Att det går att föreställa sig enskilda fall där en person med rätt personlighetstyp presterar bättre efter exakt rätt mängd utsatthet av våld, betyder inte att personen i fråga mår bättre mentalt. Allt vi vet om våld säger att våld är dåligt, så att någon presterar bättre känns som jävligt ovidkommande för huruvida det ska vara okay eller ej i allmänhet.RasmusL said:Jag länkade till forskning och ett par doktorer i förra tråden, vill du ha bevis på att det faktiskt finns forskning som motsäger ditt påstående kan du börja där.
Grunden av det som lyftes fram där, om jag inte missförstod det hela (jag skummade skiten på 30 s, jag har inget intresse i att argumentera för att det är bra att slå barn och har begränsat tålamod för högerextrema och amerikanska idioter), var att om man separerar de extrema fallen från de där agan tagit den form som forskningen förespråkar så syntes inga egentliga skillnader mellan populationer som fått smisk och de som inte fått det.
Frågan är sedan hur man mäter hur "bra" eller "dåligt" aga är och hur man separerar det från andra faktorer. Det ser i mina ögon extremt svårgenomfört ut och jag gissar att det är anledningen till att 99% av artiklarna som dök upp på google scholar vid en snabb sökning handlade om attityder till aga snarare än effekterna av den. Tydligt är i alla fall att de som fått smisk som barn är mer positiva till smiskande än de som inte fått det, frågan är vad det säger om sakfrågan.
Så, att det inte skulle finnas forskning som talar för att aga kan ha positiva effekter tycks vara rent skitsnack.
Edit: Och tyvärr så blir det så att om vi skulle erkänna att barnaga var okay om det utfördes precis rätt på grund av att barnet då presterar bättre skulle vi vara tvungna att erkänna att tortyr var okay under vissa omständigheter som resulterar i bättre prestation, att våldtäkt var det under vissa omständigheter som resulterade i bättre prestation, att omskärelse var det under vissa omständigheter som resulterade i bättre prestation. Ja ni ser, det blir ju sjukt. Vi kan inte använda "bättre prestation" för att rättfärdiga en annars orätt handling som orsakar lidande för någon. På samma sätt som vi inte kan rättfärdiga att tvinga någon att bära gagball eller speciella klädedräkter. Att vi sedan kan motivera varför det kan finnas fördelar med behandlingen, betyder inte att det blir rätt. Det vore som att säga att krig är rätt för sen blir det fred. Eller mord är rätt för sedan är mördaren nöjd. Alltså... Vi måste ju utgå från någon form av princip som vi kan enas om är rätt:
Med respekt för människoliv, eftersträva minsta möjliga olycka för så många människor som möjligt.
Det inkluderar ett barnagans ogiltigförklarande.