Nekromanti Bästa Raserna/varelserna?

Bassejr

Hero
Dags för en ny "bästa" tråd.

Så jag fann mig själv med två frågor: Vilka bra spelbara raser kan man hitta på eller använda i olika settings, och vilka bra monster och encounter kan man ha. Men båda frågorna kan sammanfattas såhär:

I alla settings och alla kategorier, från utomjordingar till vildvittror till högalver, från jättespindlar till cerberos till halvgudar och demoner, spelbara eller icke spelbara...

Vilka är dom intressantaste varelserna ni stött på i rollspel? (eller i annan fiktion för den delen, var inte blyga)

Anchorman

Swashbuckler
Vampyrer är alltid intressanta, både i strid men också intressanta personer i en handling.

Inser dock att alla vampyrer jag har haft med har varit före detta människor. Kanske ska ha en dvärgvampyr näst? Eller kan enbart människor bli smittade, någon som vet?

slanfan

Hero
Hon i The Windup girl är ju supercool. En spännande variant av en robot. Men jag är ett fan av människor. Med cybernetik, superkrafter, magi eller naturell.

chrull

Stockholm Kartell
De ballaste raserna är såklart Mind Flayers, Beholders och Goblinerna från Pathfinder.

De mest intressanta? Svårt. Githzerai/yanki är intressanta, och jag har alltid gillat Yugoloths/Daemons.

Leon

Leo carcion
Krille said:
Jag har en grej för skogsrån. Helst varianten med rävsvans snarare än den med hålrygg/barkrygg, men jag är inte så himla nogräknad.
Precis det klipp jag hoppades på!

Såg Picasso's äventyr igår. Inget bättre än Hasse och Tages låtsasspråk

Ang. tråden: Jag gillar djurfolk/djurmutanter, eftersom de lånar sig till både allegorier, och att bryta med förväntade allegorier

Duddmannen

Hero
Det har funnits massor av coola och intressanta raser som jag har spelat genom åren, men en av de många som verkligen sticker ut är Reformed Demon från Mystic China - en kampanjvärld till Palladium eller RIFTS. I korthet en demon från det klassiska kinesiska helvetet som bestämt sig för att bli en god individ och därför lagt av med demoniserandet. Palladium har levels precis som DnD. Den här "rasen" (eller Klassen, snarare) levlade bakåt. Man var jätteball från start och blev sedan gradvis sämre ju mer mänsklig man lyckades bli. Riktigt ballt koncept tycker jag.

Andra stjärnor som sticker ut är:
Warforged, från Eberron, som är fantasy-robotar byggda för att kriga, men funnit egna vägar att passa in i samhället efter krigets slut.
Kobolder, så som de beskrivs i DnD 3 och 4, där de blir supermodiga små krigarödlor med enorm självsäkerhet eftersom det VET att de egentligen är drakar.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Skogsrån är faktiskt en liten favorit hos mig också, jag har länge funderat på att skapa ett modernt skogsrå, en fresterska man kan stöta på inne på krogen som lurar med dig nånstans, in på nån bakgata...

Sen älskar jag demoner. Inte de hornförsedda, bockfotade varianterna som andas eld och osar svavel, utan de mer lömska som viskar obehagliga förslag i ditt öra och får dig att göra sånt du annars aldrig skulle gjort.

För det tredje så skrämmer havsvidunder skiten ur mig. Vet inte hur användbart det är egentligen för jag tänker mig dessa vidunder så enorma att nothing short of a kärnvapenmissil skulle rå på dem. När vi spelade Dark Matter en gång så skulle RPna hyra en båt och dykutrustning för att undersöka ett kraschat skepp på havets botten. Då hintade jag om ett vidunder i vattnet och detta var väldigt effektfullt. De anade det mest men stötte egentligen aldrig på det själva.

Möller

Hubert Hortlax
Kultister är ju alltid trevliga. Går att göra mycket med folk som dyrkar märkliga gudar.

Även mer övernaturliga och mäktiga Lovecraftiska varelser är trevliga. Såsom t.ex. Trail of Cthulhu gör dem. Inget är säkert, inget bestämt - beskriv ett obegripligt fenomen och du har skräckstämnigen. Om det är en Shoggoth eller eller nått annat är inte det viktiga.

Sen gillar jag troll. Inte Tolkiens jättegorillor. Nä, troll ska ha kultur, fru och barn. Då kan man använda dem likt djurmutanter eller intelligenta robotar i SF. Är de verkligen onda? Ska man respektera dem som individer? Riotminds snuddar vid detta i Trudvagn. Skogstrollen har sina gudar och sina gnistleremålningar (men dras med andra, gigantiska designproblem). Även istrollen och kungstrollen är lite mer än bara våldsamma, storvuxna fiender.

tull

Hero
Som spelare tycker jag att människan är den solklart bästa rasen. Vi är välbalanserade och vettiga.

Annars Half-orcs är något av en favorit. Varelser i utanförskap, ensamvargar. Typ som halvalver utan misslyckad romantisk kosmetika.

God45

#PrayersForBahakan
Jag backar människan som årets bästa ras, det är som när hela EU fick fredspriset, trevligt och inkluderande :gremsmile:

Sedan gillar jag x-men typen av mutanter. Inte bara är det coolt med en ny art som försöker bygga sin egen kultur. Inte heller är det bara coola superkrafter. Men möjligheterna att använda dem som metaforer är fantastiska :gremsmile: Så de får min röst fast jag håller med Senator Kelly :gremwink:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Duddmannen said:
Palladium har levels precis som DnD. Den här "rasen" (eller Klassen, snarare) levlade bakåt. Man var jätteball från start och blev sedan gradvis sämre ju mer mänsklig man lyckades bli. Riktigt ballt koncept tycker jag.
Det här påminde mig om goblins från The Shadow of Yesterday. De kan normalt inte känna kärlek, men de goblins som lär sig det kan till slut bli människor. Också ett ballt koncept!

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag gillar raser som är speciella på något sätt som får en att fundera över hur deras samhällen och psyken påverkats. Robotar alver och vampyrer lever till exempel för evigt om det vill sig väl, de är coola.

Standarddvärgar och halvlingar är däremot rätt trista då de antingen är för lika människor eller också är som människor men med en egenskap väldigt betonad, girighet eller kleptomani t ex.

God45

#PrayersForBahakan
Discworld har de bästa standard dvärgarna. Och de bästa trollen. Och de bästa varulvarna. Och de bästa magikerna. Och...

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:
Så de får min röst fast jag håller med Senator Kelly :gremwink:
Magneto was right! =)
Jag tycker bara att vi borde hålla koll på folk som kan råka förinta stadsdelar om de tappar sina glasögon. Sedan tycker jag att vi bör ge polisen utrustningen de behöver för att kunna gripa mutanter som begår brott. Inget överdrivet. Bara ett par enorma rosa robotar eller så :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Jag tycker bara att vi borde hålla koll på folk som kan råka förinta stadsdelar om de tappar sina glasögon. Sedan tycker jag att vi bör ge polisen utrustningen de behöver för att kunna gripa mutanter som begår brott. Inget överdrivet. Bara ett par enorma rosa robotar eller så :gremwink:
Jag tycker att vi bör låta naturen ha sin gång, och låta Homo Superior ta över efter den nu föråldrade modellen Homo Sapiens. Det finns alltid risk för gnissel när äldre modeller ska byta ut mot nya, och vi får se till att arbeta för att den här övergångsperioden ska gå så smärtfritt som möjligt... Under tiden måste vi naturligtvis få försvara oss =)

EDIT: Och om nu jag själv skulle råka vara icke-mutant i sammanhanget så finns ju alltid U-men eller någon variant därav, dvs att man låter operera sig... Eller kanske bara ser till att bli supervarelse på annat sätt t.ex. genom att ladda upp sitt medvetande till en robotkropp som man sedan bygger en armé av, eller nåt...

God45

#PrayersForBahakan
Men Homo-superior är ju inte en naturlig utveckling utan aliens som har mixtrat med männskligt dna för några miljoner år sedan och gjorde så att folk blir mutanter och att folk ibland kan få krafter av andra anledningar. Det är ju därför radioaktiv strålning ibland ger en spindel-krafter istället för tumörer :gremsmile:

(Om det nu är den förklaringen som gäller fortfarande, de ändrar den vart annat år eller så :gremtongue: )

Nej, vi måste hålla koll på de här mutanterna så att inte fel missfoster stöter ihop med fel halv-gud och planeten exploderar. Det var rätt ide att sätta någon pålitlig som Norman Osborn som ledare för SHIELD och det är tråkigt att de där blödiga liberalerna fick honom ersatt med Steve Rogers igen :gremwink:

tull

Hero
Pärsson said:
Annars Half-orcs är något av en favorit. Varelser i utanförskap, ensamvargar. Typ som halvalver utan misslyckad romantisk kosmetika.
Jag menar se på henne:

Bassejr

Hero
Hållered om att allt från discworld är bäst.
I annan fantasy tycker jag om unrliga druidistiska eller naturistiska folkslag, som trakoriens vargmän, eller wicca-paganistiska älvor.

Sen skulle jag vela ge en Honorable Mention till Homo Novus från Metro 2033. Allt prat om att de skulle vara det nästa steget i människans evolution, och att de van över oss i "Survival of the fittest" sätter verkligen stämningen för spelet. En heöt fantastisk spel idé.