Bättre speltermer, förslag och idéer

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,041
Franskan har väl ganska rakt av Spelledare: Meneur de jeu.

Kanske egentligen ännu bättre, för meneur betyder väl specifikt den som leder eller samordnar en aktivitet eller en grupp, inte en ledare i vidare bemärkelse.
Jag har alltid tänkt på "spelledare" som analogt med lekledare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,428
Location
Göteborg
Vilket spel är det du avser?
Drakhar och Djävflar, blå etuiet, 1782 års utgåva

(nä vad är detta Genesis, berätta? Någon gammal hovlek, eller påhitt?)
1727337649937.png

Kommer snart! Eller jag menar, det är såklart ett gammalt spel, från 1860 (andra utgåvan; första är förlorad), men det kommer snart ett nytryck! Via Lulu. Och via, öh, min hemsida. :gremwhistle:
 
Last edited:

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
366
Location
Södertälje/Uppsala
Gubbe är ju dock vedertaget, och bör in i SAOB när den uppdateras någon gång nästa sekel.
Det kanske ligger lite högre på deras priolista att rätta artikeln "bäfver" så att den inte uppger att djuret ifråga är utrotat i Sverige.*
Sam J. Lundwall översatte ju på sin tid (närmare bestämt översättningen av E.T.-novelisationen 1982) Dungeon Master till det poetiska "Källarhålans Härskare".
Dungeon blev väl "Tortyrkällare" hos Ohlmarks, så man kan väl tänka sej nåt i anslutning till det om han hade översatt DM-begreppet.

*Iofs tror jag att vissa som styr och ställer i Södertälje kommun hade varit lyckligare om bävern i sanning var utdöd. En lokal bjurätt ställer nämligen till med diverse otyg som att översvämma landsvägar med sina dambyggen och välta trän på elledningar. Roliga kurrar dock, varken folkilskna eller folkskraja. Saligt obrydda om mänskornas närvaro traskar dom in i centrum då och då
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,699
Location
Göteborg
Jag såg nyligen termen GM-free för spelledarlöst. Lite som FF bland 1980-talets tonåringar, man kan röja runt som man vill med sina kompisar.
 
Top