Vi gled väldigt mycket OT. Skall försöka svara på dina frågor men jag misstänker att vi spelar tillräckligt olika och har olika erfarenheter från de spelgrupper vi spelat i för att hitta total samsyn här. Med detta sagt...
Så jag tycker det är dåligt om man som spelskapare säger: "Ja, jag vet att Alven har en bonus i 4 av 6 grundegenskaper men har i brödtexten skrivit att de andra raserna tycket illa om dem som balanserande faktor". Detta kan funka i vissa grupper men har inte funkat i någon grupp jag spelat i, för power-gejmern skiter i att andra raser ogillar hans RP. Han är mycket bättre än alla andra från start. Ser man till Warhammer, som den här diskussionen sprang ur, så kan man inte komma ikapp heller. Så om någon har BS 37 som bas medan en annan har 30 aldrig komma ifatt givet ung. samma progression och val av liknande yrken. Hen är fast i att vara sämre helt enkelt.
Det är samma sak som klan-nackdelar i Vampire. Flera av dem (Nosferatu, Brujah eller Gangrel) har en strikt system-inverkan som är svår att ducka. Du kan inte använda en färdighet tillsammans med App som Nosse, varje gång du försöker motstå frenzy är diffen högre, var femte gång du frenzar sänks dina sociala stats). Andra är mycket mer svårtolkade och svårapplicerade, främsta exemplet här är väl Tremere (men även Toreador tycker jag) som tom. kan vara något av en fördel. Beroende på hur hårt SL spelar ut din delvisa blood bound till din klan-elder så kan detta vara precis hur omöjligt som helst eller ändå bara i linje med hur du skulle spela din RP (lojal mot klanen är inte orimligt för en Tremere emm). Och om SL t.ex. går med på att du är blood bound till in Mentor (som ändå "står på din sida") så är nackdelen ganska null och void. Detta är ytterligare ett exempel på att det är svårt att balansera mellan crunch (nosse, brujah, gangrel) och fluff (tremere och toreador).
Cog.
Det var inte det jag sade (eller menade iaf.) utan det var att man inte skall balansera en obalanserad ras med fluff.2097;n242446 said:Varför vill du ha åtskillnad mellan fluff och crunch?
Så jag tycker det är dåligt om man som spelskapare säger: "Ja, jag vet att Alven har en bonus i 4 av 6 grundegenskaper men har i brödtexten skrivit att de andra raserna tycket illa om dem som balanserande faktor". Detta kan funka i vissa grupper men har inte funkat i någon grupp jag spelat i, för power-gejmern skiter i att andra raser ogillar hans RP. Han är mycket bättre än alla andra från start. Ser man till Warhammer, som den här diskussionen sprang ur, så kan man inte komma ikapp heller. Så om någon har BS 37 som bas medan en annan har 30 aldrig komma ifatt givet ung. samma progression och val av liknande yrken. Hen är fast i att vara sämre helt enkelt.
Jag tycker också att det är viktigt att fluff har en rimlig representation i crunch men det betyder inte att det är en bra väg att gå att göra en Alv bättre än alla andra raser i alla väsentligheter eller magiker bättre än alla andra yrken i alla väsentligheter eller en klan bättre än andra klaner i alla väsentligheter. Och sedan slänga in någon notis om att de får kämpa med en orättvisa i settingen på något sätt. Min erfarenhet är att en sån här orättvisa ofta blir väldigt 'swingy' och svårbalanserad från SL. Antingen gör SL det så pass svårt att leva med den här orättvisan i settingen så ex. Alv blir ospelbart eller så trivialiseras det till att bli en gimmick som inte inverkar rimligt i spelet (typ en kommentar om att under downtime säger folk dumma saker till din alv eller liknande). Problemet är att det inte är kvantifierat på något sätt utan väldigt mycket öppet för tolkning.2097;n242446 said:Tycker det är viktigt och intressant när dom glider ihop.
Det är samma sak som klan-nackdelar i Vampire. Flera av dem (Nosferatu, Brujah eller Gangrel) har en strikt system-inverkan som är svår att ducka. Du kan inte använda en färdighet tillsammans med App som Nosse, varje gång du försöker motstå frenzy är diffen högre, var femte gång du frenzar sänks dina sociala stats). Andra är mycket mer svårtolkade och svårapplicerade, främsta exemplet här är väl Tremere (men även Toreador tycker jag) som tom. kan vara något av en fördel. Beroende på hur hårt SL spelar ut din delvisa blood bound till din klan-elder så kan detta vara precis hur omöjligt som helst eller ändå bara i linje med hur du skulle spela din RP (lojal mot klanen är inte orimligt för en Tremere emm). Och om SL t.ex. går med på att du är blood bound till in Mentor (som ändå "står på din sida") så är nackdelen ganska null och void. Detta är ytterligare ett exempel på att det är svårt att balansera mellan crunch (nosse, brujah, gangrel) och fluff (tremere och toreador).
Jag har inga problem med detta så länge systemet har löst det på ett sätt som inte innebär att Kapten > Rigger i alla väsentligheter. Min erfarenhet att om det inte är så, så kommer den som valt att spela Rigger förr eller senare känna sig förfördelad antingen av systemet eller den som inte förklarade hör honom att han kunnat spela Kapten och bli lika bra som sin Rigger men få ytterligare X andra fördelar.2097;n242446 said:Har några såna spelare i min grupp. "OK, vilka vill vara kaptener?" "Njaej.. jag vill nog bara börja som en enkel rigger."
Cog.