Nekromanti Basic??

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,044
Location
Göteborg
Vad är Basic för ett språk, är det nått nykonstruerat världsspråk, typ som han som gjorde esperanto ville att esperanto skulle bli?
Eller?
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
I'll be nice now...

Det är en blandning mellan engelska, spanska, kinesiska och en massa andra språk... ett sorts "slumspråk"... ungefär... inget "universalspråk" eller ett "bra" språk...

/R
 
G

Guest

Guest
näe... eller? är det inte eurolingo som är gatuspråket? har för mig att basic är engelska/japanska som används i omloppsbana... änna... typ...

Mvh h[-å]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
qbasic!

i n1 stod det att basic inte var ett proggerspråk. sen har jag oxå läst att det ska användas i omloppsbana. men jag har för mig att det är ultra-slang nummer ett oxå, och att det används av folk på gatan..

som jag ser det är det ett jätte"språk" som egentligen ingen talar, bara det att alla förstår det och alla kan det och alla använder det.. denhär texten motsäger sig lite, men tänk er en ett par enorma metropoler där människorna har blivit uppfödda med folk som alla pratar olika språk.. efter ett tag så springer dagisbarnen runt och skriker "jalla, jalla!".. så ser det ut redan idag, flera generationer av sånnt gör att basic antagligen så smått breder ut sig.. umhj.. visserligen borde det bara breda ut sig i medelklassen och neråt, de övre klasserna får nog en snobbig accent av urspråket.

hur låter det då..? antagligen som dendär munken i "röd ros" eller vad filmen nu hette.. "ich, want.. guleböj!"

och.. h[-å]: vad är eurolingo? vad består det av? som basic bara det att det endast består av europeiska uttryck?

min kusin pratar nog redan på början till basic.. hon är bara.. fem (?) år gammal.. och när en annan plastkusin till mig blir arg börjar han babbla på spanska.. och alla andra språk han lärt sig på dagis =O)

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Har för mig att det är så här...

I N1 var Basic ett blandspråk mellan "Broken English" och japanska (2/3 + 1/3). Har för mig att det beskriv något annorlunda i Neotech Nippon, men hittade inte beskrivningen när jag letade precis.

I N2 känner jag inte till så mycket om Basic, men visst finns det kvar. Andra som "skumma" språk som finns är Eurolingo (pidginspråk som talas bland fattiga i Europeiska federationen) och Interlingua (vetenskapsspråk som är lite som esperanto, fast bättre. Består enbart av ord som förekommer i många europeiska språk, således skulle en spanjor eller italienare förstå språket även om han inte kan det).

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>
 

Darkfed

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
24
Location
GBG
Re: qbasic!

Ifall man har två stycken föräldrar som talar olika språk, och ett barn så blir barnet inte alls förvirrat och blandar ihop dem.

Men å andra sidan talar vi redan rätt så mycket engelska i dagens svenska.. Speciellt i rollspelskretsar. Det händer till exempel ibland att personer i min grupp försöker 'grinna'. Mest jag iofs.
 
Top