Rangertheman;n326668 said:
Men om någon optar väldigt hårt mot strid OCH tycker det är tråkigt att striderna inte bjuder på några utmaningar, så har jag två val: Antingen struntar jag i att hen har tråkigt
Mycket bra alternativ!
eller så tweakar jag motståndet.
Nja, detta alternativ är inte lika lyckat eftersom det är fusk…?
Samma sak om gruppen inte är så intresserade av strid; då måste jag ta bort strider eller nerfa motståndet.
Det skulle också ha varit fusk!
Dom är inte så intresserade av att dö heller men ändå så händer det att deras rollpersoner dör!
För det är ju därför vi började köra med regler! För att saker som vi inte ville skulle hända skulle börja hända. När vi körde 90s style var spelet helt tandlöst och meningslöst, det var mer lyckat att kalla det för sagostund med 2097 än att kalla det för rollspel.
Men i 2097s värld är det bättre att kasta hela äventyret, om inte varenda tänkbart handlingsalternativ är uttryckligt nedskrivet i en regel.
Ja! Mycket bra!!! och sättet man uppnår detta är givetvis att preppa porte-monstre-trésor (dvs öppet, med situationer / problem / mål) istället för scener med specifika och föruttänkta “alternativ”.
Förmodligen finns det även detaljerade regler för när spelarna får gå på toaletten, hur många ml tvål de ska använda och om de ska vrida igång kranen med höger eller vänster hand.
Ja vi har den typen av regler! Vi har regler för exakt hur mycket XP-deduction man får om man kommer sent, vi har regler för vilken dag i veckan vi ska spela, vi har regler för hur rollformuläret ska se ut, vi har regler för vilka spells man får använda, vi har regler för allt! Vi har regler för vilka skivor som ska spelas! SUPERNAUT!!!! med black sabbath!
Rangertheman jag är glad, känner mig förstådd! och vågar jag hoppas att du kanske också kommer kunna tänka dig att spelleda enligt reglerna i framtiden?! Tror det skulle kunna bli mycket ballt!
Jag har så lång väntelista av folk som vill vara med i min egen kampanj så om det kan komma lite fler spelledare som kör
ordentligt utan fusk så skulle det avlasta mig!