Nekromanti Baldur's Gate

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag köpte precis Baldur's Gate - Enhanced edition till min iPad och har ägnat delar av helgen till att spela detta klassiska gamla spel. Herregud så bra det fortfarande är! Det märks att spelet har ca 14 år på nacken, på gott och ont. Spelmotorn och gränssnittet, t.ex, är lite styltigare än vad man kanske är van vid med moderna spel. Samtidigt är BG betydligt svårare och mer oförlåtande än vad nyare rollspel normalt utsätter spelaren för. Antalet gånger jag fått ladda om från senast sparade spel överstiger redan Diablo III.

Det är orättvist och obarmhärtigt. En helt slumpartad fiende kan (och gör ofta) one-shotta ens karaktär. För en timma sedan var jag ute och knallade i skogen och fucking blixten slog ned och dödade min rollperson! FFS!?

Jag älskar det.

Om man följer huvudstoryn kan man räkna med att köra fast hyfsat snart. Baldur's Gate kräver i princip att man tar regelbundna svängar ut i vildmarken för att slåss med wandering monsters och samla ihop lite xp så att man har chans att ta sig an huvudspåret i spelet. Och det gäller förresten inte bara huvudstoryn, utan även side-quests. Jag har fortfarande inte blivit stark nog för att klara av ett av de absolut första questerna man får i spelet (rensa ut spindlar i en källare).

Det är så jävla elakt :gremlaugh:

Alla som gillar OSR, eller bara vill köra PF på ett litet råare sätt har mycket inspiration att hämta här.

RasmusL

Champion
Medhåll. Jag rekommenderar dock att köra det i BG2-motorn med någon mod, och får man BiG World Projekt att fungera (det var inte lätt vill jag säga!) behöver man inga fler spel :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Elmrig said:
Medhåll. Jag rekommenderar dock att köra det i BG2-motorn med någon mod, och får man BiG World Projekt att fungera (det var inte lätt vill jag säga!) behöver man inga fler spel :gremsmile:
Du verkar ha missat att det kommit en ny version med ny content precis?

Arfert

Facit
Jag spelade BG på min gamla mac när det begav sig... men känner att det är dags att spela om det. Awsome.

RasmusL

Champion
Anarchclown said:
Elmrig said:
Du verkar ha missat att det kommit en ny version med ny content precis?
Det har jag kanske, jag vet att de var en på gång för ett tag sedan. Kul!

Jag tar mig dock friheten att påstå att BiG World > Nya versionen :gremsmile:

Springer och köper mig ett ex!

Botulf

Hero
Oooohh, shiny! Hoppas, hoppas, hoppas detta även kommer ske med BG2 och Planescape:Torment.

Anarchclown

Swashbuckler
Du kan köpa det online. Bara att ladda ner. Behöver inte springas någonstans. Det kostar runt 20 dollar om jag inte minns fel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Schtajner said:
Hoppas, hoppas, hoppas detta även kommer ske med BG2 och Planescape:Torment.
Det har antytts att det händer om tillräckligt många köper BG.

Vilket då gör att jag lär köpa BG till Android, trots att jag egentligen inte alls tycker om det.

solvebring

Superhero
Yeah, det spelet är (var, as I know) fett som fan. Förr när det begav sig LANade vi som fan på detta, med Sword Coast-expansionen. Kanske borde skaffa detta ... Mja, den som lever får se. Det är hur som helst ett fett spel, så tja, i det här nya utförandet med alla tillägg lär det rocka ännu mer. ... Och ja, se upp för alla mysiga curses och oväntade (icke till synes) monsterfiender; de är fan regel snarare än undantag good ol BG. =)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Hörde ett rykte om att en av skaparna till Planescape: Torment har påbörjat utvecklingen av en uppföljaren till just det. Det är fortfarande tidigt i pre-production, men det lät iaf. lovande.

Kommer inte ihåg exakt vad jag hörde det. Kanske det var någon av podcasterna Svamppod Fyrkant eller Nördigt som snappade upp det, men är inte helt säker.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson said:
Hörde ett rykte om att en av skaparna till Planescape: Torment har påbörjat utvecklingen av en uppföljaren till just det. Det är fortfarande tidigt i pre-production, men det lät iaf. lovande.

Kommer inte ihåg exakt vad jag hörde det. Kanske det var någon av podcasterna Svamppod Fyrkant eller Nördigt som snappade upp det, men är inte helt säker.
Det har diskuterats, men jag hittar inte heller var jag läste det. Det var något hyfsat nyligen...

Cassius

Hero
Mitt problem är att det inte går att höja hastigheten på något sätt, så allt tar sån jävla tid. Hjälp!

grottis

Veteran
Jag har kvar originalboxen i hyllan, sådan där stor ordentlig kartong som rymmer en fet manual och ett knippe cd skivor (så jävla repiga bortom all räddning dock). Har även införskaffat enhanced edition och sitter och nöter. Stör mig på att jag väntat för länge med Edwins quest och nu så finns det ingen annan lösning än att låta honom sticka eller börja om... För övrigt så är det extra coolt att köra på hard, alla monstren gör dubbel skada!

Ulfgeir

Swashbuckler
Installerade just spelet på min dator för att komma över City of Heroes-abstinensen. Har knappt kommit någonstans än så länge.

/Ulfgeir

GnomviD

Heresiark
Ja, precis, Vitulv! Jag har nött EE senaste veckorna nu (har just kommit in i kapitel 4) och har jättekul. Det som är så charmigt är just att det är så oförlåtande, så att varje träff är spännande såhär i början, och att man får så lite helning att man alltid tar det säkra först.

Härom kvällen var jag nere och röjde dungen nedanför Firewine Bridge, som är full av Kobold Commandos med eldpilar. Jag vet inte hur många gånger jag var nära att bryta sönder tangentbordet efter att jag slarvigt skickat mitt party, Dynaheir har råkat gå först runt ett hörn och splatt så oneshottades hon. Men efter ett par gånger lärde jag mig och såg till att alltid omringa mina magiker med Minsc, Khalid och Jaheira, och låta Imoen smyga runt och speja att kusten är klar.

Andreas

Veteran
Jag hade helt missat att det äntligen släppts! Julen kommer tidigt i år..

Är det någon som kan kommentera på de nya grejerna de lagt till i EE? Känns det alldeles påklistrat eller smälter det in lite bättre än vissa communityskapade diton? :gremsmile: