Hur jag använder begreppen:
Setting: Den miljö det hela utspelar sig; kultur, arkitektur, politiskt system, fördomar, geografi, osv...
Sandbox: Att det inte finns något spår som måste följas. Spelledaren kan ha ett eller flera äventyr i bakfickan, men det finns noll i socialt kontrakt att följa dem på minsta sätt. En sandbox kan vara reaktiv (ingenting händer i världen om inte spelarna gör något) eller aktiv (det händer en massa i världen utan att spelarna gör något). Det enda Sandbox har med utforskande att göra är att sandlådan tillåter utforskande. En närbesläktad form är Theme Park/nöjespark, där man placerar rälsade äventyr eller grottröjsäventyr i en till synes sandboxad värld.
Fisktank: Ett sätt att generera konflikter och händelser via relationsfokus. Den kan användas som en metod att hantera aktiva sandboxar, men lika gärna till att skapa rälsade äventyr.
Så från mitt sätt att se det är Eon möjlig att köra som Sandbox, eftersom den har en värld att sätta i rörelse. Men det är inte Sandbox, eftersom det blir Sandbox eller rälsat då det är i händerna på spelledarna.
Bästa Sandbox-settingen för mig är det jag fokuserar på för tillfället. Jag spelleder enbart med Sandbox-tänk, även då jag kamouflerar det som rälsat eftersom den/de jag spelar med specifikt efterfrågat rälsat. Men för att Sandboxa måste jag känna att jag förstår välden, sedan kan det vara för att jag köra fantasy-kultur standard 1A.