Vet inte om det här förekommer i något annat system men när jag höll på med Svärd och Trollkonst tror jag mig ha kommit på ett bra system för att begränsa antalet slag som görs.
Systemet bygger på att alla värden kan omvandlas till slag enligt samma princip som i Open D6 det vill säga för varje tre får man en tärning och resten blir bonus på slaget. Med andra ord blir 10 3T6+1 och 14 4T6+2. Det jag kom på är att man i de flesta fal kan nöja sig med att spelaren slår. Om han anfaller slår han anfallsslag och jämför med motståndarens försvarsvärde. Försvarar han sig slår han försvarsslag och jämför med motståndarens anfallsvärde. På det viset slipper man som spelledare slå en väldig massa slag. Medelresultatet av ett slag är lite högre så därför tänkte jag låta lika innebära att värdet vinner över slaget.
Man kan även använda det så att det alltid är den aktiva parten som slår. Om en lönnmördare exempelvis försöker smyga sig på en rollperson kan man slå hans smyga mot rollpersonens värde i vaksamhet och slipper då att be spelaren slå vaksamhet för vad han inte vet om (även om man naturligtvis kunde ha slagit det själv så känns det på något sätt snyggare att göra så här)
Har någon provat ett liknande system och hur fungerade det då, eller i annat fall vad tror ni om idén?
Systemet bygger på att alla värden kan omvandlas till slag enligt samma princip som i Open D6 det vill säga för varje tre får man en tärning och resten blir bonus på slaget. Med andra ord blir 10 3T6+1 och 14 4T6+2. Det jag kom på är att man i de flesta fal kan nöja sig med att spelaren slår. Om han anfaller slår han anfallsslag och jämför med motståndarens försvarsvärde. Försvarar han sig slår han försvarsslag och jämför med motståndarens anfallsvärde. På det viset slipper man som spelledare slå en väldig massa slag. Medelresultatet av ett slag är lite högre så därför tänkte jag låta lika innebära att värdet vinner över slaget.
Man kan även använda det så att det alltid är den aktiva parten som slår. Om en lönnmördare exempelvis försöker smyga sig på en rollperson kan man slå hans smyga mot rollpersonens värde i vaksamhet och slipper då att be spelaren slå vaksamhet för vad han inte vet om (även om man naturligtvis kunde ha slagit det själv så känns det på något sätt snyggare att göra så här)
Har någon provat ett liknande system och hur fungerade det då, eller i annat fall vad tror ni om idén?