Nekromanti Bästa fantasystäderna

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Inte så säker

Lite skummt är det att inte Wizards sätter fler skepp i skön med tanke på hur mycket litteratur man skulle kunna göra RPG för PC av.

För att det inte är så det går till. När ett D&D eller annat Wizard-baserat spel tillverkas så är det spelföretag som kontaktar Wizards of the Coast med ett förslag. Om de går med på förslaget så säljer de en licens som spelskaparna kan använda sig av. Oftast för en enda titel, beroende på hur licensen ser ut.

Det är så det går till. Wizards har inga in-house spelmakare annat än de som klottrar böcker.

Feliath

Swashbuckler
Massor, Yngve, massor!

Har jag missat några?
Japp! Du har ju bommat den lysande Eye of the Beholder-serien!
Tre dungeoncrawls till DOS. Jag tror ettan kom ut till Sega också, på deras sorgligen misslyckade CD-tillbehör till Mega Driven.
Ettan utspelar sig i kloakerna under Waterdeep, tvåan i Generiskt Ont Tempel och trean - har jag för mig - i Myth Drannor. De gavs ut av SSI; de två första gjordes av Westwood Interactive, och det sista gjorde SSI själva.
Jag älskar ettan och spelar det fortfarande nu och då; det var min första kontakt med rollspel också, faktiskt.
Jag tror att alla tre går att hitta på Home Of The Underdogs; huruvida nedladdning är legal är lite av en skuggzon eftersom spelen är s.k. Abandonware, d.v.s. ingen försöker tjäna pengar på dem.

Jag är nästan tvärsäker på att du missat en hel bunt likartade spel från samma era, men kan inget om dem, så dem får någon annan nämna. Men jag kan avslöja att det fanns såväl ett Al-Qadim-datorspel som ett Dark Sun-dito.

Förresten, eh, borde inte det här vara en egen tråd?

/Feliath - minns Al-Qadim som rätt bra också

Pom

Swashbuckler
Re: Vilka finns?

I FR fanns ju också Curse of the Azure Bonds, Pools of Darkness och Secret of the Silver Blades (om jag nu minns titeln rätt). Hillsfar är väl lite gränsfall, det var väl mest en serie arkadgrejer om jag minns rätt.

Det fanns ju Ravenloftsaker också. Var det inte något som hette Stone Prophet? Minnet sviker...

I Krynn fanns Champions of Krynn, Death Knights of Krynn och Dark Queen of Krynn. Dragons of Flame spelade jag aldrig så jag vet inte hur RPG-igt det egentligen var.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Baldurs Gate: Dark Alliance
Baldurs Gate: Dark Alliance II
Demon Stone

rax

Swordsman
Re: Specificering av önskemål

Staden har ca 30 000 invånare, ligger vid kusten (ej vid någon stor flodmynning) och är uppbyggd på ruinerna av en tidigare stad som blivit nedbränd och förstörd(så det kan finnas outforskade dungeons och dylikt under den). Livsåskådningen hos stadens makthavare är neutral med större tendenser mot ond än god. Den är självständing men, sin storlek till trots, inte så inflytelserik annat än i sitt absoluta närområde. Har någon något konkret tips?
Låter som Zhentil Keep i Forgotten Realms. Det fanns en box till AD&D 2nd ed som hette "Ruins of Zhentil Keep" - den kanske fortfarande går att få tag på?

/Rax, rollspelsneandertalare

Staffan

Myrmidon
Re: Fanns det någon bok om Sigil?

Boken heter "In the Cage: A Guide to Sigil". Huruvida den är grejhöjta eller inte vet jag däremot inte, eftersom jag aldrig hittat den, men det skadar väl inte att försöka?
In the Cage är, liksom resten av Planescape-böckerna, riktigt, riktigt bra. Det enda man kan klaga på är väl i princip att det inte är mer - 128 sidor är lite tunt för en så cool stad som Sigil - fast det är klart, 128 sidor stad i 2e är ju mer än 128 sidor stadsbok hade varit i 3e, eftersom man inte lägger halva boken på nya prestige classes/kits, feats/proficiencies, spells, o s v.

Dessutom finns en liten, men dock, referens till Spelljammer med, vilket alltid är ett plus.

Staffan

Myrmidon

Det finns ju gigantiska mängder. Till att börja med har du ju hela SSI-produktionen under 90-talet (och slutet av 80-talet):
Eye of the Beholder 1, 2 och 3
Pools of Radiance, Curse of the Azure Bonds, Secret of the Silver Blades, Pools of Darkness
En serie till i FR.
En serie i Dragonlance.
Menzoberranzan
Ravenloft: Stone Prophet och ett till
Dark Sun: The Shattered Lands och Wake of the Ravager
Al-Qadim: The Genie's Curse (som iofs mer var ett action/adventure-spel i stil med Zelda).

Interplay gjorde visst en "Descent into Undermountain", baserad på Descent-motorn. Sierra lär ha gjort något baserat på Birthright, och jag har även hört om nåt Spelljammerbaserat. Dessutom gjordes ju en del icke-RPGs - det finns t ex ett fighting-spel baserat på Mystara.

Och bland de nyare glömde du nyversionen av Pools of Radiance, fast det kanske är förståeligt.

Troberg

Sinister eater

Totalt skitsnack! Spel tar tid att göra efter utvecklingsteamets storlek, mål och ambitionsnivå. Inte vilken typ av spel det är.

Exempel: Half-Life 2 har tagit lika lång tid - om inte längre - som det omtalade Fable (fd. Project Ego) att utveckla. FPS vs. CRPG.

Likadant är utvecklingstiden för många av de spel som använt BioWares motor (Planescape: Torment, Baldur's Gate II etc.) väldigt, väldigt kort. Gentemot exempelvis Halo 2 eller, framförallt, Doom 3 som tagit astronomiskt lång tid att göra.
Glöm inte Duke Nukem Forever! "When it is ready"...

Fast det börjar faktiskt dyka upp lite signaler nu som tyder på att det inte är vaporware.

Så glöm de "detaljerade historierna", det handlar faktiskt om ett rejält hantverk oavsett vilken typ av spel det är.
Håller med. Historierna är fluff som går rätt så kvickt att peta in (i sammanhanget). Bland utvecklare, projektledare, modellerare, designers, texturerare, ljudexperter, musiker, konstnärer, designers, marknadsförare, AI-experter, animatörer och allt annat löst folk som är med i utvecklingen så är storylinekillen bara en person till av kanske 20-50 pers. Knappast kritiskt i sammanhanget.

Är det bara jag som längtar tillbaka till tiden då spelen kunde utvecklas av en person på fritiden på ett par månader...

Troberg

Sinister eater

Utöver vad folk nämnt så fanns det en "drakflygsimulator" i dragonlancevärlden för några (15?) år sedan. Har dock glömt vad den heter och orkar inte gräva bland gamla disketter. Antagligen heter den Dragon-nånting...

Hunk

Hero

Låter som Zhentil Keep i Forgotten Realms. Det fanns en box till AD&D 2nd ed som hette "Ruins of Zhentil Keep" - den kanske fortfarande går att få tag på?
Tack för tipset!

Kollade på eBay, och tyvärr var den lite för dyr (framför allt inkl porto) för att jag skall köpa den på stört. Om det är någon som vet någon hemsida där det finns en översiktsbild över stadskartan är jag mycket intresserad av en länk. Bane passar faktiskt rätt bra som patron för den stad jag är ute efter.

En fråga: hur mycket genomsyras stadens beskrivningar av att den är LE och Banedyrkande? Är varenda butiksinnehavare en sniken Banefanatisk djävel och är det militärisk ordning på allt, eller är det mer så att de flesta som bor där är rätt justa snubbar, medan makhavarna inte är så trevliga (det senare hade betytt mindre moddande för min del)?

Ett exempel på en stad som kräver mycket moddande är den lilla gnomstaden Lightelf, som gavs ut av JG till Wilderlands runt 1980. Där är 90 % av alla gnomer CE, 10 % LG och samtliga människor i staden CE. Det känns som det oftast borde finnas en lite större spridning på alignments i en stad, såvida den inte endast är ett tillhåll för fanatiska sektmedlemmar.

rax

Swordsman

En fråga: hur mycket genomsyras stadens beskrivningar av att den är LE och Banedyrkande? Är varenda butiksinnehavare en sniken Banefanatisk djävel och är det militärisk ordning på allt, eller är det mer så att de flesta som bor där är rätt justa snubbar, medan makthavarna inte är så trevliga (det senare hade betytt mindre moddande för min del)?
Det sistnämnda. Förutom att de flesta som bor där är ganska snikna, cyniska, egoistiska jävlar. :gremgrin: Något annat vore ju också konstigt med tanke på att det är en stad vars välstånd bygger på handel och där uttrycket "knivskarp konkurrens" menas bokstavligt. Folk är helt enkelt härdade - visst är ledarna hårdföra och korrupta, men å andra sidan lyckas de för det mesta skydda Zhentil Keep från både orchhorder och konkurrerande stadsstater (för att inte tala om banditgängen som sponsras av de laglösa härskarna i Dalelands).

Att modda stadens ledarskap bör inte vara alltför svårt. Den styrs officiellt sett av ett råd, vars medlemmar representerar gammal adel och de starkaste handelshusen (ofta samma sak). Inofficiellt styrs staden av Manshoon och hans Zhentarim genom rådet - den som inte är med i Zhentarim når sällan särskilt högt i stadens hierarki. Därmed går det också ganska lätt att plocka bort Zhentarim eller minska organisationens inflytande (man kan ju göra dem till en fraktion bland många, t ex) utan att rucka särskilt mycket på maktstrukturerna. Zhentil Keeps ledare har varit "onda" mycket längre än organisationen funnits.

Om det är någon som vet någon hemsida där det finns en översiktsbild över stadskartan är jag mycket intresserad av en länk.
Här finns en liten men ganska tydlig karta.

/Rax

Hunk

Hero
Tackar, tackar!

Får kolla vidare med Googlesökningar när jag har tid! Zhentarim i sin ursprungliga form är inget som passar med min kampanjvärld, men det går ju att modda. Jag äger Lords of Darkness (hittade den riktigt billigt på SF-bokhandeln för ca två år sedan), så där kan man säkert få inspiration. Styrande rådet och adeln passar i alla fall bra - staden styrs nämligen av tidigare adel från City State of the Invincible Overlord som drivits i landsflykt på grund av upprorsplaner och byggde en stad på ruinerna av en gammal stad, som förstörts av ett celtinspirerat barbarfolk.

Kartan var lysande - det enda förändring jag behöver göra är egentligen att ta bort Foreign Quarter helt från kartan och vända den upp och ner, så har jag en bra översiktskarta för spelarna (det skall vara öppet hav framför staden).

Arfert

Facit
Om du kan hitta gamla Thieves World boxen, med staden Sanctuary så kan jag rekommendera den... men den har ju tyvärr en massa år på nacken. Har för mig att det var Chaosium som gav ut den, som en generisk stad till olika plattformar...

Arfert

Facit
där ser man, thieves world var redan nämnd här! Kan bara hålla med!

Gillar även Carse och Tulan, och naturligtvis ALLA Harn-städer... fast Harn kanske inte känns D&D, direkt...

ForgottenRealms

Veteran

Jo jag vet att det fungerar så, men det är Wizards som säger bu eller bä. Och jag är ganska säker på att det är en hel del utvecklare som skulle vilja släppa Forgotten Realms titlar för PC.

Så jo, jag tror det är Wizards som sätter käppar i hjulen lite grann.

ForgottenRealms

Veteran

Som Staffan nämde, och även min kusin sa, så finns det dom gamla hederliga SSI-släppta spelen. Har alla liggandes på en CD hemma och även alla regelböcker kopierade! Dax att rota igenom vinden någon dag tror jag!

Hehe gamla dos spel kan ju ge en kalla kårar, men ack så härligt det är när man första gången stöter på trollen i labyrinten i Pool of Radience, precis när man lämnar den civiliserade delen av Phlan!

Glömmer heller inte koboldnästet uppe i nordöst, där det smattrade i högtalarna (pc-beep alltså, inga soundblastereffekter här inte) när man just fått äran att pröva Fireball för första gången mot ett 50-tal kobolds. Härliga tider!

Även draken uppe i nord-västra delarna var ett mäktigt möte!

G

Guest

Guest

Men är BG: Dark Alliance inte samma sak som BG för PC? Är det någon skillnad i storyn?

Vad är Demon Stone?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Mer om Demon Stone …

Nä, BG:DA är inte samma som BG. Eftersom det är ett konsolspel blir det (tyvärr) mera slåss och mindre snack. Och man kan bara vara en gubbe per spelare (max. 2).

Demon Stone kan du kolla in här. Jag tycker det verkar ascoolt.

G

Guest

Guest
Re: Mer om Demon Stone …

Men är storyn densamma i BG:Dark alliance?

Att man växer upp i Candlekkep under Gorion´s översyn och att man är en s.k. Bhall-Spawn?

För övrigt tycker jag dem borde ge ut ett äventyr till D&D rollspelet som är precis som Baldur´s Gate. Den storyn är ju helt otroligt underbar!!!