Nekromanti BBS

smaffy

Hero
whee.. jag håller på och läser om BBS'er just nu och det slog mig vilken likhet det var på dem och neotechs cyberrymd.. i bbs'ernas värld kallas datorerna för deck, de använder sig av doors som man kan använda sig av för att komma till en annan BBS server (shadowrun eller vad!?).. personerna som kör sina bbs'er kallas för sysopar.. dessutom verkar det som om det finns massor av små försvarsprogram (isar).. dessutom verkar det som om det faktiskt går att bränna folks modem (ick! altså, blackICE eller offenciva program finns altså.. det verkar i alla fall som om det finns, jag kan ju ha fel).. det finns ju en hel kultur med små phreakers därute, och de verkar ju verkligen vara den typen av hackare som finns i neotechs cybernät..

eller det kanske bara är jag som flummar runt som vanligt? /images/icons/tongue.gif
ta en titt på bbs'erna och låt er inspireras till era cyberrymdsäventyr..

var har alla tagit vägen? har ni tappat sugen efter rollspel eller? till neogames: om spelarna på forumet slutar skriva kan det vara ett tecken på att det börjar gå utför!! se till att göra nått tufft så att alla blir glada nu =o)

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Pendragon

Swashbuckler
"var har alla tagit vägen? har ni tappat sugen efter rollspel eller? till neogames: om spelarna på forumet slutar skriva kan det vara ett tecken på att det börjar gå utför!! se till att göra nått tufft så att alla blir glada nu"

för en gångs skull håller jag med dig smaffy (och då är det illa!)... var har alla intressanta diskussioner blivit av?
Det är ju t o m så att man saknar diskussionera om för- och nackdelar med att sitta i fängelse...

Den förste som klagar på offensiv får äta Ripperdocs kängor.

Rosen

Myrmidon
<I>det finns ju en hel kultur med små phreakers därute,</I>

Lästips: "The Anarchist's Cookbook" (Jolly Rogers kollektion, alltså, inte det där lilla tryckta häftet) - en excellent guide i phreakig mentalitet; 90% hacking (sedan länge uråldrig), 5% bombtillverkning, 5% allmänt rackartyg. (-:

--
Åke, som dock inte har varit in på en BBS sen MS-DOS' dagar.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Ännu ett lästips är <B>The Hacker Crackdown</B> av Bruce Sterling. Intressant läsning om hur det gick till på den gamla goda tiden när blueboxing fortfarande fungerade.

Finns att läsa i sin helhet här:
http://www-personal.umd.umich.edu/~nhughes/cyber/ha/ <I>Information wants to be free!</I>

Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nummer 8 ute nu!

Zaiber

Veteran
Inte så konstigt att det inte är så mycket diskussion. Det kommer ju aldrig några moduler att älska/hata.

Zaiber - Religion är coolt.

Foggmock

Myrmidon
För att Neogames lägger allt krut på EON [NT]

bajs

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

RazorRidge

Veteran
Lite tråkigt...

...nu när jag lagt av med Eon, och satsar helhjärtat på Neotech istället. Men som tur är så klarar man sig utan moduler, fast vi Neotechspelare har ju faktiskt inget annat val.

Egentligen så undrar jag hur många som egentligen spelar Eon. Själv köpte jag Eon Deluxe en gång i tiden, och äger de flesta moduler. De är roliga att läsa, men när man väl ska spela på det hela så visar det sig vara...tråkigt? Är likadant för alla mina vänner som också köpte ett ex. Hmm..

De fungerar hur som helst som inspiration för andra egna projekt, så helt bortkastade pengar är det inte.. :)

--RR

RazorRidge

Veteran
Re: Mycket skoj...

Precis.. :) Det är kul om några gillar det, bra för dem, liksom. Men själv känns det som spelet saknar någon slags...själ. Mycket fakta, mindre 'liv'.

Men som du säger, smaken är som baken, delad. Och tur är väl det :)

--RR

0.357

Veteran
Det beror nog på att Cyberpunk rollspelens urfader är Cyberpunk 2020, och då detta spel skapade var inte internet vad det är idag. På den tiden var det BBS:er som gällde och det utnyttjades flitigt i Cyberrymdsreglerna. Rollspel som NeoTech har hämtat en massa insparation från CP2020, och därför finns dessa likheter i NeoTechs cyberrymds regler.

Rad

Svartsmurfen

Veteran
Re: Lite tråkigt...

Egentligen så undrar jag hur många som egentligen spelar Eon. Själv köpte jag Eon Deluxe en gång i tiden, och äger de flesta moduler. De är roliga att läsa, men när man väl ska spela på det hela så visar det sig vara...tråkigt? Är likadant för alla mina vänner som också köpte ett ex. Hmm..

Hmmmmm. Intresant nog så är det lika dant med mig.
Eonbox för 1400:-, parkeringsbot inräknad, sedan inget
spelande. Blir mest AD&D av någon anledning.

Svartsmurfen.

"Go for the eyes, Boo! GO FOR THE EYES!"
- http://www.algonet.se/~johan-ek

hatten

Swashbuckler

Lustigt är det någon spel som har fått sin fantasi värd att kännas levande så är det Mundana genom att de har en så nogran bearbetat förflutet och levande länder så känns hela mundana mer levande enligt mitt sätt att se det.
Givet viss finns det några små irritations moment men i Mundana är de så få att jag inte ens har bryt mig om att ändra dom.. ( Uj vilket jobb jag hade att ändra det jag ogillade i: Ereb Altor, Fading Suns, Wastland, Mutant1-2, och många många andra )

http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm

RazorRidge

Veteran

Du har spelat en hel del Eon, eller hur? Själv har jag bara haft två 'sessions', men jag antar att om jag bara spelar det lite till, lite mer, så kanske jag ser tjusningen med Eon. Man kan ju inte gilla allt från första ögonkastet. Samma princip gäller ju människor. Först tycker man kanske han/hon är en riktigt s-stövel, för att sedan, när man lärt känna personen bättre, inse att det är en riktigt hyvens person.

:)

--RR

RazorRidge

Veteran

RazorRidge skrev:

<blockquote>Svartsmurfen svarade:
Hmmmmm. Intresant nog så är det lika dant med mig.
Eonbox för 1400:-, parkeringsbot inräknad, sedan inget
spelande. Blir mest AD&D av någon anledning.</blockquote>
Antar att du spelade AD&D en bra bit innan du fick tag på Eon? Gamla vanor är svåra att bli av med, även om jag nu slutat med Mutant Svarta Boxen och DoD Gröna Boxen (91:an tror jag, eller något..) för att helt gå över till Neotech.

Fast det blir kanske så när man blir äldre att man håller sig till ett, eller kanske två spel som man fäst sig vid, och börjar klaga på alla nymodigheter som kommer.. ;-) ..även om jag köper de 'flesta' nya rollspel som kommer ut, bara för läsningens skull.

--RR

Carniel

Veteran
"Lästips: "The Anarchist's Cookbook" (Jolly Rogers kollektion, alltså, inte det där lilla tryckta häftet) - en excellent guide i phreakig mentalitet; 90% hacking (sedan länge uråldrig), 5% bombtillverkning, 5% allmänt rackartyg. (-:"

90% hacking? Skulle inte tro det.. i alla fall inte i den version jag hade. Snarare runt 30%. För övrigt så har nästan all hacking i Anarchist's cookbook skrivits av en kille som kallar sig för "The Trooper" om jag inte minns fel (vilket jag säkert gör). Jolly Roger skrev dock merparten av den, vilket mest består av hur man gör någons liv till ett rent helvete. Även om man inte har för vana att göra bomber och spränga saker i luften så är det faktiskt jävligt intressant att läsa den. Hmm.. måste nog leta upp den och läsa om den, på tok för länge sen jag gjorde det.

-Carniel

Svartsmurfen

Veteran

Jovist spelade jag AD&D innan Eon, men inte så mycket. Mest Kult facktiskt.
Spela och spela, förresten. Jag är alltid DM/SL/CK et.c.
Även om jag håller med dig i sak så finns det dock variationer.
Just nu så håller jag på att gå över från AD&D till D&D (ed 3) villket är i stort sett ett helt nytt spelsystem. Detta skulle jag aldrig ha gjort om inte det nya spelsystemet hade en själ, eller vad nu spelsystem har.

Det är detta odefinierbara som gör att man gillar och fastnar för ett specifikt spel. Både N1 och N2 har det,
även om det kanske inte är samma känsla man får av de två.
Eon, däremot, har det ej. Eller rättare sagt: Jag är oförmögen att hitta den känsla som behövs för att jag skulle vilja spela eländet. Man skulle kuna säga att vetenskap inte känner någon passion, och Eon är väldigt vetenskapligt utformat. Därmed inte sagt att man inte kan hämta inspiration från spelet.

Svartsmurfen.

"Go for the eyes, Boo! GO FOR THE EYES!"
- http://www.algonet.se/~johan-ek