Re: 2D6/T100
Wilmer said:
2D6, det blir en normalfördelning men den blir inte för normalt fördelad. (...)
Jag är ännu mer inne på normalfördelning. Jag vill ha minst tre tärningar. Kanske så mycket som fem.
Frågan är dock vilka. Jag tror antingen T6 eller T10. Men beslutet är inte helt lätt. Och i stort sett lika mycket känsla som matematik.
Jag har avfärdat T8 (mitt emellan) mest för att det känns mer udda att begära av en spelare att kunna slå 3T8 (eller fler) som den vanligaste spelmekaniken (typ som att rulla sin D20 i D&D). (Känsla...)
T6 har fördelen att det är den vanligaste tärningen. Alla är bekanta med den. Den ger så låga tal att det är rätt lätt att addera dem. (50/50 känsla och matematik.)
T10 har fördelen att spridningen ökar. (Matematik)
Måste jag välja bestämt, så T10.
Varför då normalfördelning? Jo, för att det är en betydligt bättre representation av hur saker fungerar. Utfallet av varje sak en människa gör, följer mer en normalfördelning i sannolikhet än ett rakt slumpmässigt utfall. Vi är betydligt oftare i mitten av vår utfallskurva, än i spektakulära misslyckanden eller succéer.
Normalfördelningen representerar detta bättre än den raka slumpmässigheten, utan att ta bort spänningsmomentet helt. Och när man väl försöker sig på något med hög svårighetsgrad, ja då ökar ju snarare spänningen genom att det är svårare att slå högt.
Och svårighetsgrader (i någon mån, men det är ju mer diskuterbart - det beror ju på vad man väljer att försöka sig på liksom) följer också samma mönster. Vi ställs mer sällan inför riktigt svåra utmaningar.
(Dock kan man ju argumentera att vi allra mest ställs inför så simpla att vi inte ens reflekterar över att det skulle vara en prestation. Men det hanterar man ju inte i tärningsmekaniken, utan genom att överhuvudtaget inte slå...)