Nekromanti Ballhetsgradera min världsidé!

Foggmock

Myrmidon
Tänk er en planet i konstant mörker av en eller annan anledning. Typ, pågående atomvinter, solförmörkelse eller elavbrott.

Överallt på planeten finns små oaser med eldar kring vilka människor samlas för värme och detta fantastiska ljus. Det ryktas även om "bright land", motsvarande dryland i Waterworld, där allt är vackert, ljust och underbart.

Settingen är antagligen postapokalysm precis som i Waterworld, där gäng med bildförstärkare är härskare i det mörka tomma.

Och det är ungefär så långt jag har kommit i mitt spånande. Barn är alltid koolt i postapokalysm, tänk till exempel på ungarna i Futurama-avsnittet "The cryonic woman"(eller nått sånt - sista avsnittet säsong 2, i vilket fall) eller flickan i Waterworld, eller nån av de otaliga otäcka ungarna i Mad Max-serien.

Åkej, skala ett till tio, hur ballt är detta (1) och hur stor är sannolikheten att du skulle spela ett konventsäventyr i världen(2)?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Snyft!

Jag hade ju redan snott den här idén med din tillåtelse. Så gör du såhär emot mig. Snyft! :gremfrown:

Storuggla

Champion
"Tänk er en planet i konstant mörker av en eller annan anledning. Typ, pågående atomvinter, solförmörkelse eller elavbrott.

Överallt på planeten finns små oaser med eldar kring vilka människor samlas för värme och detta fantastiska ljus. Det ryktas även om "bright land", motsvarande dryland i Waterworld, där allt är vackert, ljust och underbart."

Öhh... okej.

"Åkej, skala ett till tio, hur ballt är detta (1) och hur stor är sannolikheten att du skulle spela ett konventsäventyr i världen(2)?"

3 respektive 1. Sorry, men så jävla kul var det inte med den info jag fick nu :gremtongue:

Storuggla, neggotrollet

Jambu

Swordsman
Åkej, skala ett till tio, hur ballt är detta (1) och hur stor är sannolikheten att du skulle spela ett konventsäventyr i världen(2)?
1- fyra av tio. Inte så värst intressant... I alla fall inte med den info du gett.

2- ett till fem av tio. Beror rätt mycket på hur det förklaras för mig då, vilka andra alternativ som finns etc. Med en bra sl kan det mesta vara kul.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle nog säga 5 på bägge dina frågor..
Med motiveringen, att det verkar lite uudda men tillräckligt spännande för att jag skulel vilja testa det hela.

Insignia

Swashbuckler
Fråga 1: Cirka 9. Det är ballt.
Fråga 2: Cirka 1, eftersom jag inte brukar spela konventsäventyr.

Magnum_UBBT

Warrior
Runt 4/5 på båda men..

Personligen tycker jag att du skulle lägga in någon form av dagsljuss ändå. Kanske bara en handfull timmar per dygn alternativt att nätterna är mycket längre än vanligt. Med den settingen så skulle innevånarna i städer och byar etc, vara mycket aktiva under dynets ljusa timmar men när mörkret smyger sig på så låser man sina dörrar etc.

Om du inte vill ha fullt dagslus så kan du införa någon form av skymningsläge, dvs korta perioder med svagt ljus och resten mörker.

En annan sak som kan vara värt att inflika är solens effekt på växtlighet, djurliv och människan. Utan solljus dör allt.
Utan solen blir det kallt och utan solen så kommer istiden tillbaka.

/Magnum.

sacrilege

Veteran
När det gäller konceptet så får den nog en stark 8. Jag ser lite Pitch Black och en arg Riddick framför mig vilket är ball.
En värld i totalt mörker med endast några få "LUX-öar" känns tilltalande (delikat deprimerande).
När det gäller spela på konvent så vet jag inte, har aldrig varit på ett. Men som sagt var, coolt koncept. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Postapokalyps.. det är coolt, utan vidare info får du 8 cool, för att jag fyller i lite luckor själv.

Postapokalyps på konvent..Har det regler och man spelar det runt ett bord? Isf 10, förutsatt att jag faktiskt är på konventet i fråga.

Rävnos

Warrior
8/10 på idéen 6/10 på chans för lirande [ANT]

jävligt tuff idé, men tror ej jag hade lirat det på konvent.
Men släpps det på nätet så läser jag och blir inspirerad iaf.

ripperdoc

Myrmidon
Men vad tillför mörkret rollspelandet egentligen? För mig känns det som en vanlig postapokalyptisk spelvärld där spelledaren bara med jämna mellanrum säger "det är mörkt". Spelarna skulle ändå se till att antingen skaffa sig ljus eller hålla sig i närheten av ljus - för annars vore det kolmörkt och "Famla I Mörkret The RPG" är inte så kul. Sorry, men en 2:a för spelvärlden.

Det hade dock funkat på ett konvent. 7 av 10 :gremsmile:

/RD

Ymir

Liten kantbaron
Dockskåpare som jag är så brukar rena konceptspel inte vara min kakbit. En kampanjvärlds braighetsgrad bygger på så mycket mer än dess grundläggande koncept, liksom, så jag håller med åtskilliga föregående talare - vad är poängen med det där mörkret? Dessutom, är ju idén inte särskilt unik ens för svenska rollspel. Gemini has been there, done that liksom, och jag tyckte ändå alltid det mest kändes 'Ööh, men hörrni, det ska ju va gåååtiskt, så det måste va natt hela tiden'. Vampire har åtminstone en schysst ursäkt för att konstant förlägga scenerna till nattmörker.

Så, settingen blir en 2:a. Du får allt utveckla den där idén om det ska vara nået. En idé kunde ju vara att förklaringen till mörkret är att settingen är femtielva trillbiljoner år in i framtiden, då solen slocknat eller blivit en vit dvärg eller nåt, och universum expanderat så till den grad att jorden, som hållits vid liv på något sätt, är ett ensamt klot i det kolsvarta tomrummet, där bara några få stjärnor fortfarande är synliga på himlen, oändligt långt bort.

Konventsscenario, yeah, whatever. Så länge jag får spela våpet.

- Ymir, gillar också mörker, men liksom...

Brior

Swordsman
Låter som en mycket fruktbar idé tycker jag. Om markerna mellan oaserna är tämligen obeboeliga så blir det ganska lätt att kartlägga och förutse spelarnas rörelser också. Jag tänker mig märkliga ljussekter, havererade kärnkraftverk som erbjuder behagligt liv till högt pris, stängda ljuspalats för överklassens skörlevnad, existensiella sekter som i Aniara etc. Av någon anledning kommer jag att tänka på en novell jag läste för mycket länge sedan där solen hade slocknat och en överlevande familj fick springa ut och hinka fruset syre som de sedan långsamt kokade till luft inne i tältet.

Mer intressant på djupet än ballt i mina ögon - detta sagt i positiv mening.

Jambu

Swordsman
Jag tänker mig märkliga ljussekter, havererade kärnkraftverk som erbjuder behagligt liv till högt pris, stängda ljuspalats för överklassens skörlevnad, existensiella sekter
Utifall vi du elaborerat lite (som det här) så skulle nog jag, i alla fall, gett det bättre betyg. Ge oss mer att tänka på, Foggmock!

Olle Linge

Snigel
Nej!

Fogge! Lyssna inte på dessa frestelser. Det är helt klart mycket ballare som du har föreslagit det. Ge fan in vetenskap och att allting dör. Strunta i människort dygnsrytm. Gör det nermörkt överallt och sedan små pölar av ljus. Riktigt coolt. Jag kommer med all sannolikhet inte att spela det (jag har en del annat att spela*) om du inte tvingar mig på konvent, men idén är så god som någon.

*Det är inte så sannolikt att någon skulle komma på en idé som jag skulle vilja speal. Mina idéer är coolare, helt enkelt :gremlaugh:

Eksem

Champion
1 / 1

Nä, jag gillade det inte alls, någonstans. Kan inte sätta fingret på vad det är, men jag kanske gillar ljus.