Jag är rätt förtjust i skadesystemet i Cortex Plus Drama.
Det finns hela fem olika sorters stress: Rädd, Arg, Utmattad, Skadad och Osäker. Precis som alla andra värden så mäts de med tärningar, så en T12 Skadad är mycket värre än en T8 Skadad. Men man mäter inte enbart fysisk skada, utan som synes så kan folk bli utmattade, tvärilskna, livrädda, eller osäkra på gränsen till handlingsförlamning. Stress handlar om att hantera motgångar och förluster.
Stress har flera effekter. Den kortsiktiga effekten är att om man har stress och man slår ett slag så får motståndaren lägga till en passande stresstärning till sitt slag (alla slag är motsatta - antingen slår man mot en motståndare eller mot en trubbelpöl, och sen tar man summan av två av tärningarna som sitt resultat). Om JCVD och Dolph slåss på observationsdäcket på USS Nimitz och JCVD har Skadad T10 så får Dolphs spelare lägga till en T10 till sina slag. Så du får mer strul ju mer stress du har.
Dessutom, stress är coolt! Ni har sett scenen i alla filmer nånsin (lätt överdrift): JCVD har fått tokmycket stryk och Dolph hånar den lille mjäkige belgaren och hotar att göra onda saker mot hans katt. Närbild på JCVDs näve som knyts, närbild på sammanbitet blodigt ansikte, upp hoppar JCVD och helikoptersparkar Dolph över räcket på observationsdäcket på USS Nimitz rakt ner i havet och in i uppföljaren, varpå JCVD däckar i armarna på Megan Fox. Typ. I Cortex Drama Plus kan du ta en passande form av egen stress och lägga till ditt eget slag, men efteråt stegar du upp stressen ett steg. Så om JCVD hade Skadad T10 så lägger han till en T10 till sitt slag, ger Dolph en smäll från helvetet, och ökar Skadad till T12.
Den tredje effekten av stress är den långsiktiga: det är ett av sätten som man blir bättre på. När stress återhämtas med hjälp av någon annan så läggs stressen som man blir av med till sin förbättringspöl. Det gör att svårigheterna och motgångarna som du utstår också gör att du växer som (roll)person.