Jag ser ingen anledning att man måste ha "barnrollspel"när man spelar med barn.
Utan att på något sätt lägga mig i det ekonomiska argumentet – givetvis prioriterar man sina inköp utifrån ekonomi, jag tror ingen här försöker tvinga någon med små medel att köpa något – så ser jag absolut en poäng med rollspel grundade i barnkultur.
Det är absolut inte så att man "måste" ha dem. Men på samma sätt som det blir lite snett att hävda t.ex. att "nybörjare behöver inga enmklare regelsystem" för att man själv började med Eon, så kan det ju vara så att det ökar chansen, breddar gruppen som fastnar och fortsätter, etc.
Spel som Handbok för Superhjältar och nu Nelly Rapp-grejen är ju grundade i media som barnen redan är engagerade i. Med andra ord möter man barnen där de är istället för att enbart erbjuda sådant man själv redan är insatt i.
Se det såhär: Låt oss ta 40 barn.
10 av dem hittar rollspel själva, utan vuxens inblandning.
10 av dem blir introducerade av sina föräldrar, genom de spel föräldrarna gillar eller väljer ut. Och de fastnar, och fortsätter självmant.
Ytterligare 10 av dem blir också introducerade av sina föräldrar, genom de spel föräldrarna gillar eller väljer ut. Men de fastnar inte, tycker inte att spelen är roliga, tröttnar.
Ytterligare 10 av dem vägrar när föräldrarna försöker truga.
De där första 15 finns såklart.
Men av de där 20 sista barnen – hade fler av dem kunnat tänka sig testa, om spelet låtit dem spela karaktärer i böcker de redan läser? Kanske är det 5 av dem som läst Handbok för superhjältar, och 5 som läst Nelly Rapp. Där har vi 10 barn som kanske kan få en lite smidigare väg in i hobbyn.
Så måste? Nä, det hävdar nog ingen.
Men det kan nog innebära en mnjukare väg in i hobbyn för en del som annars inte hittat hit…