"Med ett sådant omdöme om en BRA SF-serie, vad anser du då om de olika Star Trek-sakerna?"
Dags att ge ett litet omdöme här.
Jag har väll egentligen inte gett Babylon 5 en riktig chans, utan mest sett lite olika avsnitt då och då (jag hade inte kanal 5 under perioden som det sändes, så det är kanske förståeligt). Svårt att få någon kontinuitet då. Mitt omdöme då var att B5 var en dålig variant av just Star Trek. De hade också konstiga humanoida aliens, fast med en annorlunda stämning - mindre voyager och mer survivalism. Star Trek för 90-talet med andra ord - det skulle vara hårt, det skulle vara smutsigt och helst regna (borde väll gå att fixa med framtida teknologi även på en rymdbas).
Problemet med Babylon och dess aktiva storyline är att enskilda avsnitt har svårt att gripa tag på samma sätt. Man ska helst se serien från början och inte missa några avsnitt, annars har man svårt att hänga med. När det gäller just TV-serier så har jag personligen lite svårt för sådant - storyn ska drivas fram och utveklas varje avsnitt, men samtidigt ska själva avsnittet ha en dramaturgisk uppbyggnad med en början och ett slut. Det har en förmåga att bli tradigt i längden, storyn ska hela tiden utveklas men elementen i handlingen repeteras.
Ett exempel på det är serien 24; den orkade jag bara se till avsnitt 6, sen kom känslan av att det var samma element de använde sig av i varje avsnitt, bara ommöblerade annorlunda.
Jag gillar Star Trek, de blandar teknologiskt Mumbo Jumbo, filosofiska spörsmål, dilemman och upptäckarlusta med en nedtonad metaplot. Varje avsnitt har inget krav på sig att vara omvälvande. Fokuset är mer lättsamt, man kan se avsnitt sporadiskt, och allt behöver inte vara så nedstämt. Serien rör sig över ett vidare spektra, då den mellan avsnitt kan skifta mellan komik, spänning, upptäckter, action osv. Ofta med moraliska och filosofiska dilemman inblandat i sig. Handlingen försöker alltså inte alltid greppa tag, men få en att tänka till.
Sen har givetvis Babylon 5s fokusering på en utvecklad och evolverande story sina fördelar också, men sådant tar jag helst in i filmformat.