da_bohz
Swordsman
- Joined
- 31 Jan 2016
- Messages
- 454
Något jag brottas med ständigt och dessutom ofta får höra kommentarer kring efter speltester är vapnen i spelsystemet och hur bra eller dåliga de är. En av de märkligaste frågorna var nog "Hur kan hans tvåhandsyxa göra mer skada än mitt kortsvärd?"
?Mitt rollspel utspelas i en low-fantasysetting, vilket innebär mest yxor, pilbågar, sköldar och diverse spjut och klubbor av olika slag. Svärd förekommer men är mycket dyrare, vilket lett till att det främst är adeln och de allra rikaste som äger dem). Olika typer av vapen är tänkta att vara olika bra mot olika typer av rustningar (/pansar/monster). Huggvapen är bra mot en typ av rustning men dålig mot en annan. Detsamma gäller för krossvapen och stickvapen.
Hur som helst har jag länge försökt balansera vapnen i systemet på ett vettigt sätt. Jag har än så länge bara pysslat med ett standardutbud motsvarande ovan nämnda vapengrupper, samt tre tyngdklasser för dessa. Jag har kollat lite på andras system givetvis, men jag vet själv att få - om något - system är helt utan kritik på denna punkt.
?Det jag undrar är följande:
?1. Är det viktigt att olika vapen är någorlunda balanserade mot varandra?
?2. Hur har ni gjort för att uppnå någon form av balans vad gäller vapenstats?
?3. Borde man ge upp alla försök att få det balanserat eftersom man ändå aldrig kommer göra alla nöjda?
?Mitt rollspel utspelas i en low-fantasysetting, vilket innebär mest yxor, pilbågar, sköldar och diverse spjut och klubbor av olika slag. Svärd förekommer men är mycket dyrare, vilket lett till att det främst är adeln och de allra rikaste som äger dem). Olika typer av vapen är tänkta att vara olika bra mot olika typer av rustningar (/pansar/monster). Huggvapen är bra mot en typ av rustning men dålig mot en annan. Detsamma gäller för krossvapen och stickvapen.
Hur som helst har jag länge försökt balansera vapnen i systemet på ett vettigt sätt. Jag har än så länge bara pysslat med ett standardutbud motsvarande ovan nämnda vapengrupper, samt tre tyngdklasser för dessa. Jag har kollat lite på andras system givetvis, men jag vet själv att få - om något - system är helt utan kritik på denna punkt.
?Det jag undrar är följande:
?1. Är det viktigt att olika vapen är någorlunda balanserade mot varandra?
?2. Hur har ni gjort för att uppnå någon form av balans vad gäller vapenstats?
?3. Borde man ge upp alla försök att få det balanserat eftersom man ändå aldrig kommer göra alla nöjda?