Nekromanti Bästa skräkrollspel

Jabub

Veteran
jag ska förmodligen börja med nåt skräckrollspel och då skulle jag gärna ha hjälp med att hitta ett bra, så kan ni skriva det ni tycker är bäst (eller 3 i topp om man känner för det) och motivera. skriv gärna nåt man börundvika också...

Taranis

Veteran
Det beror lite på vad man vill uppnå.

Vill du känna dig utsatt som "den enkla människan" rekommenderar jag Call of Cthulhu och Kult. Noctum är också ett nytt (svenskt) rollspel som verkar lovande i den klassiska genren.

Call of Cthulhu skrevs för ett par decennium sedan, och det finns nästan en oändlig mängd äventyr och tilläggsmoduler till detta om man ogillar att skriva egna skräckäventyr. Det är rollspelet som hamnar högst upp på min lista.

Havoc

Swordsman
Der beror som sagt mest på vad du gillar för typ av skräck.

Vill du ha knepig splatterskräck så rekommenderar jag Kult.

Vill du ha personlig och obehaglig skräck fokuserad på vanliga men störda personer rekommenderar jag också Kult, men du kommer att få jobba rätt mycket med spelet för att få till det. Kult är fint men svårt.

Vill du att rollpersonerna ska spela ett monster själva rekommenderar jag nya World of Darkness och främst Werewolf: The Forsaken. Fint spel. Även om ni vill spela som vanliga människor tycker jag att World of Darkness är bra eftersom det finns en del mycket bra supppement som fokuserar på vanliga människor. Sedan kan ni spela som monster i samma spel/värld senare om ni vill

Är du osäker på vad du vill ha för skräck blir det World of Darkness igen eftersom det är en välgjord produktserie i stort och att den i grunden håller sig mycket generisk men beroende på vad du köper till går in på djupet i olika typer av skräck. Jag berättar gärna mer om det är något du undrar över...

MrG

Swashbuckler
CoC, mest för systemen om psykologin kring att möta skräck, men också för enkelheten och att det inte är så stridsinriktat. När du väl konfronterar monstren är det kört, riktiga skräcken ligger innan dess.

Johan K

Gammal & dryg
Några av de skräckrollspel som jag har haft mycket trevligt med är CoC, Kult & V:tM..
De har en behagligt blanning av ett bra rollspel, skräck & sådant som hör till. Några av mina bästa stunder när det gäller skräck har jag haft med dessa tre spel.

cogitare

Swashbuckler
Det finns många bra. Enligt min uppfattning (och erfarenhet) är det väldigt svårt att få bra skräckstämning när man spelar rollspel och det kräver att spelarna bjuder till ganska mycket och att spelledare verkligen anstränger sig med beskrivningar och stämning!

Detta sagt så till mina rekomendationer.

Chock - mest för att jag har haft mina bästa skräckrollspelserfarenheter med detta spel.

CoC (Call of Cthulu) - klassiskt skräckrollspel. Har spelledat det för flera år sedan och lyckades då skrämma upp mina spelare en del.

WoD - Egentligen vilket som helst av de som finns. De är tänkta som skräckrollspel till stor del (men kanske Vampire främst). Dock ser jag en tendens att dessa spel inte riktigt når ända fram gällande skräckkänslan då man faktiskt porträtterar monster och mycket av mystiken försvinner då.

C.

Havoc

Swordsman
Men man behöver ju inte alls spela monstren. Särskilt i nya WoD är vanliga människor ett lika fungerande alternativ.

cogitare

Swashbuckler
Det är helt sant.

Att spela människor i WoD är nog mer av ett skräckspel än t.ex. Vampire (trots väldigt goda intentioner och att det ofta står att det skall vara "a game of personal horror").

C.

cogitare

Swashbuckler
Till skillnad från någon annan i den här tråden så tycker jag du skall hålla dig borta från KULT. Det är mer av splatter, blod och gäggel än skräck i mina ögon.

I varje fall äldre utgåvor så känns det som att speltillverkarna har lagt mer krut på att äckla eller chocka läsare (med mycket kroppsvätskor, explicit språk och bilder osv.) än att göra ett genuint skräckspel. IMNSHO.

C.

MrG

Swashbuckler
Instämmande

Chock - mest för att jag har haft mina bästa skräckrollspelserfarenheter med detta spel.
Min erfarenhet också, Chock och gamla Mutant (eller om det var Mutant 2) har jag som spelare haft bäst skräckupplevelser i (och nått friform), fast det tror jag oftast har berott på genialiska spelledare och lyckad stämmning, än på systemen.

Som spelledare har jag däremot lyckats bäst med att skapa skräck i CoC och friform.

Havoc

Swordsman
Re: Instämmande

Ja, det där med skräck brukar ju mer bero på hur man spelar än vilket spel det är.

Krille

Super Moderator
Varför alla dessa jävla förkortningar?

Jag förstår inte varför veteranerna här i tråden är så läbbans ohjälpsamma och kläcker ur sig en klase med förkortningar istället för namnen på spelen. Jag tror knappast att Jabub blir så mycket hjälpt av att GoR är ett bättre rollspel än UtY, SMLA eller NiN om han inte ens vet vad förkortningarna betyder.

Hur som helst, när det gäller att skrämma skiten ur spelarna så är mina favoriter ungefär nedanstående:

All Flesh Must Be Eaten: Ett rollspel som beskrivs som "zombie survival horror" - världen är full med de levande döda och de vill äta upp dig. Just dig. Enkelt smidigt system, vår värld i nutid (även om man kan variera det utan problem, och förslag ges på hur man gör det), och zombies. En smart sak är att det finns ett "zombie-konstruktionssystem" som spelledaren kan använda för att dels skapa nya och oväntade zombies och dels balansera dem mot rollpersonerna. Summan av kardemumman är att spelarna aldrig vet exakt vad de råkar ut för förrän det tuggar dem i låret.

Call of Cthulhu: Mest för att det är ett enkelt och komplett nybörjarpaket. Du har sett reglerna förut i Drakar&Demoner, och i övrigt så får du en klase otäckheter, en stor klase introäventyr och gott om bakgrundsinformation. Därtill finns några av de bästa kampanjerna någonsin. Släng därpå den fortfarande riktigt kluriga Sanity-regeln (ju mer du lär dig desto mer vet du om fienden, men det äter samtidigt upp din mentala hälsa) så har du faktiskt ett spel som fortfarande ligger före många av dess efterföljare, trots gott och väl 30 år sedan det släpptes första gången.

cogitare

Swashbuckler
Re: Varför alla dessa jävla förkortningar?

Jag förstår inte varför veteranerna här i tråden är så läbbans ohjälpsamma och kläcker ur sig en klase med förkortningar istället för namnen på spelen.
Du har en definitiv poäng. Mina ursäkter till Jabub.

Wod - World of Darkness. Spelvärlden som White Wolf har skapat. Till denna grundvärld finns tre huvudteman man skan spela. Vampire: the Requiem, Mage: the Awakening och Werewolf: the Forsaken. Av dessa är, i mitt tycke, Vampire det mest skräckiga men av redan nämna orsaker tycker jag dock inte att det är ett renodlat skräckspel.

C.

Zaregh

Veteran
Som någon påtalade tidigare i tråden så är skräckrollspel många gånger ganska svårt att rollspela. Grunden till riktig rädsla hör (som jag ser det) ihop med okunskap eller "oförstående" om miljön runt omkring sig. Jag har som centralpunkt för att bygga upp skräckstämningen i skräckrollspel så väl som möjligt genom att alla spelare i gruppen inte får ta del av någon som helst information om världen för just det rollspelet. Detta gör att jag som SL därför att då sitter man personligen inne med alla "hooks", mysterier, hemligheter och så vidare - just för att bygga upp stämningen. Visst kan det vara så att vissa RP kräver lite "inside information" på grund av deras val av arketyp, men detta gör att spelarna får känna sig litet specialla och kan i slutändan bara höja rollspelandet från deras sida.

Planering och förberedelser kan många gånger bidra till en riktigt lyckad session. Otäcka, otydliga bilder som man kan hitta på nätet, obehaglig musik, tända ljus (var försiktig så det inte händer en olycka bara), och speciella händelser som får spelarna att bli paranoida och osäkra.

Du frågar du vilket som är det bästa skräckrollspelet? Jag har personligen alltid trott på SL kreativitet och förmåga än på typ av rollspel för att lyckas med en session. Friformsscenarion bestående av pennor och suddgummin kan ibland bli det bästa tänkbara skräckscenariot - varför behöver man då ett 300 sidigt regel- och världsbeskrivande lunta med tillhörande supplement för att lyckas? Rollspelare under denna tråd påvisar också att de upplevt roliga skräckmijöer med Mutant 2, som ju knappast är ett skräckrollspel, utan istället ett rollspel med en kaotisk teknologisk nivå (allt från musköter till laservapen och värre) samt en lätt humoristiskt mutationsvärld där man kan möta talande sniglar om SL så tycker. Detta till trots upplevde en person på tråden att han upplevt ett bra skräckscenario med just Mutant 2 som spelvärld - vilket understryker min teori att det faktiskt är upp SL hur denne vill lägga upp sitt rollspel och inom vilka ramar världen skall befinna sig i.

Självklart är det så att det är många gånger lättare att köpa ett rollspel inriktat på skräck för att skapa just sådan stämning, men samtidigt är det i mitt tycke extremt svårt att tala om dåliga eller bra rollspel. Det är klart, vissa rollspel är mer genombearbetade än andra - men är det bra eller dåligt? Genombearbetade rollspel har en tendens att bli ganska uppstyrt (som t.ex. WoD och dess tillbehör), men å andra sidan det gamla Chock, där hade SL väldigt mycket "fritt" initiativ. SL har ju alltid sin egna fria "konstnärliga" kreativitet på ett rollspel, men ju mer uppstyltad värld, ju mer ramar för rollspelet existerar det.

Personligen så började min skräckera av rollspelen med Chock under 80-talet. Temat är lite som filmen "Van Helsing", människor som försöker ha ihjäl olika typer av skräckvarelser som existerat i olika kulturer världen över. Skräckvarelserna är typiska arketyper för vad de är kända för, som att vampyrer inte tål vitlök, heligt vatten, träpålar och hela det "stuket". Där existerar varulvar, spöken, hemsökta hus och en uppsjö av skräckbaserade varelser.

Kult uppfattar många som ett skräckbaserat splatterrollspel - men den uppfattningen har verkligen inte jag. Personligen tycker jag att Kult handlar främst om att bekämpa sin RP: s personliga demoner - vilka tenderar att vara riktigt avgrundsdjupa och hemska. Kult så som jag både spelat det och spellett, är ett väldigt personligt och... hm... starkt rollspel, och spelgruppen bör därför har en bra distans till vad som är fiction och verklighet. Miljön som existerar runt rollspelet kan uppfattas som tämligen knepig att ta sig an (ganska lik Matrix i många hänseenden), vilket gör att RP känner sig utsatt och skyddslös.

Till skillnad från de övriga två rollspelen som slutat producerats sedan mycket länge (utom möjligen Kult - fast i annan skepnad) så är World of Darkness (WoD) ett annat alternativ. Den andra upplagan pågår för fullt just nu och fullkomligen sprutar ut supplement och andra tillbehör. WoD är uppdelad i dagsläget i fyra kategorier, det känaste är Vampire the Requim (VtR, RP som vampyrer), det helt "renoverade" Werewolf the Forsaken (WtF, RP som varulvar) och Mage the Awekening (MtA, RP som... moderna magiker). Ytterligare ett finns i WoD som just är WoD, där RP spelar "vanliga" dödliga, och kan passeras nästan in i hur som helst i världen, beroende på hur SL vill lägga upp det.

Detta är de enda köprollspelen av typ skräck jag har erfarenhet av, även om jag önskar att jag hade provat på det erkända CoC. En hel del friformsscenarion har det blivit i ämnet - som faktiskt många gånger har varit de bästa.

Lycka till med rollspelsköpet!

MrG

Swashbuckler
Re: Mutant 2 och friform

Just det jag uppleved i Mutant 2 var en skräck anpassad till systemet/välden, grundmonstren var muterade växter. Låter inte otäckt, men spelledaren hade baserat dem på Trifider (om folk är med på refernsen) och även snott lite från Aliens, två riktigt bra skräckfilmer (i alla fall för sin tid) med sf-inslag perfekta för miljän.

Minns jag inte helt tokigt så var äventyret som låg med i mitt första mutant också ett skräckscenario. Uppdrag i Moss Mossel baserat på Invasion of the body snatcher. Så helt konstig är det nog inte att jag kopplar ihop Mutant med skräckrollspel (i alla fall inte första utgåvan).

När det gäller friform och skräck är min erfarenhet att det kan vara kanon för enstaka spelkvällar och konvent, men för kampanj föredrar jag system (för skräck :gremgrin:)
Mest för att man då kan se karaktären nötas ned. Om ingen skrivit ut det ännu är min första rekomendation Call of Cthulhu (som jag alltid brukar stava fel, så föredrar förkortningen CoC :gremwink:, fast nästa gång sneglar jag lite på att använda Adventure! (utan Knacks) och senast fungerade det bra för mig med Hunter (utan specialförmågorna).

Det som jag upplever somviktigast med skräck är att inte få spelarna att känna sig bekväma, så ändra förutsättningarn, låter som inte funka som spelarna tror!

Torbjörn

Swordsman
Jag har inte jättemycket erfarenhet av skräckrollspel men ändå:

Det som jag rekommenderar är Call of Cthulhu. Reglerna är mycket enkla så fokus kan hamna på rollspelandet och stämningen. Man spelar (vi gjorde iaf) på 1920-talet, en härlig tid med lagom mycket teknologi - rollpersonerna har tillgång till telegraf men inte fax, arkivsystem men inte internet, biplan men inte helikopter osv.

Äventyren till CoC är oftast mycket välskrivna och mycket omfattande. Det finns dels kampanjer som omfattar massor av deläventyr och som tar spelarna kors och tvärs över hela jorden och det finns dels kampanjtillbehör som beskriver mystiska och degenererade samhällen på individnivå där varje invånare verkar ha något att dölja. Kan varmt rekommendera Complete Masks of Nyarlathotep om man vill ha det första alternativet och Dunwich, return to the forgotten village om man föredrar det andra.

Call of Cthulhu lämpar sig för övrigt också för andra typer av rollspelande än just skräck. Rafflande action- och äventyrskampanjer i sann Indiana Jones-stil med mindre tyngd på skräckmomentet fungerar också utmärkt. Compact trail of Tsathoggua är en modul som mer fokuserar på denna typen av äventyrande.

Problemet med alla rollspel som kategoriserar sig som skräckrollspel är just att de är skräckrollspel. Spelar man dessa så förväntar man sig skräck, och då tappar ju skräckmomentet en stor del av sin effekt. Jag märkte tydligt detta under min tid som SL för CoC, i början av kampanjen var det inga problem att få en härligt skräckig stämning och spelarna satt på helspänn utan att man som SL behövde anstränga sig speciellt mycket. Men allt eftersom spelarna fick mer erfarenhet av CoC krävdes mer och mer för att nå till den riktigt läskiga stämningen. De förväntade sig "skräck" bar för att vi spelade skräckrollspel. Jag är numera av den åsikten att skräck faktiskt gör sig bättre i vanliga rollspel (tom D&D) än i sådana som utger sig för att vara just skräckrollspel. Det är när spelarna inte väntar sig ett skräckinfluerat äventyr som effekten blir som allra störst, det gör de sällan i D&D eller för all del Mutant, men de gör det ständigt i CoC, Chock och Kult.

Torbjörn.

torb

Veteran
skräck-faktorn

Jag har också spelat en hel del Kult, och håller med dig att man förväntar sig en skräckfaktor... det jag tycker gör att Kult skiljer sig är att spelarna inte har särskilt mycket innsyn i kosmologin. Den bakomliggande striden är ett så stort osäkerhetsmoment att det inte finns ett område av spelets gång som kan göras om till skräck.

En sak jag har lite tjusning för är att göra om 'vanliga' (typ D&D) till crossovers med andra spel, och då kan man ju låna inspiration från i stort sätt alla skräckrollspel om man vil överraska sina spelare.

Rävnos

Warrior
okej, en snabb topp3

1) Call of Cthulhu (har främst spelat Modern och Delta Green, men alla tider är härliga, de enorma kampanjerna är att rekommendera, specielt masks of Nyarlothep gungade min båt)

2) Vampire the Masqurade (jag skiter i vad resten av forumet säger, inget spel har gett mig så många mysiga skräckspelningar än detta spel, att det sedan finns 200 moduler ser inte jag som något negativt)

3) All flesh must be eaten (vad vore en skräcklista utan Zombiesplatter? Verkar vara riktigt enkla regler, och en setting som får mig att dregla, specielt många av extra modulerna är så charmiga så de utan problem gav mig 5-6 äventyrsidéer per sida)

\Marcus som ska iväg och skriva tenta nu

Sjunde inseglet

Swordsman
Det verkar som om många har liknande smak här på forumet men jag antar att det är roligare med många listor en några få slående. :gremelak:

1. KULT (KULT Beyond the Veil är den senaste utgåvan och troligtvis enklast att få tag på)
Flexibel och mångdimensionell nutidsvärld som går att anpassa till alla typer av skräck (vare sig det är monsterskräck, psykologisk skräck, splatterskräck, perverterad skräck eller mystik). I KULT Beyond the Veil finns ett stort och elakt magisystem som känns trovärdigt (mer ritualbaserat och ockult än ett typiskt besvärjelsebaserat regelsystem).

2. The World of Darkness
Enkelt regelsystem med en spelvärld som är rejält understödd av genomarbetade moduler. Dessutom finns det roliga regler för hur karaktärernas moral påverkas beroende på deras handlingar och sidorollspel för att spela några av de vanligaste övernaturliga varelserna (vampyr, varulv, magiker).

3. Witchcraft
Nutidsbaserat skräck-/mysterierollspel med mycket magi, sällskap och övernaturliga varelser. Har inte spellett det personligen men det är ett av de roligaste skräckrollspelen jag har spelat och det jag läst i böckerna verkar lovande.

Ett annat skräckrollspel med otroligt intressant upplägg Little Fears är där man spelar barn i en nutidsvärld där monster existerar (och har som enda mål att stjäla barn till sina egna mardrömsdimensioner). Har inte hunnit prova att spelleda det men med rätt spelgrupp och spelledare tror jag det kan vara väldigt intressant!

Men som redan påpekats är det spelledaren (och i viss mån spelarna) som skapar bra skräck. Bästa stämning (enligt min åsikt) uppnås genom bra bakgrundsmusik (anpassa musiken efter äventyret, i rätt miljö kan gammal jazz vara skönt vidrigt), mörk spellokal och levande ljus.

Istället för att låta äventyren begränsas av ett specifikt skräckrollspels världsbild, se på filmer och läs böcker och serietidningar för att hitta din skräcknisch som spelledare. Klokt kan också vara att kolla upp med spelarna vad för typ av skräck som de (o)gillar och anpassa äventyret efter dina spelares rädslor.