Nekromanti Baschanser i Eon

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det fanns ju någon "regel" om att ha mer än 10 skadekolunner i gamla monster och varelser har jag för mig. typ att alla monster över 1 ton fick plus 5. men maxet var dock också vid 15...

Men en ny uppdaterad regel om skadekolunner kanske inte helt är på modet, då eon IV verkar ligga bakom några hörn.


/poseur sjuk huvudvärk
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,105
Location
Göteborg
Men hallå. Det var väl ändå taket som vanligtvis ligger på 15, dvs taket för vad man får köpa som nybakad RP, som skulle bero av grundegenskapen? Så istället för att högt RÖR gör att du köper Undvika från 8 till 15 när du börjar men måste köpa Speja från 5 till 15, så börjar båda på 5 men undvika får köpas till 18. När du börjar alltså. Vilket gör att det blir lite bäng att börja som en 28000 år gammal kamorf, men det lär nog kräva specialregler som det är.

- Pilze, tolkar

EDIT: Nej, fel. Andys idé verkar vara som du skrev, och det är bäng. Se detta inlägg som en bump på nån annans idé, som jag tyckte var bra. (om jag inte inbillade mig, och isf har jag själv kommit på en variant jag tycker är bra).

EDIT2: Nej igen, det är jag som är dålig. Andy pratade om samma gräns som Krille, dvs gränsen för vad man får höja till när man skapar gubben.

Jag låter alla dessa edits stå kvar som ett monument över min egen förvirring.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Förbättringsslag

Om man nu stryker baschanser (gör dem fasta) och vill att grundegenskaperna skall påverka inlärning istället så kan man göra såhär:

Bestäm för varje färdighet vilken grundegenskap som styr (ev behåll nuvarande)

Vid förbättringsslag slå slag mot grundegenskapen.
Fummel = inlärningen misslyckas automatiskt
Misslyckat = Slå inlärningsslag med -ob1t6
Lyckat = Slå inlärningsslag som vanligt
Perfekt = Slå inlärningsslag med +ob1t6

Dessutom modifieras slaget som tidigare med hänsyn till läraren osv.

(Har detta varit uppe tidigare?)
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Förbättringsslag

En ganska smart idé, att göra så förbättringar påverkas av grundegenskaper.
Dessutom skulle det kunna göra bildning vettigare, då många kunskapsfärdigheter som har baschans på 0 skulle kunna få slå mot BIL (alternativt (PSY+BIL)/2) för att få lättare/svårare på inlärningen.

Det kan nog till och med vara så smart att jag låter mina spelare göra detta. Iallafall för att testa.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Förbättringsslag

För att göra det balanserat skulle det nog kräva att precis alla färdigheter hade en bas dock...
För mystiska färdigheter skulle man kunna tänka sig att alla som hanterar energier (besvärjelse, ritual, alstra, transformera, förnimmelser) blir under PSY och alla som hanterar teori (teoretisk magi, ockultism, alkemi) blir under BIL.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Re: Förbättringsslag

Tyvärr lär det funka ganska dåligt eftersom färdigheterna då lätt kommer rusa till hur höga nivåer som helst. Som det är med befintliga förbättringsslag blir det progressivt svårare att höja desto högre färdighetsvärdet är, vilket leder till att färdighetsnivåerna inte ökar okontrollerat.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Förbättringsslag

Om man ska blanda in grundegenskaper i hur man ökar sina färdigheter (och det ska man!) tycker jag att det ska se ut något så när så här:

Bas: Alltid 6.
Grundegenskap|Modifikation
3-8          | -1
9-12         | +-0
13-18        | +1
19+          | +2

Förbättringsslagen modifieras även dem, på följande vis:

Bas: Alltid Ob3t6 såvida det inte är lätt/svårlärd färdighet.
Grundegenskap|Modifikation
3-6          | -2
7-9          | -1
10-12        | +-0
13-16        | +1
17-21        | +2
22+          | +3

Jag upprepar förmodligen bara vad alla andra har sagt.
Det gör inget, då bevisar jag bara att det är en bra idé.

//Kraetyz, svamlar i nattmössan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förbättringsslag

Problemet med sådana lösningar är återigen ett intervallsyndrom, dvs att 13 blir ett extremt attraktivt värde på attribut jämfört med 12. Det luktar D&D lång väg, och det vill jag slippa.

- Ymir, ogillar
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Förbättringsslag

Hrmm, det har du rätt i.
Men detta HAR gjorts i andra delar av boken
(ta dig en titt i grundskadetabellerna :gremtongue: )

Det är ju trots allt bara en +1-modifikation.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Förbättringsslag

Vi har redan intervallsyndrom, om än mindre. Alla jämna attributvärden samt 17 i styrka, exempelvis, dras till minnes.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förbättringsslag

"om än mindre" är det relevanta här. Att helt och hållet slippa intervaller är nog närmast omöjligt, men vi behöver inte göra det värre än vad det är.

- Ymir, menar
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Förbättringsslag

Tja, vad tycker du är värre: Intervallsyndrom eller det faktum att en person med 378 i psyke lär sig lika snabbt som en person med 3 i psyke?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förbättringsslag

Intervallsyndrom.

Om högt psyke gör att man lär sig anmärkningsvärt mycket fortare borde kamorferna redan vara gudar, givet att de har Mundanas högsta Psyke, aldrig blir inåtvända och aldrig dör.

Eons rådande system, att det helt sonika blir svårare att bli bättre ju bättre man redan är, håller sådana typer i schack mycket effektivare, och är ett viktigt fundament bakom den suveräna balansen i regelsystemet.

Jag tycker inte egentligen att det systemet behöver några modifikationer; det är snudd på perfekt som det är. Jag är mycket mer intresserad av olika sätt att bygga ut färdighetssystemet i sig, och specialiseringar, på.

- Ymir, sådetså
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Förbättringsslag

Ymir said:
Intervallsyndrom.

Om högt psyke gör att man lär sig anmärkningsvärt mycket fortare borde kamorferna redan vara gudar, givet att de har Mundanas högsta Psyke, aldrig blir inåtvända och aldrig dör.

Eons rådande system, att det helt sonika blir svårare att bli bättre ju bättre man redan är, håller sådana typer i schack mycket effektivare, och är ett viktigt fundament bakom den suveräna balansen i regelsystemet.

Jag tycker inte egentligen att det systemet behöver några modifikationer; det är snudd på perfekt som det är. Jag är mycket mer intresserad av olika sätt att bygga ut färdighetssystemet i sig, och specialiseringar, på.

- Ymir, sådetså
Nu pratar du runt dig själv. Jag förstår att du inte gillar förslaget, men du har ju fel i ditt första påstående och ditt andra är rent nonsens.

För det första så skulle det givetvis bli svårare att lära sig mer ju mer man redan kan, precis som i det rådande systemet. Så att upphöja sig till gudastatus ska ju i alla kraftords namn fortfarande vara snudd på omöjligt, bara inte fullt lika snudd på omöjligt om man har talang, är smart, snygg, stark osv som om man inte är det, vari ligger problemet där?

Och vad gäller Kamorferna så är det då rakt inte MITT fel att de är ODÖDLIGA, SUPERSMARTA, ILLISTIGA, BAKSLUGA, ALLMÄNT ÖVERSLÄGNA typer som beskrivs som mystiska bakom-scenen-filurer som kanske eller kanske inte styr eller vill styra hela/stora delar av världen, det får du snacka med deras kreatör om...

(Förresten, var det samma kille som gav ödlefolket flygande tefat och lasergevär?)

Förresten, en ren eftertanke: systemet som vi pratar om, systemet i fråga, behöver visst lite revision, tycker jag. Eller skulle i alla fall må bra av det. Inlärningssystemet. Många gånger går det för snabbt och lätt att lära sig något, kan jag tycka. Särskilt då tekniker inom stridskonster. Men det är mest tweaking som kan behövas.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Förbättringsslag

Och vad gäller Kamorferna så är det då rakt inte MITT fel att de är ODÖDLIGA, SUPERSMARTA, ILLISTIGA, BAKSLUGA, ALLMÄNT ÖVERSLÄGNA typer som beskrivs som mystiska bakom-scenen-filurer som kanske eller kanske inte styr eller vill styra hela/stora delar av världen, det får du snacka med deras kreatör om...

(Förresten, var det samma kille som gav ödlefolket flygande tefat och lasergevär?)

Hahahahaha, Kamorferna som dom beskrivs i bestialiska folk har ju nämligen Ymir skrivit själv så. Och vad det gäller deras överlägsenhet, jag håller inte med dig där. Dom har alledens för mycket nackdelar imho för att vara "bäst".

Och angående tefaten och laservapnen rill ödlefolket så var det Sebastian Andersson som skrev om jag inte missminner mig. Dvs han som skriver Alver2
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förbättringsslag

Vad gäller kamorferna så är de som de är primärt för att de, till synes helt random, hade så sjukt högt Psyke i den gamla monsterboken. Det fick i arla urtids morgon mig och Lycan att fundera en massa på 'okej...springer de bara runt i djunglerna och käkar bisamråttor trots att de är smartast på Mundana? Nej, det måste finnas nåt mer bakom här...'

Och det ledde på sikt till kamroferna som de är i Bestialiska Folk-modulen. :gremsmirk:

- Ymir, förklarar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förbättringsslag

Okej, U win.

Jag hatar fortfarande intervaller, men jag har inget förslag på en lösning som gör att man slipper dem.

- Ymir, Ne Win var för övrigt en burmesisk premiärminister
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Förbättringsslag

... Jag tycker fortfarande att om man ska ha ett intervallsystem,
så ska det vara ett icke-så-livsavgörade sådant.
I win. Failtality!

//Kraetyz, mumlar om "dessa förgrymmade kamorfer"
 
Top