Nekromanti Basic Fantasy släppt!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bra och dålig typografi ...

Necross said:
Men jag tycker iaf att typografin var helskön!
Fast när jag talar om dålig typografi menar jag nästan aldrig att den är »ful« – jag menar att den är »dålig«. Den gör helt enkelt ett dåligt jobb med att göra texten lättläst.

Kolla in den bifogade PDF:en. Den innehåller två versioner av en sida ur Basic Fantasy RPG. Den första är originalsidan, den andra är min version av samma sida – med bra typografi.

Nån som kan se vad det är jag har gjort? (Nej, Tomas, du får inte vara med.)

olaberg

Hero
Kör med Basic Fantasy.

Vi har varit igång ett antal månader nu. Det är helt enkelt skitskoj, eftersom det är så simpelt, och eftersom det är så mycket original-D&D över det hela (jag gillar OD&D också)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Bra och dålig typografi ...

Det mitt fullkomligt otränade öga ser vid en snabb genomögning är att du har avstavat ett gäng ord (i stället för att köra med vad som verkar vara någon form av automatisk marginaljustering) och gjort texten "luftigare" genom att ändra avståndet mellan bokstäverna. Åtminstone delvis rätt?

Dimfrost

Special Circumstances

Eftersom jag inte heter Tomas gör jag ett försök. Du har ändrat följande:

Första radens indrag i stället för blankrad som styckeavskiljare.
Avstavning och bättre ordmellanrum.
Lätt spärrade rubriker.
Tunnare teckensnitt för huvud och fot.
Något ökad grad, väl? Eller bara något ökat teckenmellanrum?
Minstecken i stället för bindestreck och annat småpill med sifferuttrycken.
Kursivering i stället för halvfet stil för att märka ut nya termer.
Större mellanrum mellan spalterna.

Det finns säkert en massa mer också, men det här var allt jag såg vid en snabbkoll. :gremsmile:

/Dimfrost

Dante

Staff member

Dimfrost said:
Något ökad grad, väl? Eller bara något ökat teckenmellanrum?
Minskad grad faktiskt. Från 9,3 till 9 punkter.

(Vilket tydligt visar att den första lösning folk brukar ta till när texten är svårläslig – större grad – inte alls är lika effektiv som att ställa in rätt tecken-, ordmellanrum och radavstånd.)

Annars har du fått med det mesta.

Troberg

Sinister eater

Begått upphovsrättsbrott och fjäskat för att få göra nästa layout av produkten ifråga?

Plus vad Dimfrost skrev.

Necross

Swashbuckler
Få lov? Vadå få lov? Endera gör man väl enligt OGL eller så inte. Behöver väl inte fråga om lov eller?

Rising

Vila i frid

Men... har du spärrat brödtexten? Den upplevs faktiskt som svårare att läsa än förlagan. Dels pajas ordbilderna, men också för att spalterna blir för korta: Första raden, första stycket, har exempelvis bara 49 tecken.

Däremot tycker jag att en av de viktigare sakerna att påpeka är att spalterna linjerar. Ni andra: Titta på hur spalterna slutar längst ner på sidan i förlagan. Ser ni? Den vänstra spalten slutar en halv rad längre ned än den högra. Lyfter ni sedan blicken så ser ni att texten på vänster spalt aldrig står på en baslinje som befinner sig på samma höjd som texten i den högra spalten; förrän vi nått allra högst upp. Väldigt fult.

olaberg

Hero
Du missförstår. Jag pratar inte om att fråga om lov, utan om att ha lov.

Innan OGL hade man inte fått lov att publicera en merge av B och X (Moldvay/Cook/Marsh). Inte heller införa lite förändringar (positiv pansarklass och separata raser/klasser, osv).

Nu får man lov. Alltså gör vi det.

Någon talade nämligen om BF som en besvikelse utifrån vad som förmodades vara utlovat.

olaberg

Hero
"1st Edition än som Basic."

Det här förstår jag inte... På vilket sätt liknar det mer 1ed än B/X? Är det likt något så är det likt Moldvay/Cook/Marsh.

Eller tänker du på Menzer-basic (BECMI) snarare än B/X?

olaberg

Hero

Ni är allesammans välkomna att fixa till typografin och skicka till Chris.

BF är så nära Open Source fast för rollspel man kan komma. Gnäll inte utan gör något bättre själva. Skicka en patch! :)

Dante

Staff member
För mig är Basic D&D den klassiska »röda lådan«, så det var förstås den jag tänkte på och jämförde med.

Mattis

Swordsman

En noobs åsikt: borde inte underrubrikerna vara närmre de stycken de tillhör? Det känns lite flygande nu.

Feliath

Swashbuckler
Bra och dålig respons... [OT]

Gnäll inte utan gör något bättre själva.
Exakt när ska detta svar äntligen förpassas permanent till historiens sophög?
Det är helt och hållet bäng att kräva att all konstruktiv kritik ska genomföras i sin helhet av den som framför den. Särskilt när det handlar om kvalificerat arbete, som i det här fallet; Dante brukar nog i regel ta betalt för att sätta hela spel...

/Feliath — Alltså vafan

Rising

Vila i frid

Jag håller inte med Feliath om att det generellt skulle vara fel att klaga på något utan att göra det själv; men det är skillnad på grundlöst gnäll och konstruktiv kritik. Och det Dante gjort är väl så konstruktivt det kan bli? Han visade hur man ska göra det rätt! (även om jag alltså tvekar kring en detalj)

Man kan ju inte kräva att Dante skall göra jobbet åt Chris - bara att visa att han har på fötterna och redogöra för vad som skulle kunnat göras bättre.

Så... "gör något bättre själva" är exakt vad Dante gjort.

Troberg

Sinister eater

BF är så nära Open Source fast för rollspel man kan komma.
Nope. Licensen innehåller inget som garanterar att material som bygger på en produkt som ligger under licensen hamnar under licensen som helhet. Den ger alltså frihet i första ledet men garanterar inte den i följande led. Jämför gärna licensen med tex GPL så ser du skillnaden.

Det finns spel som är betydligt närmare open source.

Feliath

Swashbuckler
Va? Vafan?

Jag håller inte med Feliath om att det generellt skulle vara fel att klaga på något utan att göra det själv
Alltså vaihelvete, jag säger ju precis motsatsen! Det jag tycker är mängul är när folk svarar på vettig kritik med »Men gör det själv då för fan«. Jag tycker alltså precis som du att det är helt fucked up att kräva att Dante ska göra hela jobbet för att få påpeka att det är illa fult.

Jag kan faktiskt inte ens förmå mig att tycka att mitt inlägg är särskilt otydligt på den punkten, så hur farao lyckades du missuppfatta det?

/Feliath — Dante FTW

Dewil

Skrivbordsgeneral
Du missförstår. Jag pratar inte om att fråga om lov, utan om att ha lov.

Innan OGL hade man inte fått lov att publicera en merge av B och X (Moldvay/Cook/Marsh). Inte heller införa lite förändringar (positiv pansarklass och separata raser/klasser, osv).

Nu får man lov. Alltså gör vi det.

Någon talade nämligen om BF som en besvikelse utifrån vad som förmodades vara utlovat.
Nå, att skriva regler med egna ord behöver man inte fråga om lov för. Åtminstone inte på den här sidan av Atlanten. Ger man bara sjutton i att nämna varumärken - som t.ex. Dungeons & Dragons - så kan man skriva vad som helst.

Dewil

olaberg

Hero
Det är inte riktigt så enkelt.

Det är sant att regelmekanik inte kan skyddas av upphovsrätten. Däremot kan tabellsammansättningar skyddas (med tillräcklig verkshöjd), liksom figurer, monsternamn osv.