Borde inte någon göra en publikation full av olika utdelningsmaterial som inte är kopplade till specifika äventyr? Lite kartor, lite galna dagboksanteckningar, lite dikter skrivna på ruinväggar, lite fejkade nyhetsartiklar och tågbiljetter, och så kan spelledare använda sig av dem för sina snabbt ihopslängda idéer för "spela på fredag hemma hos Tretton"-sessioner, eller överhuvudtaget bygga sina scenarion runt dem? Det borde ju kunna funka som inspiration och dessutom ge möjligheten att kombinera "snyggt utdelningsmaterial" med "anpassat för vår grupps rollpersoner".
Jag har varit i de planerna i mer än tio år, men aldrig kunnat sätta fingret på hur jag ska åstadkomma det.
Oktoberlandet 1ED är typ helt så, men jag kunde inte riktigt komma in i det, men det var mycket för att jag då var så inkörd i hur rollspel ska vara skrivna och tolkas.
Jag tror att man som författare får försöka bryta ned läsarens (den "erfarna" rollspelarens) förväntningar och på något sätt få den att grokka innehållet så att de kanske inte läser allting utan mer får mumsbitar att kombinera. Inte tillräckligt för att det ska vara styrt, men inte otillräckligt så att det inte
För styrkan i detta ligger inte i det enskilda, utan i kombinationerna mellan de olika komponenterna. På ett sätt,
Med ljus och lykta var upplagt på detta sätt, där hela världen var i formen av en dikt och spelledaren skulle dra strofer ur dikten och stoppa in i en scenarioskrivarstruktur för att få fram någonting unikt.