Nekromanti Bästa svenska filmerna - top 3

Arfert

Facit
krank said:
Arfert said:
Äntligen tog nån upp Mannen på taket.

...se där, en BRA svensk film, och inte svaga treor som mycket här, enligt mig. Med undantag av rullar som Jungfrukällan, F&A, FÅ och liknade...

...jag menar, Tomten är far till alla barnen, Sällskapsresan, Smala sussie osv.... är det verkligen sånt folk tar upp som det BÄSTA? Det är ju inte Taxisdriver, direkt.. om man säger så.
Å andra sidan handlar det om personlig smak: jag till exempel skulle sätta max en trea på Taxi Driver.
...ja men det beror ju på att du har outvecklad smak... :gremgrin:

Sen stavade jag som en kråka där... Taxi Driver ska det såklart vara...

Arfert

Facit
Ymir said:
Hmm, jag trodde det var jag som var filmelitist och tog anstöt av saker som imdbs topp 100 och Aftonbladets pågående 2000-talets bästa film-tävling. Guess I was wrong :gremsuck:

- Ymir, mest en tanke
Nix, du är svennebanan, Ymir. :gremsmile:

Arfert

Facit
Han said:
Arfert said:
...jag menar, Tomten är far till alla barnen, Sällskapsresan, Smala sussie osv.... är det verkligen sånt folk tar upp som det BÄSTA? Det är ju inte Taxisdriver, direkt.. om man säger så.
Det här kan man ta på minst två sätt:

1) Svensk film är inte så bra i våra ögon. För egen del tycker jag inte svensk film är bra. Det finns filmer som nästan når upp till toppklass, som Så som i himmelen, men det saknas alltid något.
2) Komedi får tydligen inte räknas som bästa filmer då det finns en synsätt att komedier är mindre värda än drama.

/Han som listade tre komedifilmer
nåja, med tanke på landets storlek är svensk film förvånasvärt bra... det produceras ju en och annan bra film, trots allt. Men det mesta är ju ingen vidare (gäller ju andra, större, länder också, men de gör MER film, så då får de fram fler bra filmer.)

Klart komedier kan vara bra, se vissa av bröderna Cohens filmer till exempel. Men jag har ganska svårt att påminna mig några svensk komedi som är så bra.

Bunny

Crazy like a fool
Bearnie said:
Nu skulle jag vilja hålla ett tal. Och fick jag hålla det talet... då skulle det bli ett tal till alla människor... HELA MÄNSKLIGHETEN! För då skulle jag säga att den består av en jävla massa skitstövlar!
Min signatur är på väg att ersättas. Innan det sker: Är det någon som vet varifrån det härstammar?
Jag är upprörd över er okunskap. Ikväll ersätts signaturen UTAN att ni får veta dess härkomst. Vad säger ni nu, va? :gremtongue:

Hjalle

Swashbuckler
Verkligen galet svårt, men:

1 - Picassos äventyr
2 - Tillsammans
3 - Du levande

Med Äppelkriget, Ronja Rövardotter, Skenbart, Att angöra en brygga, Fucking Åmål, Det sjunde inseglet, Pippi på de sju haven (ju!) och en bunt andra filmer som möjliga aspiranter.

/Hjalle, och allt med Allan Edwall.