Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Intressant (hela ditt inlägg, inte bara citatet). Men för att börja med citatet: jag har läst och hört någonstans att i princip all regelutveckling från ODnD till idag kan ses som sätt att inskränka spelledarens makt över de stackars spelarna, att skydda spelarna från godtyckligt övergrepp av en starkare makt. Jag antar att då DnD4 på något sätt är kulmen på den utvecklingen.Robert Jonsson;n156842 said:Det och att göra ett relativt traditionellt spel där spelledaren inte godtyckligt kunde bestämma alla premisser. Så egentligen är basskaparreglerna ett medel för spelarna ge fingret åt alla dåliga spelledare som de råkat ut för genom åren.
Angående baser. Skapar systemet flaggor (konflikter, problem, vänner, fiender, öppningar till berättelser) eller ligger fokus snarare på det tekniska, som storlek, skydd, energiförsörjning? Eller något mitt emellan? Och hur tänkte du kring den delen av systemet.