Nekromanti Barntillåten Dracula / Gaslight

anth

Vetefan
Jag är på väg att starta upp en ny kampanj.
Det är 1890-tal, rollpersonerna är engelska gentlemen/ladys (eller utlänningar som bor i London).
Rollpersonerna ska ta sig till Transylvanien.

Problemet är att två av spelarna är barn till till en tredje spelare och är inte ens tonåringar.
Att låta dem se någon Dracula-film är fullständigt out of question, de är för små för sånt.

Vad rekommenderar ni för barntillåten film/litteratur till personer under 13 för att de ska få en uppfattning om vad Dracula/Gaslight är för något?
(det behöver inte nödvändigtvis vara Dracula, jag är lika glad för tips på 1890-talets London)

2097

deleta mitt konto tack
Alltså att köra CoS med dessa knoddar, hur moddad den än är, känns helt orimligt.

2097

deleta mitt konto tack
Mästerdetektiven Basil Mus är också 1890-tal

Jocke

Man med skägg
Jag tänker närmast på Mästerdetektiven Basil Mus, den har ju London och dimma och en Mr Hyde liknande skurk.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ett av avsnitten av Young Indiana Jones handlar om en vampyr i Transylvanien.

Ram

Skev
Hotel Transylvanien? :)

Nej men kanske utvalda avsnitt av den gamla Sherlock Homes-tv-serien med Jeremy Brett i huvudrollen?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hmm...

Det finns ju barnprogram som behandlar vampyrer i varierande utsträckning. Vampyrskolan tycker jag är lite småcharmig, om än berättad ur vampyrernas synvinkel. Kanske får ungarna att vilja spela vampyrer istället =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vissa avsnitt av Scooby Doo skulle kanske också funka? Har för mig att jag såg något om en serie som hetta typ "Scooby Doo och de tretton spökena" eller nått sånt, där det faktiskt var riktiga spöken inblandade. Kanske kan vara något?

God45

#PrayersForBahakan
Francis Ford Copolas Bram Stoker's Dracula från 1992. Romantisk, gothisk och med stämningen fullt ut. Nära romanen också.

2097

deleta mitt konto tack
God45;n242821 said:
Francis Ford Copolas Bram Stoker's Dracula från 1992.
Anth, du kan glömma att visa dom denna, OK?

Iofs jag har en kompis som visar sin fyraåriga dotter alla möjliga arthouse gore grand guignol filmer. Jag sitter i soffan och typ måste blunda medan barnet skrattar åt det "tokiga" i filmerna. Don efter person T_T

God45

#PrayersForBahakan
2097;n242827 said:
Anth, du kan glömma att visa dom denna, OK?

Iofs jag har en kompis som visar sin fyraåriga dotter alla möjliga arthouse gore grand guignol filmer. Jag sitter i soffan och typ måste blunda medan barnet skrattar åt det "tokiga" i filmerna. Don efter person T_T
Whoooa! 13 år gammla stod det! Går barnen på högstadiet är en skräckberättelse för viktorianer perfekt.

2097

deleta mitt konto tack
Du har nog fått det om bakfoten God45. Det står under 13. Ska vara försiktig med att inte lämna ut mer info men jag kan väl säga att den ena är 10 och den andra är 12.

God45

#PrayersForBahakan
2097;n242831 said:
Du har nog fått det om bakfoten God45. Det står under 13. Ska vara försiktig med att inte lämna ut mer info men jag kan väl säga att den ena är 10 och den andra är 12.
Ah...

12 åringen kan nog se 92 Dracula men 10 åringen är lite ung alltså

anth

Vetefan
God45;n242828 said:
Whoooa! 13 år gammla stod det! Går barnen på högstadiet är en skräckberättelse för viktorianer perfekt.
Det stod det inte alls.
Det stod:
"inte ens tonåringar"
"personer under 13"

All barnförbjuden film går bort.
Coppolas Dracula är barnförbjuden.
Hammerfilms med Christopher Lee är barnförbjudet
T.o.m. svartvita Bela Lugosi går bort.

Jag vill hemskt gärna ha förslag på 1890-tal, gaslight och Victoriansk era som är barnTILLÅTEN.
Blodig action-film är OK, men inte med skräck-element.
Vi ska försöka oss på Van Helsing från 2004 (nej, den är inte bra - men det är barn, de har inte hunnit utveckla något smaksinne ännu)

När det gäller själva rollspelet så har föräldrarna godkänt skräck-rollspel så länge det inte är så läskigt att barnen drömmer mardrömmar av det. Det betyder att jag får tona ner på immersion och skräckmusik vid spelbordet.

2097

deleta mitt konto tack
anth;n242838 said:
När det gäller själva rollspelet så har föräldrarna godkänt skräck-rollspel så länge det inte är så läskigt att barnen drömmer mardrömmar av det. Det betyder att jag får tona ner på immersion och skräckmusik vid spelbordet.
Och ta bort ca 90% av modulen…?

Spoilers för Curse of Strahd:
• Avhuggna likdelar som fortsätter leva
• Nermalda barn som blir till mjöl i pajer
• Vuxna som säljer sina barn för att ha råd med ovanstående
• Hängda lik som ser ut som RP
• "Lilla kattungen lovar att vara snäll"
• Vampyrer som fäster sig fast vid en och dricker ens blod
• Jättedödskallar som flyger runt
• Uppgrävda gravar
• Kvinna sydd av hundratals likdelar
• Far som svälter sin egen son för att han har blivit vampyr
• Kusliga dockor
• Falluckor som man drunkar i
• Spöken
• Varulvar
• Vansinniga hybridvarelser av olika djurdelar
• Lerindränkta nakna vilda druider
• Varfåglar
• Onda levande träd och buskar
• Reanimerade kattskelett

Vad blir kvar?! Det här projektet känns urkonstigt.

Det faktum att du ville porta CoS till jorden 1890:s är bra. Men att spela det med gnelfen och dworcen känns helt vansklo. Men det är upp till er.

Lukas

Mannen i Gult
Har jag missat något i tråden, jag kan inte se något alls om att Anth skall spela just Curse of Strahd

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänker rekommendera Dracula Tv-serien som gick på NBC 2013. Den är nuts. Främst i att den mest handlar om Dracula vs oljebaronerna och att kapitalism är ondskefullt.

RasmusL

Champion
2097;n242841 said:
Och ta bort ca 90% av modulen…?
Det går väl att barnanpassa det mesta av det där? Några av grejerna (typ kannibalism, hängning och människohandel, vuxnas våld mot barn) är väl värt att retuschera helt och hållet men resten känns som typiska grejer som förekommer i tecknade barnprogram?