Som någon påtalade tidigare i tråden så är skräckrollspel många gånger ganska svårt att rollspela. Grunden till riktig rädsla hör (som jag ser det) ihop med okunskap eller "oförstående" om miljön runt omkring sig. Jag har som centralpunkt för att bygga upp skräckstämningen i skräckrollspel så väl som möjligt genom att alla spelare i gruppen inte får ta del av någon som helst information om världen för just det rollspelet. Detta gör att jag som SL därför att då sitter man personligen inne med alla "hooks", mysterier, hemligheter och så vidare - just för att bygga upp stämningen. Visst kan det vara så att vissa RP kräver lite "inside information" på grund av deras val av arketyp, men detta gör att spelarna får känna sig litet specialla och kan i slutändan bara höja rollspelandet från deras sida.
Planering och förberedelser kan många gånger bidra till en riktigt lyckad session. Otäcka, otydliga bilder som man kan hitta på nätet, obehaglig musik, tända ljus (var försiktig så det inte händer en olycka bara), och speciella händelser som får spelarna att bli paranoida och osäkra.
Du frågar du vilket som är det bästa skräckrollspelet? Jag har personligen alltid trott på SL kreativitet och förmåga än på typ av rollspel för att lyckas med en session. Friformsscenarion bestående av pennor och suddgummin kan ibland bli det bästa tänkbara skräckscenariot - varför behöver man då ett 300 sidigt regel- och världsbeskrivande lunta med tillhörande supplement för att lyckas? Rollspelare under denna tråd påvisar också att de upplevt roliga skräckmijöer med Mutant 2, som ju knappast är ett skräckrollspel, utan istället ett rollspel med en kaotisk teknologisk nivå (allt från musköter till laservapen och värre) samt en lätt humoristiskt mutationsvärld där man kan möta talande sniglar om SL så tycker. Detta till trots upplevde en person på tråden att han upplevt ett bra skräckscenario med just Mutant 2 som spelvärld - vilket understryker min teori att det faktiskt är upp SL hur denne vill lägga upp sitt rollspel och inom vilka ramar världen skall befinna sig i.
Självklart är det så att det är många gånger lättare att köpa ett rollspel inriktat på skräck för att skapa just sådan stämning, men samtidigt är det i mitt tycke extremt svårt att tala om dåliga eller bra rollspel. Det är klart, vissa rollspel är mer genombearbetade än andra - men är det bra eller dåligt? Genombearbetade rollspel har en tendens att bli ganska uppstyrt (som t.ex. WoD och dess tillbehör), men å andra sidan det gamla Chock, där hade SL väldigt mycket "fritt" initiativ. SL har ju alltid sin egna fria "konstnärliga" kreativitet på ett rollspel, men ju mer uppstyltad värld, ju mer ramar för rollspelet existerar det.
Personligen så började min skräckera av rollspelen med Chock under 80-talet. Temat är lite som filmen "Van Helsing", människor som försöker ha ihjäl olika typer av skräckvarelser som existerat i olika kulturer världen över. Skräckvarelserna är typiska arketyper för vad de är kända för, som att vampyrer inte tål vitlök, heligt vatten, träpålar och hela det "stuket". Där existerar varulvar, spöken, hemsökta hus och en uppsjö av skräckbaserade varelser.
Kult uppfattar många som ett skräckbaserat splatterrollspel - men den uppfattningen har verkligen inte jag. Personligen tycker jag att Kult handlar främst om att bekämpa sin RP: s personliga demoner - vilka tenderar att vara riktigt avgrundsdjupa och hemska. Kult så som jag både spelat det och spellett, är ett väldigt personligt och... hm... starkt rollspel, och spelgruppen bör därför har en bra distans till vad som är fiction och verklighet. Miljön som existerar runt rollspelet kan uppfattas som tämligen knepig att ta sig an (ganska lik Matrix i många hänseenden), vilket gör att RP känner sig utsatt och skyddslös.
Till skillnad från de övriga två rollspelen som slutat producerats sedan mycket länge (utom möjligen Kult - fast i annan skepnad) så är World of Darkness (WoD) ett annat alternativ. Den andra upplagan pågår för fullt just nu och fullkomligen sprutar ut supplement och andra tillbehör. WoD är uppdelad i dagsläget i fyra kategorier, det känaste är Vampire the Requim (VtR, RP som vampyrer), det helt "renoverade" Werewolf the Forsaken (WtF, RP som varulvar) och Mage the Awekening (MtA, RP som... moderna magiker). Ytterligare ett finns i WoD som just är WoD, där RP spelar "vanliga" dödliga, och kan passeras nästan in i hur som helst i världen, beroende på hur SL vill lägga upp det.
Detta är de enda köprollspelen av typ skräck jag har erfarenhet av, även om jag önskar att jag hade provat på det erkända CoC. En hel del friformsscenarion har det blivit i ämnet - som faktiskt många gånger har varit de bästa.
Lycka till med rollspelsköpet!