Det verkar som om många har liknande smak här på forumet men jag antar att det är roligare med många listor en några få slående.
1.
KULT (KULT Beyond the Veil är den senaste utgåvan och troligtvis enklast att få tag på)
Flexibel och mångdimensionell nutidsvärld som går att anpassa till alla typer av skräck (vare sig det är monsterskräck, psykologisk skräck, splatterskräck, perverterad skräck eller mystik). I KULT Beyond the Veil finns ett stort och elakt magisystem som känns trovärdigt (mer ritualbaserat och ockult än ett typiskt besvärjelsebaserat regelsystem).
2.
The World of Darkness
Enkelt regelsystem med en spelvärld som är rejält understödd av genomarbetade moduler. Dessutom finns det roliga regler för hur karaktärernas moral påverkas beroende på deras handlingar och sidorollspel för att spela några av de vanligaste övernaturliga varelserna (vampyr, varulv, magiker).
3.
Witchcraft
Nutidsbaserat skräck-/mysterierollspel med mycket magi, sällskap och övernaturliga varelser. Har inte spellett det personligen men det är ett av de roligaste skräckrollspelen jag har spelat och det jag läst i böckerna verkar lovande.
Ett annat skräckrollspel med otroligt intressant upplägg
Little Fears är där man spelar barn i en nutidsvärld där monster existerar (och har som enda mål att stjäla barn till sina egna mardrömsdimensioner). Har inte hunnit prova att spelleda det men med rätt spelgrupp och spelledare tror jag det kan vara väldigt intressant!
Men som redan påpekats är det spelledaren (och i viss mån spelarna) som skapar bra skräck. Bästa stämning (enligt min åsikt) uppnås genom bra bakgrundsmusik (anpassa musiken efter äventyret, i rätt miljö kan gammal jazz vara skönt vidrigt), mörk spellokal och levande ljus.
Istället för att låta äventyren begränsas av ett specifikt skräckrollspels världsbild, se på filmer och läs böcker och serietidningar för att hitta din skräcknisch som spelledare. Klokt kan också vara att kolla upp med spelarna vad för typ av skräck som de (o)gillar och anpassa äventyret efter dina spelares rädslor.