Lupus Maximus
Tekniker
Men knuffar, örfilar, hårda armgrepp (men det kan nog lika gärna hamna under olaga frihetsberövande) är åtalbart och hamnar under ringa misshandel. Sedan att då båda gruffats kan båda åtalas, och båda kan då välja att samtycka; samt att även där det inte är samtyckt blir det ytterligare ett nedlagt ärende då man väljer att inte driva åtalet vidare. "Småärenden" har inte hög "överlevnadsgrad" i svenskt rättsväsende...RipperDoc said:Jag är förstås emot barnaga själv, men reflekterar bara över att folk gör ett lite väl emotionellt förenklat argument där de likställer barnaga med misshandel i allmänhet. Barnaga lär ju i praktiken för det mesta handla om såpass lätta slag eller grepp att det inte hade lett till rättsliga efterföljder mot en annan vuxen. I länder där barnaga är tillåtet är misshandel fortfarande illegalt även mot barn. Att man som tonåring eller på fyllan gett varandra knuffar, örfilar, hårda armgrepp är mycket vanligt även i Sverige.
Det sansade i det här fallet tycker jag fortfarande är att göra som man gjort i svensk lagstiftning, vilket fortfarande innehåller viss flexibilitet men ändå undviker risken för att många föräldrar missbrukar agan. Många bäckar små tror jag applicerar.
Så nej, det är inte en sammanblandning av begrepp.