Nekromanti Babylon 5

Troberg

Sinister eater
jo men man borde ju även kunna missa ett eller ett par stycken avsnitt utan att gå och bli av med kontroll över serien
För mig spelar det ingen roll, jag brukar inte se en serie förrän jag har hela och då mer eller mindre sträckser jag den.

Bunny

Crazy like a fool
"Med ett sådant omdöme om en BRA SF-serie, vad anser du då om de olika Star Trek-sakerna?"

Dags att ge ett litet omdöme här.

Jag har väll egentligen inte gett Babylon 5 en riktig chans, utan mest sett lite olika avsnitt då och då (jag hade inte kanal 5 under perioden som det sändes, så det är kanske förståeligt). Svårt att få någon kontinuitet då. Mitt omdöme då var att B5 var en dålig variant av just Star Trek. De hade också konstiga humanoida aliens, fast med en annorlunda stämning - mindre voyager och mer survivalism. Star Trek för 90-talet med andra ord - det skulle vara hårt, det skulle vara smutsigt och helst regna (borde väll gå att fixa med framtida teknologi även på en rymdbas).

Problemet med Babylon och dess aktiva storyline är att enskilda avsnitt har svårt att gripa tag på samma sätt. Man ska helst se serien från början och inte missa några avsnitt, annars har man svårt att hänga med. När det gäller just TV-serier så har jag personligen lite svårt för sådant - storyn ska drivas fram och utveklas varje avsnitt, men samtidigt ska själva avsnittet ha en dramaturgisk uppbyggnad med en början och ett slut. Det har en förmåga att bli tradigt i längden, storyn ska hela tiden utveklas men elementen i handlingen repeteras.
Ett exempel på det är serien 24; den orkade jag bara se till avsnitt 6, sen kom känslan av att det var samma element de använde sig av i varje avsnitt, bara ommöblerade annorlunda.

Jag gillar Star Trek, de blandar teknologiskt Mumbo Jumbo, filosofiska spörsmål, dilemman och upptäckarlusta med en nedtonad metaplot. Varje avsnitt har inget krav på sig att vara omvälvande. Fokuset är mer lättsamt, man kan se avsnitt sporadiskt, och allt behöver inte vara så nedstämt. Serien rör sig över ett vidare spektra, då den mellan avsnitt kan skifta mellan komik, spänning, upptäckter, action osv. Ofta med moraliska och filosofiska dilemman inblandat i sig. Handlingen försöker alltså inte alltid greppa tag, men få en att tänka till.

Sen har givetvis Babylon 5s fokusering på en utvecklad och evolverande story sina fördelar också, men sådant tar jag helst in i filmformat.

Krille

Super Moderator
"För mig spelar det ingen roll, jag brukar inte se en serie förrän jag har hela och då mer eller mindre sträckser jag den."

Vilket förstås är döden för de TV-stationer som ska sända serien men inte får in några reklamintäkter, vilket är döden för studion som ska spela in serien som inte får in några pengar från stationerna som inte köper in serier som inte genererar reklamintäkter, som i sin tur är döden för TV-serien.

Vilket för oss över till...

Troberg

Sinister eater
Vilket förstås är döden för de TV-stationer som ska sända serien men inte får in några reklamintäkter, vilket är döden för studion som ska spela in serien som inte får in några pengar från stationerna som inte köper in serier som inte genererar reklamintäkter, som i sin tur är döden för TV-serien.
Såvida man inte gör som jag och köper B5 på VHS.

Att jag inte ser den på TV beror på att de som producerar serien inte ställer ordentliga krav på TV-bolagen. Avsnitt sänds i fel ordning, man ligger två år (minst) efter med sändningarna, textarna är idioter, avsnit sänds med texten till ett annat avsnitt, man sänder om säsonger i stället för att sända nya säsonger, man skyfflar om sändningstider, man bryter för reklam, man pratar sönder eftertexterna (om man över huvud taget sänder dem), man sänder inte alla säsonger och så vidare. Om TV-bolagen varken behandlar sina produkter eller sina kunder med respekt så kan de vara utan mig.

Eksem

Champion
"vad anser du då om de olika Star Trek-sakerna?"

Den första serien är sjukt snygg och har fett mycket kitschvärde, och sånt är ju alltid kul, men resten, inklusive filmerna, är bland det värsta dravel jag har gjort misstaget att försöka kasta ett getöga på.

Sedan kan jag nog i allmänhet ställa mig och kasta saker på de flesta TV-serier som diskuteras på det här forumet, misstänker jag.

/Jonas, ser hellre Oz

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Babylon 5 OT-fråga

Är det någon som vet om Christian Slater medverkar i B5?

Är det någon mer än jag som tycker vissa kommendörer har otroligt stor likhet?

Är det någon mer än jag som... nänä, jag ska inte göra en spoiler... men det finns saker som jag funderar på omkring "Shadows" och jag har inte sett hela serien... :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Re: Babylon 5 OT-fråga

"Är det någon som vet om Christian Slater medverkar i B5?"

Nej, inte vad jag vet. Däremot var han med i en mindre roll i Star Trek VI - The Undiscovered Country.

"Är det någon mer än jag som tycker vissa kommendörer har otroligt stor likhet?"

Du råkar inte tänka på Bruce Boxleitner?

Balderk

Swashbuckler
/Jonas, ser hellre Oz
Oz är grymt, lätt den coolaste serien på teve just nu. Vi har planer på ett Oz-marathon också :gremsmile:
Oz är nog så lång ifrån töntigt man kan komma dessutom

/Jonas, gillar mycket på teve, inte bara SF-serier och dylikt

Insignia

Swashbuckler
"det som stör mig med B5 är att man måste ha sett alla(okej kanske man inte måste men man måste ha sett flertalet) av avsnitten för att kunna hänga med i serien"

Jag började titta mitt i ett avsnitt någonstans mitt i en säsong, och var fast efter en halv minut. Jag har fortfarande inte sett början, och de avsnitt jag har sett är i vissa fall ganska spridda, men jag hade inga problem alls att uppskatta serien... Det är praktiskt att vara lättroad, antar jag.

Netfeed

Swashbuckler
jag har också bara sett en del avsnitt och absolut inte från början, men det jag sett är att det är en mycket väl gjord serie som jag gärna vill se från början...

känns lite som The West Wing, dom har bara problem hela tiden :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
känns lite som The West Wing, dom har bara problem hela tiden
Tycker du att de har problem ska du se Farscape (som är suverän). Där går det från dåligt till värre för hjältarna i vartenda avsnitt, och oftast lyckas de bara precis hålla näsan över ytan, de lyckas aldrig egentligen lösa något.

HerrBjörn

Warrior
Det lär alltså inte bli några fler avsnitt..
Tänkte väll det..
Fan.. synd på en så bar serie..
Lätt bland de bäste sci-fi serierna genom tiderna (enligt min ringa mening) :zeppelinare: :tekopp:

Jag måste börja med att Babylon 5:s alla fans ber mig om ursäkt. Jag har varit nedvärderande och föraktfull mot serien tidigare, fast jag bara sett bitar ev enstaka avsnitt.

Det förhåller sig nämligen så här att jag nu den senaste månaden har tittat genom B5-marathon med två av mina vänner, vi* såg hela första säsongen och jag blev otroligt överraskad! Satan så usel serie, om ni ursäktar svordomen. Jag trodde den skulle vara en intressant intrigfylld science fictionserie på samma nivå som Star Trek eller kanske bättre (jag menar om både elitfinkulturelle Ymir och Star Warsdiggande Krille gillar den, ja man kan knappt få högre betyg) men den visade sig vara väldigt mycket sämre.

*Eh, det är en lögn. Vi var tre som började se på den, men efter första skivan gav en av mina vänner upp, han ville inte se mer. Jag var inte heller så sugen, men säsongsboxen låg ju där, och en säsong känns som en rättvis chans att ge en serie.

Jag skulle kunna fortsätta att jämföra den med Star Trek, då det verkar vara populärt. Men det finns ingen egentlig poäng med det. Jag tänker beskriva hur jag ser den som vilken tv-serie som helst.

Den bakomliggande berättelsen är intressant, precis som X-files är serien i sitt ässe när den bakomliggande storyn utvecklas.

Intressant är också rätt ord för att beskriva en del av designen, vorlonerna ser balla ut, och de flesta skeppen och stationerna också.

Men allt det andra? Jag kan säga som jag kände det när första avsnittet rullade upp för mina ögon. Jag tyckte det var rent pinsamt att titta på det. Av någon anledning skämdes jag. Det kändes som att se Varanteatern ge sig på att göra en seriös science fictionserie. Jag vet inte om det är skådespelarna som är dåliga, eller om det är dialogen som är svår att framföra som det verkar naturligt, men för det mesta så övertygar den inte. Det känns lite som levande dockteater. En eller två av de reguljära skådespelarna känns äkta, Lennier (alltid) och doktorn (för det mesta).
Karaktärerna är för mig alltid det vikitigaste i en tv-serie, och då jag finner mig utan sympati eller intresse för någon av den då faller allt annat.

För Krilles skull så flyttade jag denna sektion från där jag berättade om karaktärerna då han blandade ihop vad jag anser om karaktärena som föremål för mitt intresse:

Efter en säsong så finner jag mig fortfarande stirra störd på Londos hårplym och Delenns huvudbonad/bensak/plastbit.

Det är delar av designen som jag inte gillar.

När jag allra först såg en bit av B5 på svensk tv, första gången det gick såg jag en del av datagrafiken och stängde av. Nu finner jag den bättre än skådespeleriet och den är tolererbar.

Jag tänker inte rekommendera eller varna någon från serien. Den som vill bilda sig en uppfattning får se den själv. Jag vet bara att om jag köpt istället för att få lånat DVD-boxen så skulle jag vara genuint olycklig över förlusten av pengar.

PAX

Jordisk Äventyrare
Däremot...

...så gästspelar ju Walter Koenig (Pavel Chekov - ST) helt suveränt i ett par avsnitt.

Samt att det figurerar en hel del kända skådespelare i övrigt.

www.savefarscape.com

Troberg

Sinister eater
Re: Däremot...

...så gästspelar ju Walter Koenig (Pavel Chekov - ST) helt suveränt i ett par avsnitt.

Samt att det figurerar en hel del kända skådespelare i övrigt.
Och Harlan Ellison är både med som "Conceptual consultant" och som en cameoroll som fängelsevakt!