Nekromanti Basic Fantasy släppt!

Hellzon

Långsamma Vargen
*Tanka*

Har funderat på en riktig old-school grottröjarkampanj ett tag (antagligen PbP), men jag behöver ett system. True20 kunde duga, Castles & Crusades låter lockande, men det här verkar ju kunna funka också...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Så Basic-känslan består i att man återinför allt det som var crappy i de tidigare D&D-versionerna?!
<ul type="square">
[*]Olika XP-nivåer för att levla olika klasser
[*]Krångligare multiklassning
[*]Artificiella begränsningar för de olika klasserna
[*]Återgång till de idiotiska gamla räddningsslagskategorierna
[*]Dålig typografi
[/list]
Jag är häpen över att de inte återinfört Thac0.

Det hela känns dessutom mer som 1st Edition än som Basic.

Och vill jag spela 1st Edition … så tar jag fram mina 1st Edition-böcker.

Så Basic-känslan består i att man återinför allt det som var crappy i de tidigare D&D-versionerna?!
Faktiskt så tror jag att för många så är svaret "ja" på denna fråga :gremsmile: Det är ju inte ett julbord utan de äckliga delarna på det!

Arfert

Facit
typografin var tydligen medvetet gjord "old-school-hemmagjortl" för att få retro-känslan... sen kan man ju diskutera hur bra det är.

Rosen

Myrmidon
Glöm inte de underbart småsugiga illustrationerna! Ett par av bilderna är lite väl bra, men de är rätt få som tur är. :gremgrin:

Det hela känns dessutom mer som 1st Edition än som Basic.

Väldigt 1st edition. En bild som den här tycker jag visar spikrakt precis vilka nostalgivibbar konstruktörerna har varit ute efter:

--
Åke

Arfert

Facit
Det är ju en störtskön bild.. ;-)

men som sagt.. mer spm "lådan med fula röda draken och trollkarlen i spetsig hatt" än Basic.

Hunk

Hero
Med sådana bilder kan ju inte spelet vara annat än bra! Det är nog bara Dante som inte inser att nästan allt var bättre förr... Men han kanske är rädd att Basic Fantasy skall konkurrera ut D&D 3.5 och därmed också Eberron (envisa rykten gör ju gällande att Dante får procent på Eberronförsäljningen).

Hunk

Hero
men som sagt.. mer spm "lådan med fula röda draken och trollkarlen i spetsig hatt" än Basic.
Men det var väl också D&D Basic (Moldway Ed)?

Dante

Staff member
Nämnde jag förresten att din sovplats under DanCon VI är på vår utomhus belägna släpkärra, under en nästan hel presenning? :gremsmirk:

Morgath

Warrior
Har funderat på en riktig old-school grottröjarkampanj ett tag (antagligen PbP), men jag behöver ett system
Frågan infinner sig ju genast: varför använder du inte bara 3.5? Jag tycker det lämpar mer än väl för dessa typer av aktivitet. Faktiskt bättre än 1st och 2nd Ed.

Organ

Out of time, out of mind
Nämnde jag förresten att din sovplats under DanCon VI är på vår utomhus belägna släpkärra, under en nästan hel presenning?
Var lite barmhärtig! Låt honom åtminstone sova ihopkurad på den trasiga toalettstolen som står under äppelträdet. :gremgrin:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Jag håller med. Snarare än ett eget spel så verkar det mer vara som om någon som inte spelat D&D på 30 år försökt rekonstruera spelet genom att skriva ner det ur minnet. Jag orkade inte ta mig igenom hela men var var egentligen de 3.5-delar som utlovades? Missförstå mig rätt; jag GILLAR old-schoolspelande, men om man nu vill återuppleva Basic D&Ds dungeon-hackkänsla, varför spelar man inte helt enket Basic D&D då? Snacka om att uppfinna hjulet två gånger. (I det här fallet är en sådan urgammal uppfinning som hjulet ett utmärkt exempel.) :gremgrin:

/Anders

Dante

Staff member
Organ said:
Låt honom åtminstone sova ihopkurad på den trasiga toalettstolen [kräktes sönder av Chrull under hans svensexa] som står under äppelträdet.
Under syrenen.

Och man kan ju inte låta folk sova i trädgårdsprydnaderna hursomhelst. Vad skulle grannarna säga?

Organ

Out of time, out of mind
Organ:
--------------------------------------------------------------------------------

Låt honom åtminstone sova ihopkurad på den trasiga toalettstolen [kräktes sönder av Chrull under hans svensexa] som står under äppelträdet.

--------------------------------------------------------------------------------

Under syrenen.
I say "äpplen", you say "syren". Så här års är det ändå bara sovande vegitation, så vem bryr sig. :gremcool:

/Anders

Necross

Swashbuckler
Jag blev så grymt avskräckt av det som Dante skrev att jag inte orkar titta igenom grejen. Men jag tycker iaf att typografin var helskön!

olaberg

Hero
Nja... Det är från en som aktivt spelar Moldvay och 1ed.

Om det var 3.5 som utlovades, så är det en vantolkning och besvikelse. Att basera på 3.5 SRD handlar mer om att FÅ LOV att publicera klassiskt (jag höll på att skriva "riktigt") D&D, än på att importera d20.

Om det är crappy eller ej är väl en smaksak? Låt oss konstatera att D&D och D&D är väldigt olika spel, beroende på årgång.

Chris Gonnerman, jag själv mfl är iaf på det klara med att vi föredrar D&D-81 framför d20. Att publicera det så här, handlar om att få lov att göra det, och få det som man vill ha det. Lite som att fråga varför man ska implementa en UNIX-klon.

Hellzon

Långsamma Vargen
Frågan infinner sig ju genast: varför använder du inte bara 3.5? Jag tycker det lämpar mer än väl för dessa typer av aktivitet. Faktiskt bättre än 1st och 2nd Ed.
För att jag glömde bort det just då.

Sen är jag en snål och lat jävel som inte vill läsa in mig på ett lass böcker. True20 äger jag och det är en bok, Castles & Crusades räcker med en bok och detta var gratis i eventuellt en bok (Fast Dante avskräckte mig). 3,5 finns på nätet, men kan balla ur och bli en väldig massa "böcker" om man inte ser upp.

The quest for dungeonbash continues...