Nekromanti Babi Island - Ett annorlunda kampanjområde

ripperdoc

Myrmidon
Tidigare gjorde jag en efterysning efter artikeluppslag till Codex. Det som föreslogs då var en artikel om ett kampanjområde, men även beskrivningar av undervattensbaser och/eller rymdbaser. Jag fastnade för idén om ett annorlunda och rikt beskrivet kampanjområde, men den idén var svår att foga samman med de ofta hårt kontrollerade och stängd undervattens- eller rymdbaserna. Så nu blir det något liknande, men samtidigt helt annorlunda.

Jag ska inte avslöja för mycket, men artikeln, som förhoppningsvis kommer bli ganska lång, kommer att beskriva en indonesisk, moderniserad piratö strax söder om Singapore. Ön kommer att vara en kompott av modern teknik, romantiserad brottslighet (läs piratverksamhet och smuggling) samt gamla traditioner. Det kommer definitivt inte att vara ett vanligt kampanjområde. Jag har dessutom försökt vara mycket noggrann med researchen, jag hoppas att det ger utdelning.

Kom gärna med idéer eller förslag!

/RipperDoc

RedRover

Veteran
Bra att du är noga med researchen. Ty det är mycket, mycket, mycket (nämnde jag mycket?) viktigt har jag läst någonstans.

Nya vapen för undervattensstrid skulle säkert tilltala alla på det här forumet samt annan intressant dykutrustning. För vapen och utrustning kan man inte få nog av i Neotech.

Motorbåtar. Snabba fräcka och skuttande. Tänker just nu på Miami Vice och slutscenen i Face Off. Beväpnade med torpeder, minor och ett och annat fisknät.

Bikinibrudar!

Varför försvann Kapten Gulskägg och vem la beslag på hans piratbåt, The Cutlass?

Sen undrar jag också varför hajarna har blivit större och mer aggresiva...

Duddmannen

Hero
Jäkligt bra idé det där! Jag ser fram emot ett spännande område och en hel hög med nya sorters intriger som man kan slänga in spelarna i. Toppen!

Hajar med cybernetik? Varför inte fjärrstyra och använda som undervattensväktare? Hmm, här får man ju en del schyssta idéer...

/images/icons/laugh.gif

eNo

Veteran
Kampanjområden är alltid bra och Babi Island låter interesant.

Jag håller med tidigare svar om att dykarutrustningsregler (korta sådana) vore tufft. Eldstrider i korallrev låter som en ordentlig utmaning.

eNo

Mogger

Hipsteranka
"Motorbåtar. Snabba fräcka och skuttande. Tänker just nu på Miami Vice och slutscenen i Face Off. Beväpnade med torpeder, minor och ett och annat fisknät."

Djonker, longtail-båtar och dylika är väl mer cyberpunk än Miami Vicebåten.

Och glöm inte flytande marknader, våldsamma thaiboxningsmatcher, reptiler till salu, äckliga dofter, vespor och nudelförsäljare.

Asien är redan cyberpunk...

RedRover

Veteran
Är man pirat så är väl för sjutton inte en djonk det bästa transportmedlet. Kolla på dagens pirater i indiska oceanen. Nej något i stil med marinens nya korvett är väl mer att efterhärma. Fungerar utmäkt för piratuppdrag.

Mogger

Hipsteranka
"Är man pirat så är väl för sjutton inte en djonk det bästa transportmedlet."

Nej. Men det är mer cyberpunk. Sen finns det andra orsaker till att äga och nyttja en båt. Fiska kanske eller smuggla.

ripperdoc

Myrmidon
Faktum är att det är många, moderna och snabba båtar som gäller. I Neotech går i och för sig båtmarknaden på lågvarv; folk tycker inte vattnet är särskilt spännande längre, men det finns mycket gott om billiga begagnade båtar, eftersom båttrafiken skurits ned såpass mycket.

/RD

seinet

Swashbuckler
Nå, hur blir det med underjordiska grottor och hemliga skattkammare... det MÅSTE ju bara finnas i samband med pirater. Det är väl kanske en gammal piratö från sent 1600-tal (hoppas jag på) där det lever kvar en del traditioner, men modernt men charmigt.

Självklart skall det finnas vulkaniska grottor som leder ut i vattnet kanske några kilometer från ön i sig om man vill komma undan/dit med ubåt eller annan undervattensutrustning.

/Seinet Wintermute - Är trött just nu

Mogger

Hipsteranka
"Faktum är att det är många, moderna och snabba båtar som gäller."

Synd. Lever piraterna uteslutande på sjöröveri? Lite fiske vid sidan om borde vara rimligt. För haven är väl inte stendöda?

ripperdoc

Myrmidon
Problemet är att man inte skall blanda ihop klassiskt Hollywood-pirateri med dagens (och även Neotechs) piratverksamhet som bedrivs av traditionella asiatiska rövarband med understöd av exempelvis triaderna.
Som svar på en anna fråga som nämndes i tråden; piraterna fiskar knappast. Piraterna är ofta inflyttade från större hamnstäder i närheten, men de har ofta långväga släktband med den minimala lokalbefolkningen, som fortsätter att leva som de alltid gjort.

/RD

Mogger

Hipsteranka
Vill först och främst säga att det är en toppenidé med en asiatisk piratö/images/icons/smile.gif

Dock är det en del jag inte förstår. Antagligen får jag vänta tills artikeln trycks/images/icons/sad.gif Men jag slänger fram lite frågor ändå...

Om nu båttrafiken är så sparsam hur får de det att gå runt? Varför kan inte pirater fiska? Sjöröveri är inget heltidsjobb. Varför vill folk flytta till ön och bli pirater?

Måns

RedRover

Veteran
Re: Jag tycker...

Jag har själv inte läst Offensiv. Gör mina egna vapen i stället.

Finns Metalstorms koncept med i Offensiv förresten?

Del'Amarth

Veteran
om lönsamheten på sjöröveri var så dålig att man tvingades fiska vid sidan om skulle nog inte nån hålla på med det. eller?

ripperdoc

Myrmidon
I allmänhet har båttrafiken sett sina bästa dagar, men situationen är lite annorlunda i sydostasien. Dels finns det gott om öar, både mindre och större, samt att den ekonomiska och sociala utvecklingen ligger efter Europa och USA. Alltså är sydostasien det ställe där båttrafiken är som mest livlig i Neotech, och alltså även det enda stället där piratverksamhet lönar sig.
Mer info kommer i artikeln, som du själv sade, men fiske är inte något piraterna sysslar med. Det räcker med någon stöt i månaden, max, för att leva gott som pirat, och vill de ha något att göra under tiden kan de alltid smuggla vapen, folk eller droger, samt sälja detsamma.

/RD

Mogger

Hipsteranka
Jag, pirat.

"om lönsamheten på sjöröveri var så dålig att man tvingades fiska vid sidan om skulle nog inte nån hålla på med det. eller? "

Man kan inte äta guld./images/icons/clever.gif

Rent historiskt är piratyrket inte något man väljer. De kan bli shanghaiade i ngn hamnstad eller, vilket var vanligt, valde att följa med piraterna när dessa överföll det egna skeppet. Det finns fler möjligheter men de flesta innebär att omständigheterna gör individen till pirat. Det beror inte rationella beslut. Om det sedan inte är tillräckligt inkomstbringande är det inte bara att lägga av eftersom man sannolikt är efterlyst och då är man tvungen att fiska.

Del'Amarth

Veteran
Re: Jag, pirat.

menade på att piratverksamheten måste vara mer än tillräckligt lönsam för att piraterna ska ha råd till mat.