Mogger
Hipsteranka
Det är ju klart att man bör prata om problemen och försöka hitta lösningar. Den här tråden handlar om det. Men det gör inte problemet trivialt eller lösningen självklar. Obalans finns och kan i högsta grad inverka negativt på spelupplevelsen. Jag har fakriskt lite svårt att de hur mina punkter och efterföljande konkreta exempel hare mynnat ut i en "men jag har kul!"-diskussion. Det är många halmgubbar i tråden. Är man nöjd och inte vill ha lösningar på problem man inte upplever så är ju tråden helt meningslös. Men anser man att det finns problem, vill undvika att designa spel med samma problem eller undrar varför spelgruppen inte har så kul som den borde så kan obalans vara en orsak. Och då kan man prata om det.
Jag har tagit upp några konkreta exempel:
Så lite mer respekt för ämnet kanske? Nu kanske tråden har dött men den handlar om konkreta problem och konkreta lösningar. Att preppa om räls till sandbox är ett jättebra förslag ex.
Men är man nöjd så är.man nöjd. Ok?
Jag har tagit upp några konkreta exempel:
- Naked Dwarf Syndrome
- Monster i MUA där beskrivning och stats inte hänger ihop.
- Optimala val i RP-skapande.
- Vapenskador i MUA vs världsbeskrivning
- Vissa folkslag i DoD och deras beskrivning.
- Förmågor och yrken i Western
- Regler vs scenarion som inte hänger ihop.
- Etc.
- Äventyrskonstruktion. SLs börda och spelarnas valmöjligheter.
- Skapa RP som inte är "för bra".
- Etc
Så lite mer respekt för ämnet kanske? Nu kanske tråden har dött men den handlar om konkreta problem och konkreta lösningar. Att preppa om räls till sandbox är ett jättebra förslag ex.
Men är man nöjd så är.man nöjd. Ok?