Nekromanti Bästa tärningen

Max Raven

T12-kultist
Vilken eller vilka tärningar tycker ni är bäst för ett rollspelssystem? Varför?

Rickard

Urverk speldesign
1T100 med 2T10. Man kan få tal mellan 1-100, 2-20, 0-18, 1-10, 0-9 och man kan plocka ut lägsta/högsta resultatet av de två, vända på tärningarna när de visar skalan 1-100 och tärningarna kan ha olika betydelse beroende på vilken färg som de har.

/Han som inte alls tycker T100 är bäst, men ville inte skriva samma sak som Krille

Xyas

Swashbuckler
obXt6

Jag hatar den bittert logiskt och regelmässigt, men emotionellt älskar jag den.

Wilmer

Hero
2D6/T100

2D6, det blir en normalfördelning men den blir inte för normalt fördelad. Annars är T100 två goa tärningar eftersom den brukar ackompanjeras av en lång tabell, det finns ett ögonblick av spänning varje gång man letar efter rätt rad i tabellen.

Sapient

Swashbuckler
Re: 2D6/T100

Wilmer said:
2D6, det blir en normalfördelning men den blir inte för normalt fördelad. (...)
Jag är ännu mer inne på normalfördelning. Jag vill ha minst tre tärningar. Kanske så mycket som fem.

Frågan är dock vilka. Jag tror antingen T6 eller T10. Men beslutet är inte helt lätt. Och i stort sett lika mycket känsla som matematik.

Jag har avfärdat T8 (mitt emellan) mest för att det känns mer udda att begära av en spelare att kunna slå 3T8 (eller fler) som den vanligaste spelmekaniken (typ som att rulla sin D20 i D&D). (Känsla...)

T6 har fördelen att det är den vanligaste tärningen. Alla är bekanta med den. Den ger så låga tal att det är rätt lätt att addera dem. (50/50 känsla och matematik.)

T10 har fördelen att spridningen ökar. (Matematik)

Måste jag välja bestämt, så T10.

Varför då normalfördelning? Jo, för att det är en betydligt bättre representation av hur saker fungerar. Utfallet av varje sak en människa gör, följer mer en normalfördelning i sannolikhet än ett rakt slumpmässigt utfall. Vi är betydligt oftare i mitten av vår utfallskurva, än i spektakulära misslyckanden eller succéer.

Normalfördelningen representerar detta bättre än den raka slumpmässigheten, utan att ta bort spänningsmomentet helt. Och när man väl försöker sig på något med hög svårighetsgrad, ja då ökar ju snarare spänningen genom att det är svårare att slå högt.

Och svårighetsgrader (i någon mån, men det är ju mer diskuterbart - det beror ju på vad man väljer att försöka sig på liksom) följer också samma mönster. Vi ställs mer sällan inför riktigt svåra utmaningar.

(Dock kan man ju argumentera att vi allra mest ställs inför så simpla att vi inte ens reflekterar över att det skulle vara en prestation. Men det hanterar man ju inte i tärningsmekaniken, utan genom att överhuvudtaget inte slå...)

Poseur

Swashbuckler
Måste säga t12 för sin form och t10 för allt annat.
t10:an är bäst helt enkelt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Såna som jag använde igår kväll när jag spelledde Labyrinth Lord förstås: tjugosidiga tärningar märkta med 0-9 två gånger (den ena uppsättningen siffror målad med avvikande färg så man lätt kan avläsa de talen som 11-20).

Ymir

Liten kantbaron

Jag har avfärdat T8 (mitt emellan) mest för att det känns mer udda att begära av en spelare att kunna slå 3T8 (eller fler) som den vanligaste spelmekaniken
Vaddå, udda är ju = awesome? T8:or är goast att snurra på, och har snyggast form, de ser ut som kristallängeln i NGE ffs, jag brukar hålla dem ovanför bordet och göra dramatiska ljud och blir lika besviken varje gång att de inte kan göra sånt här...

Jag drömmer om att konstruera ett pölsystem a'la WoD, dvs grovt pölmissbruk, som bygger endast på T8:or. Jag köpte en gång rentav en grotesk mängd T8:or på Gothcon för att drömmen en dag skulle kunna gå i uppfyllelse.

(Tyvärr suger jag på regeldesign, så det har inte hänt än... :gremfrown: )

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sexsidiga tärningar. För att de inte kräver att den som ska köpa ens spel också köper specialtärningar; alla har t6:or hemma redan och de säljs i vanliga leksaksbutiker.

Ymir

Liten kantbaron
Fast hela poängen med rollspelande är ju att få kasta skumma tärningar. Det är på nivån att tillochmed rollspels-portalen på wikipedia är illustrerad med en uppsättning av keffa tärningar. Jag förstår inte den här fixeringen vid T6:or hos svenska spelskapare, de är fan sämst, finns det något mer ospännande?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir said:
Fast hela poängen med rollspelande är ju att få kasta skumma tärningar.
Nej.

Tärningar överhuvudtaget är gärna nåt jag rationaliserar bort, faktiskt. En elektronisk slumpgenerator som SL döljer och inte besvärar spelarna med i onödan funkar minst lika bra. Bättre, för då slipper spelarna besväras med regelmekanik och kan fokusera på att spela rollspel =)

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Bästa tärningen är helt klart de tärningar som jag använder.

Antal sidor på en tärning som jag anser optimalt är T12 då jag gillar formen och spridningen av nummer.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Spider Jerusalem said:
Antal sidor på en tärning som jag anser optimalt är T12 då jag gillar formen och spridningen av nummer.
Exakt! En T12 kan dessutom funka som T2, T3, T4 och T6 om det kniper.

Möller

Hubert Hortlax
France is Bacon said:
Spider Jerusalem said:
Exakt! En T12 kan dessutom funka som T2, T3, T4 och T6 om det kniper.
En T12 fungerar som också T10 (rulla om 11 och 12) och med nöd och näppe även som T8a.

T12an är vackrast. Helt klart min favorittärning.

solvebring

Superhero
Jag kan inte det här med matematik och skit men jag gillar T10 och T6. De är fina, de ligger bra i handen, värdena känns lagom, de går bra att kombinera i flera steg och är lämpliga att använda till pölar.

Stjärnskott

Veteran
Helt rätt,
den bästa tärningen är tärningen som inte behövs. Och nej, jag pratar inte om att friforma, jag pratar om att rasslande slumpelement tar bort från spelet.

Om jag måste välja något så föredrar jag kort a la wierd west, där har vi en ingameig tyst lösning.

Sapient

Swashbuckler

Ymir said:
Sapient said:
Jag har avfärdat T8 (mitt emellan) mest för att det känns mer udda att begära av en spelare att kunna slå 3T8 (eller fler) som den vanligaste spelmekaniken
Vaddå, udda är ju = awesome? T8:or är goast att snurra på, och har snyggast form, de ser ut som kristallängeln i NGE ffs, jag brukar hålla dem ovanför bordet och göra dramatiska ljud och blir lika besviken varje gång att de inte kan göra sånt här...

(---)
Mmmm, som den ärkerationalist jag är har jag säkert undermedvetet sett kopplingen mellan T8:or och kristaller och det är därför jag ogillar dem!

Nu kommer jag att ha en aversion mot T8:or tills de börjar kallas för "Sturmarks oktahedriska slumptalsgeneratorer" eller något liknande tryggt...