Nekromanti Bakgrundsmusik (Poll efterlyses)

Balderk

Swashbuckler
Okej... Jag tycker att det var länge sedan vi hade en bra och engagerande poll och i en diskussion nedan har det kommit upp en ganska intressant fråga. Har ni bakgrundsmusik när ni spelar rollspel? Visst får ni svara utan poll men en sådan skulle ge ett mer överskådligt resultat och fler skulle nog svara. Frågan är bara vilka alternativ man skulle ha? Trobergs förslag: "Vill ni ha bakgrundsmusik när ni spelar rollspel?" (Eller ska man fråga "Har ni..."?)
*Nej
*Ja
*spelar ingen roll

Jag tror det var ungefär så han ville ha det. Någon annan som vill tillföra något alternativ eller göra om dem på något sätt? Annars är Arvidos pollansvarig så det är väl han som får fixa pollen (eller någon annan moderator kanske). Jag skulle också gärna ha en poll (enskild eller integrerad med musikpollen) om stämningsbelysning... om folk vill ha levande ljus och sådant. Ni kan gärna komma med svarsalternativ till en sådan också...

Känn er fria att diskutera... Och lägg upp en poll så snart som möjligt efter vi hittat bra svarsalternativ.

/Balderk

Johan K

Gammal & dryg
Ja tack till bakrundsmusik & gjärna en kul poll !

Jag tycker att det är trevligt med lite bakrundsmusik. Det är ganska skönt faktsikt, lite lätt avkopplande. Sen så är ju andra grejer åxå "mysförhöjande" som t. ex att sitta bekvämt, nått tilltugg & sådana greor.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tycker att det är helt okej att ha bakgrundsmusik om det passar med spelet och inte är alltför "sjunga-med-vänligt" för att då slutar det oftast med att alla sitter och sjunger med. (Någon som har en videokamera? :gremwink: )

Zire

Swashbuckler
Alternativet "ibland" kanske också borde finnas.

Förövrigt så kan man nog ha belysningen som en egen poll..
det byts ju ändå inte poll så särskilt ofta.

- Zire

entomophobiac

Low Prep High Play
Ja till poll, men nej till bakgrundsmusik. Det tar bara bort koncentrationen från spelare och spelledare. Precis som irrelevanta diskussioner som "vad hände i Robinson förra avsnittet?"

w176

Förlorad dotter
Och då kommer frågan har nån några tips?

Mitt eget tips just nu är Changelings, lagom textlöst, småmörk lung musik. Går att tanka hem här. Ed: Såg just att de har dragit ner sina tidigare 15 gratis låtar till tre men ett litet smakprov på 3 låtar finns kvar i alla fall.

Balderk

Swashbuckler
Tack för att du hittade den! (Gå och rösta!)

Den har varit borta länge nu! :gremwink:

Okej, bra att alernativet Ibland också fanns med! Någon som nu känner sig manad att lägga upp en belysningspoll med bra svarsalternativ också? Vore riktigt bra!

/Balderk, idag ytterligare ett steg närmare GothCon

Balderk

Swashbuckler
Jag kan ärligt talat inte förstå den synpunkten att den tar uppmärksamhet från spelet. Jag tror att det handlar om att folk har fel sorts musik. Man ska ha instrumental musik helst så att ingen störande sång finns med (en text kan ta uppmärksamheten från spelet, det vet jag) och sedan ska man ha låg volym. Den ska finnas i bakgrunden men den ska inte ta uppmärksamheten från annat, vilket jag tycker att den inte gör om man bara har en rimligt låg nivå. Då höjer den bara stämningen men märks knappt... Folk börjar ju inte prata om musiken mitt i allt. Om folk börjar göra det ska man nog byta musik... (Edit)Sedan ska man ju också anpassa musiken till den typen spel man spelar. Om man har musik som är lugn till strid t ex kan det bli helt fel... Därför så ska man också ha en skiva med varierande stämningar. En del lugna låtar, en del mer fartfyllda låtar till strid och spännande sekvenser , mer tunga och mörka låtar till skräcksekvenser etc. och en del låtar som passar till olika miljöer, stad, landsbyggd, rymd, vad som helst. Det är väldigt viktigt att man har sådant så att det inte är fel stämning som förmedlas.

En fråga bara. Tycker du inte att musik kan höja stämningen alls? Har du ens testat musik mer än kanske en gång? Jag tror att det kan vara en vanesak också.

/Balderk, klarar sig knappt utan musik...

Troberg

Sinister eater
En fråga bara. Tycker du inte att musik kan höja stämningen alls?
Jag hör lite dåligt, så om man har bakgrundsmusik så hör jag inte vad folk säger. Jag kanske är unik, men för mig så sänker det stämningen.

Eksem

Champion
"Jag kan ärligt talat inte förstå den synpunkten att den tar uppmärksamhet från spelet. Jag tror att det handlar om att folk har fel sorts musik. Man ska ha instrumental musik helst så att ingen störande sång finns med (en text kan ta uppmärksamheten från spelet, det vet jag) och sedan ska man ha låg volym."

Det får mig att tro att det inte är det det handlar om. Jag har nämligen gärna musik med vokala insatser, gärna på hög volym och låter den gärna dominera hårt i vissa tillfällen.

Jag skrev ett inlägg om det förut, här finns det:

Om musik

Exempel på låtar

Balderk

Swashbuckler
Om man hör dåligt är det ju en helt annan femma juh! Då är det klart att man inte kan ha en massa andra ljud när man spelar... Det förstår jag såklart.

/Balderk

Bombu

Hero
Dom flesta sånna här diskutioner brukar urarta till en massa mer eller mindre skumma argument.

Vad det handlar om är:

1, Hur brukar jag och min spelgrupp göra?

Sen svarar man på den frågan, och kommer till slutsatsen (2).

2, Alla som inte gör som vi brukar göra är idioter.

Sen inser man att så kan man inte riktigt skriva så man försöker hitta på nått bludder som går in under 3.

3, Bludder och omskrivning av 2, men med samma innebörd.

Bombu

Balderk

Swashbuckler
Det får mig att tro att det inte är det det handlar om. Jag har nämligen gärna musik med vokala insatser, gärna på hög volym och låter den gärna dominera hårt i vissa tillfällen.
Aha... Du har nog rätt i att man kan låta musiken dominera (tack för ordet, jag sökte efter det men jag kunde inte komma på det förän nu...) i vissa lägen... Men i så fall under en väldigt kort period, typ om man kommer in i ett rum som bjuder på en hämsk syn eller som skrämseleffekt... Plötsligt höjs ljudet och någon hoppar på en... Speade med en spelledare på konvent som gjorde så... hoppade på en och höjda musiken... Möjligtvis kan det funka under väldigt spännande förhållanden också. Man vet att det finns något ute i mörkret som kan hoppa på en när som helst men man kan varken se eller höra det... bara känna det. det tror jag på... Men sång passar jag mig helst för... det kan jag bli distraherad av. Viss sång kan nog funka om man har tillräckligt låg volym eller om det är i någon situation där musiken ändå är dominant. Men jag skulle aldrig kunna spela till vokalmusik hela tiden... Jag tvivlar mycket starkt på det iaf. Är det många som vill ha det?

/Balderk

Eksem

Champion
Nu är du välan överdrivet negativ? Jag måste medge att jag inte tycker att tråden tillför så mycket, men tidigare trådar i ämnet har åtminstone innehållit tips på nya sätt att använda musik.

Bombu

Hero
Negativ?

Självklart är alla diskussioner här helt objektiva och utan bias.

Egentligen är det blandat, lite tillspetsat var nog mitt tidigare inlägg :gremshocked: jag tillstår det.

Men poängen var att ibland bestämmer man sig för vad man tycker direkt och utgår ifrån vad man själv och sin spelgrupp har gjort. Utan att ge de andra synpunkterna en chans.

Felaktigt, visst.

Överdrivet, jodå det också.

Negativt, jo kanske.

Men mest en iaktagelse hur det kan gå till på herrepåteppanleken.

Jag tycker ofta svaren på inläggen inte svarar på själva inlägget utan på en nidbild av inlägget. Men visst var det överdrivet.

Om du blev ledsen så ber jag om ursäkt. :gremsmile:

Bombu

Balderk

Swashbuckler
Dom flesta sånna här diskutioner brukar urarta till en massa mer eller mindre skumma argument.
Vad det handlar om är:
1, Hur brukar jag och min spelgrupp göra?
Sen svarar man på den frågan, och kommer till slutsatsen (2).
2, Alla som inte gör som vi brukar göra är idioter.
Sen inser man att så kan man inte riktigt skriva så man försöker hitta på nått bludder som går in under 3.
3, Bludder och omskrivning av 2, men med samma innebörd.
Jag kan verkligen inte hålla med dig om det där... Visst, folk börjar diskutera saker som har mer eller mindre med saken att göra och självklart blir folk rätt hätska ibland. Men att folk tycker att alla som inte gör som man själv gör är idioter tror jag inte många tycker. Det är klart att man vill diskutera och berätta sin ståndpunkt i frågan och om någon annan gör på något annat sätt så vill man diskutera varför han gör så osv. och om det kanske är bättre. Om man tycker det andra sättet att göra någonting på är dåligt så har man ju all rätt att säga det... Och då kan det bli lite mer livade debatter. Men jag ser inget fel i det. Det är ju för att diskutera man är här eftersom att det är ett diskussionsforum . Visst man är även här för andra saker, som att lära till exempel. Jag lär mig väldigt mycket här genom att diskutera saker och ting med folk. Men diskussionerna är ju det man använder för att nå mål som lärdom och klarhet. Sedan är ju själva diskussionerna också roliga, annars hade jag nog inte stannat. (Edit) Om alla höll med varandra hela tiden så skulle nog inte forumen finnas eller de skulle i alla fall inte vara så aktiva och intressanta som de är idag. (Tog bort text här som var allt för onödig och flummig...)

/Balderk

Troberg

Sinister eater
Viss sång kan nog funka om man har tillräckligt låg volym eller om det är i någon situation där musiken ändå är dominant. Men jag skulle aldrig kunna spela till vokalmusik hela tiden...
Det beror lite på vilken typ av vokalmusik det är. Det får inte vara trallvänlig musik som fastnar i huvudet (har ni någonsin slagit på TVn medan ni äter frukost och sedan fått genomlida en hel dag med ledmotivet till "Bananer i pyjamas" i huvudet? :gremshocked:).

Däremot så finns det en hel del sjungen musik som inte har detta problem. Exempel på detta är Diamanda Galas (hennes mer extrema verk), Dead can dance och musik framförd på språk som ingen i gruppen kan, tex Om Kalthoum.