer än en rollperson (i Ars Magica typiskt en magiker, en annan viktig bifigur typ en riddare, samt nån mindre viktigt person) och byter runt lite mellan vilken som spelas beroende på var en scen/ett äventyr utspelar sig. Eftersom Ars Magica föreslår att man turas om att spelleda har man för det mesta någon rollperson som passar fint in i en annan spelares äventyr oavsett vad det handlar om. Bra grund för att bygga någon slags dockskåp.
Bästa grejen från Cthulhu Dark
I Cthulhu Dark (ett superenkelt system för att spela klassiska Cthulhu-äventyr) slår man normalt bara för att se hur bra något lyckas, inte om. Ifall någon ändå finner det intressant med ett misslyckande kan hen föreslå hur detta misslyckande skulle kunna vara, och slå en egen tärning. Högsta slaget avgör resultatet. Spelledaren har veto mot potentiella misslyckanden om det gäller något som måste lyckas för att äventyret ska föras frammåt.