Nekromanti Böcker med parallella världar

Björn den gode

Swashbuckler
Även om syftet att jag letar är till rollspel i slutändan så är det ju en ren kulturfråga och borde väl ligga här då.

Jag söker efter ett kulturellt verk (tänkte skriva bok först men film, skiv-album, novell, poesi-samling osv kan också vara intressant) där det finns två parallella världar. Den ena är ganska lik vår och den andra är konstig. I den andra finns det minst två olika fraktioner som sinsemellan kämpar med varandra. Det finns något sätt att kommunicera mellan världarna.

Ja, i princip låter ju allt det här som Narnia så det behöver ni inte tipsa om men det är väl nåt som är ganska likt Narnia som jag söker fast kanske mindre barnvänligt och framförallt mindre känt.

Någon som kan hjälpa mig?

Hellzon

Långsamma Vargen
Stephen Lawheads The Paradise War kanske kan fungera?

Den parallella världen ifråga är en kelt-analog och nås genom ett gammalt keltiskt röse på den brittiska landsbygden. Två vänner från vår värld hamnar i denna värld och den ene (protagonisten) blir bundis med barderna medan den andre hetsar en prins till att få landets kung mördad och ta makten. Sen är det inte så ämla bra som det kunde varit, men det funkar iallafall om det var rollspelsinspiration du skulle ha.

Stephen Donaldson gillade ju parallella världar med. Thomas Covenant var ju och rände i en dylik. Tror jag prickade in den första boken här. Sen skrev han ju en bokserie om en paralell värld som nås igenom speglar också (titel bortsoven), om det får någon klocka att ringa.

Pilzefrau

hon/henne
Vet inte om du räknar detta eftersom det var en av de saker du inte lyckades få in i 'kulturellt verk', men Den Längsta Resan har ju minst två parallella världar. Vet inte om de där fula man kommer till på slutet räknas, men isf har de tre. Men Narnia har ju rätt många också.

Rickard

Urverk speldesign
MirrorMask av Neil Gaiman har det du efterfrågar, även om kommunikationen mellan världarna inte direkt är befintlig. Den finns som film också.

/Han som minns i någon Kalle Anka-pocket när Musse och Långben skulle spela rollspel och hamnade i någon parallell-värld där väderstrecken kämpade mot varandra

Ymir

Liten kantbaron
men det är väl nåt som är ganska likt Narnia som jag söker fast kanske mindre barnvänligt och framförallt mindre känt.
Jag kan inte tänka mig något som stämmer in på det där bättre än "Fionavars vävnad". Det är typ Narnia möter LotR, med Arthursagan lite inkrystad på ett hörn, och så är det en massa sex och ångest. Knappast de bästa av Kays böcker (men det säger inte så mycket givet hur löjligt bra Kay vanligtvis är), men ändå mycket läsvärda, med intressanta karaktärer och finurliga plottelement - om inte annat har de den ondaste skurk jag stött på hittils i fantasylitteraturen. Han har bland annat placerat ett själaslukande havsmonster mitt på farlederna där döende alver åker till pseudo-Valinor... :gremsmirk:

- Ymir, diggar

Storuggla

Champion
Re: Böcker med parallella världar [Edit]

Clive Barker skrv en gång Weaveworld, där det finns en värld i en matta.
Edit: Varför har ingen sagt Neverwhere av Gaiman?
Edit igen: animen El-Hazard baseras på remissen att en kasse skolungdomar och deras försupne gymnastiklärare förflyttas till en magisk fantasyvärld via en portal i skolans källare och promt utvecklar en superkraft var i nya världen. Gympamajjen blir till exempel superstark och den elake ungen kan kommunicera med insektoida monster (som han raskt döper till diverse pinsamma namn, bara för att han kan). Serien visar sig ganska snabbt vara en ordinär haremanime där alla kvinnnor suktar efter huvudpersonen som är en mes, men i början är det lite parallela världar-feeling på det hela.

Storuggla, inte persiskt, för persien finns ju inte längre

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
China Miévilles Un Lun Dun handlar om en tjej som av misstag hamnar i Unlondon som är en bisarr parallellversion av London. Urban fantasy så det stänker om det.

Utöver detta är det även en underhållande bok.

Genesis

Ni dés ni maître
Det finns en animeserie som, trots att det är en animeserie, underligt nog är sevärd, som stämmer in på det. Den heter Twelve Kingdoms, och är rätt cool. En fräck detalj som jag alltid gillat är att folk i den parallella världen inte föds, utan växer på träd. Hur tufft är inte det?

Krille

Super Moderator
Genesis inlägg får mig förstås att tänka på TV-serien 10th Kingdom, som har vår värld (10e kungadömet), och en annan värld med nio kungadömen som är stället från vilken bröderna Grimm fick sina stårysar från.

Och hur coolt är det inte med Snow White Memorial Prison?

Dewil

Skrivbordsgeneral
"Skuggornas herre" av Roger Zelazny

Roger Zelaznys "Skuggornas herre" ("Jack of shadows"). Den utspelar sig i en alternativ verklighet där Jorden inte roterar. På dagsidan, vår värld, härskar vetenskapen och sagorna handlar om magiska väsen. På nattsidan härskar magin och sagorna handlar om märkliga mekaniska konstruktioner. Nattsidan behärskas av några få furstar som träter sinsemellan. Jack, däremot, har sin hemvist i skuggorna och i gränslandet mellan natt- och dagsidan och lever ett dubbelliv där han ibland är en av nattsidans furstar och ibland en universitetslärare på dagsidan.

Boken är lite svår att få tag på men kan finnas på ett bibliotek nära dig - om den inte är stulen.

Dewil

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Roger Zelaznys Amber-böcker borde väl uppfylla de kraven.

Liksom Imajica av Clive Barker.

Och War of the Flowers av Tad Williams.

Eller varför inte Through the Looking Glass av Lewis Carroll?

/tobias

MrG

Swashbuckler
Castle Perilous-serien av John DeChancie
Another fine myth serien av Robert Asprin
Amber så klart om du vill hitta ett bra rollspel till

Och du måste se om Mirror, mirror avsnittet till Star Trek och sedan se de hänvisande avsnitten i DS9

-Gunnar (och så har vi ju serier, som bizarrovärlden till stålmannen eller någon av de andra 51 parella världarna till DC, eller X-mens örton framtider)

Johan K

Gammal & dryg
Stephen Donaldson gillade ju parallella världar med. Thomas Covenant var ju och rände i en dylik.
Tack, så hette författaren & huvudpersonnen ja.
Har helt för mig at de var 2 värlar ja & att de utspelades pararllet med varandra. Bra är böckerna åxå.

/ Johan K, som letade efter just dessa namn & hittade dem här.. =)

Anders Åstrand

Swordsman
Kampen om Coramonde gavs ut översatt till svenska av Target games med en blaffig Drakar & demoner-logga på framsidan. :gremsmile:

Där reser lite folk från vår värld till en fantasyvärld och böand annat teleporterar de in en pansarvagn från vietnam-kriget (eller om det var andra världskriget, minns inte riktigt) för att besegra en drake.

Riktigt värdelös bok där alla män är världens bästa krigare, och alla kvinnor är världens vackraste, och dessutom också världens bästa krigare. Jag tyckte dock den var underhållande, så jag orkade läsa hela. :gremsmile:

Björn den gode

Swashbuckler
Tack alla

Svarar på mig själv eftersom jag inte visste vem som gav bästa tipset än :gremsmile: Nu har jag tillräckligt att kolla upp och läsa för någon månad framåt eller så i vart fall.