Nekromanti Bästa guiderna för att skriva äventyr?

Max Raven

T12-kultist
Vilka är de bästa guiderna ni sett för att skriva äventyr?

Både i rollspelsböcker, bloggartiklar och annat.

Mundo

Myrmidon
Noir har en väldigt bra guide för hur man skriver äventyr. Jag använder mig nästan alltid av Noirs system för att skriva äventyr, i alla fall som grund.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För att få dem ur vägen: Jag tycker att mina spel Null State, More than Human och Rotsystem har riktigt bra äventyrsgeneratorkapitel.

Om jag ska titta på produkter jag inte skrivit själv är det sjukt skralt. Det är ju en av mina huvudsakliga kritiker mot tradspel överlag; att de inte ger vad jag betraktar som tillräcklig SL-hjälp när det gäller något så centralt som att förbereda äventyr. Oftast verkar de utgå från att man redan kan och att man har ett oändligt förråd av intressanta, spelbara grundplots som bara väntar på att iklädas ett komplicerat regelsystem och en generisk spelvärld. Eller så utgår de från att man är förmögen att improvisera utan att det bara blir linjärt och tråkigt, eller att man iaf gillar att improvisera. Vilket jag inte gör.

Jag gillade som fan Chris Kutaliks Pont Crawl-bloggposter. De informerade en hel del av mitt skrivande av Rotsystems utforskningskapitel och i Dina ängder gröna-expansionen snodde jag dem nästan rakt av.

Jag har sedan länge slarvat bort länken, men en gång läste jag en mycket intressant bloggpost/artikel där det gjordes topologiska analyser av dungeons, dvs där man tydligt såg vilka reella valmöjligheter som fanns, hur linjär dungen var och så. Tyvärr minns jag inte tillräckligt mycket av den för att ens kunna googla på det.

Däremot tänker jag helt fräckt passa på att tipsa om mitt verktyg Subway, som är tänkt som ett slags guide/mekanik/grej för att generera mysterielösar- eller utforskningsäventyr. Lägg in önskat antal noder, slumpa fram lite platsnamn, generera en struktur.

Jag följer tråden med stort intresse, och hoppas på ett minimum av "äh, vaddå förbereda, man behöver väl inte förbereda, jag förbereder aldrig"-svar =)

Lightshy

Hero
Kanske lite off topic, men finns det några skriva äventyr workshops på conventen i vårt avlånga land?

Max Raven

T12-kultist

Mogger

Hipsteranka
  • Mouse Guard
  • Sorcerers Soul
  • Primetime Adventures
  • Dogs in the Vineyard
  • Apocalypse World

Lambendil

Veteran
Guy från "How To Be A Great GM" på Youtube har en hel videosamling i hur man skriver äventyr i olika settings, kommer upp med design, kampanjer etc. Han har även specifika videos om hur man gör trovärdiga NPC:er, skapar städer, dungeons etc.

Han pratar i stort sett alltid helt systemfritt så det är inget som behöver tolkas om till andra system. Hans fokus är narrativet och upplevelsen, inte siffror.

Storytelling basics: https://www.youtube.com/watch?v=APUqSXmblPw&list=PLsHhMRkG9uA65q8hN8NJdNeRG-CCkKdnM
GM basics: https://www.youtube.com/watch?v=pgoW...dBAnOEoai83FLw
Creating a campaign: https://www.youtube.com/watch?v=Dbbm...mjtvtEhJ-16TKZ