Bifur
Veteran
- Joined
- 28 Dec 2015
- Messages
- 5,725
Två småsaker:
- På sidan 4 under Advancement hänvisas till "long rest" trots att det inte finns med i reglerna längre
- Här och var hänvisar du fortfarande till sorcery som något RPna kan göra trots att det lyfts ut, som under Heroics, det kan möjligen bli lite förvirrande.
En mer allmän reflektion så här någon vecka senare: Spelet är rätt hårt mot RPna, vilket säkerligen är OSR-igt men inte det jag i första hand skulle förknippa Conan-esque Sword & Sorcery med. Kombinationen challenge = RPns level samt type of foe skalar rätt hårt. En regular fighter foe med challenge 1 har +5 i STR (favoured, räknar med 3 på en T6 och +2 för fighter), DEX och CON +3 och 7 HP (räknar med 4 på en T8). En genomsnittlig RP har lite större spännvidd i sina värden (vet inte vad sannolikheten säger) men kanske +2 i STR och CON och 5 HP. Fienderna förbättras också mer än vad RP gör när deras level ökar - en RP får tex bara fördela resultatet av en T6 till HP eller abilities, en fiende får en hel extra T8 i HP och +1 i abilities över hela linjen o.s.v.
Vad jag vill komma till är det så klart kan vara en feature men att RP nog kommer stryka med i ganska hög takt. Jag tänker mig som sagt genren lite annorlunda. Hur är målbilden här?
- På sidan 4 under Advancement hänvisas till "long rest" trots att det inte finns med i reglerna längre
- Här och var hänvisar du fortfarande till sorcery som något RPna kan göra trots att det lyfts ut, som under Heroics, det kan möjligen bli lite förvirrande.
En mer allmän reflektion så här någon vecka senare: Spelet är rätt hårt mot RPna, vilket säkerligen är OSR-igt men inte det jag i första hand skulle förknippa Conan-esque Sword & Sorcery med. Kombinationen challenge = RPns level samt type of foe skalar rätt hårt. En regular fighter foe med challenge 1 har +5 i STR (favoured, räknar med 3 på en T6 och +2 för fighter), DEX och CON +3 och 7 HP (räknar med 4 på en T8). En genomsnittlig RP har lite större spännvidd i sina värden (vet inte vad sannolikheten säger) men kanske +2 i STR och CON och 5 HP. Fienderna förbättras också mer än vad RP gör när deras level ökar - en RP får tex bara fördela resultatet av en T6 till HP eller abilities, en fiende får en hel extra T8 i HP och +1 i abilities över hela linjen o.s.v.
Vad jag vill komma till är det så klart kan vara en feature men att RP nog kommer stryka med i ganska hög takt. Jag tänker mig som sagt genren lite annorlunda. Hur är målbilden här?