Nekromanti Baschanser i Eon

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Förbättringsslag

Kraetyz said:
... Jag tycker fortfarande att om man ska ha ett intervallsystem,
så ska det vara ett icke-så-livsavgörade sådant.
I win. Failtality!

//Kraetyz, mumlar om "dessa förgrymmade kamorfer"
Givet!

Det borde inte vara så svårt att knåpa ihop en formel som skapar nästan-intervallöshet även om det varierar inlärsningsprocesshastighet beroende på attributvärden.

//Elias, Convoluted
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Förbättringsslag

Fet ändring, då:
Förbättringsslag slås med Ob2t6, modifierat positivt av Grundegenskap/2 (den oerhört bra regeln för "Äckligt mycket plus" skall med fördel användas)

//Kraetyz, orkar inte tänka
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Förbättringsslag

hmm skulle kunna funka fast vill hellre se det såhär då kanske. något eller vette fan...

ob2t6 i grund med +1 för varje nivå på atributet över 8.
Så en normal människa har således ob2t6+2 och någon med 18 har ob4t6+2.


Nej varför blandar jag mig i detta. Bort med intervaller, jag gillar förbättringsslagen som dom är och tänker fortsätta med det!

/poseur snabbt in och ut!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Förbättringsslag

Episk idé, Poseur!
Jag håller fullständigt med dig (dock skulle jag nog vilja höja upp bonusgränsen till 10, men det är ju bara jag)

//Kraetyz, håller med
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Förbättringsslag

Fast... Med det systemet skulle det val inte bli nagra intervaller direkt? Det ar inte nagon storre skillnad mellan att ha 13 istallet for 12 och att ha 15 istallet for 14.

/Hjalmar, halkar in som hastigast utan full diskussionskoll.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Förbättringsslag

Nej och det var just därför jag snabbt kom på det systemet. Nu efter jag tänkt lite på det så gillar jag det ganska sådär.
Det är iallafall bättre än systemet med "lättlärda" för där höjer man alledens för lätt.

@Kraetyz:
Anlednningen att jag valde 8 var att jag inte tror att det är ovanligt med ganska höga attribut i dom flesta spelgrupper. så det ger lite mindre extrema chanser att lyckas med höga attribut. Så jag håller med dig här, 10 skulle man kunna börja på. då ger 12 ob3t6 på förbättringsslag.

Men då min spelgrupp tenderar till att ha ganska höga attribut så kommer jag inte använda den här regeln på långa vägar.

/posuer lagar purjo&potatissoppa nu
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förbättringsslag

Fast med den metoden får Mortuachdrakar Ob25T6 som förbättringsslag på alla eventuella Styrka-baserade färdigheter...

(Och nej, föreslå INTE ett cap, jag hatar caps; caps är alltid bara ett desperat försök att åtgärda skalproblem som i grunden inte borde finnas. Se på Eons cap för skadekolumner, tex).

- Ymir, semi-hungrig
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Förbättringsslag

Som jag sa , gjorde bara ett system som verkar någorlunda vettigt för vanliga RPs. Jag skulle aldrig använda det då jag tycker att förbättringslagen är underbara som dom är. Bortsett ifrån eventuella "lättlärda" färdigheter.



/poseur - förklarar
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förbättringsslag

Åh, jag tyckte inte idén var så dum. Den håller bara inte riktigt om attributen blir väldigt höga.

- Ymir, ska fundera på lösningar
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Förbättringsslag

Man skulle ju kunna börja på 9 eller så,
och sedan varannat/var tredje steg öka med +1?

Fast, då skulle man ju återigen få ett visst intervallsystem. -.-
Och det löser fortfarande inte problemet med vidrigt höga attribut.

Förbannat.

/Kraetyz, ont i huvudet
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Förbättringsslag

Vi hade en husregel förut i tiden som kan göra problemet lättare, kanske.
Att slår man perfekt med ob3t6 så slår man förbättringsslaget med ob3t6
slår man perfekt med ob5t6 slår man förbtättringsslaget med ob5t6.

Helt enkelt man slår förbättringsslaget med lika många tärningar man slog perfekt med.


/poseur fäller in mer än han borde.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Re: Förbättringsslag

men gör ett enhets system då.För X antal h/träning får man Xt6 antal enheter.träning 20 h 1 enhet träning 40/2 enheter osv.Använd regeln `Äckligt mycket plus`, alltså träning 80h=Ob1t6
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,622
Location
Umeå
Re: Förbättringsslag

Jag har faktiskt funderat på ett dylikt system själv. Mest för att jag gärna vill att rollpersonerna ska hinna komma någon stans på de få spelmöten vi har. Dock är det inte speciellt ofta karaktärerna i vår spelgrupp har downtime för att träna eller liknande, och just långa resor på skepp (där man annars kan utnyttja tiden) har vi i stort skurit ned på för att det är lite långtråkigt.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Förbättringsslag

Varför skulle färdigheterna rusa med mitt system? Det är också progressivt förutom skillnaden att om du skulle lyckas slå perfekt mot grundegenskapen så har du en större möjlighet att höja. Å andra sidan kommer du att få det mycket svårare om du misslyckas eller fumlar. Hur försvinner progressiviteten? Förtydliga gärna vad du menar.
 
Top