Behöver inspiration för min värld

Kokort2

Veteran
Hej! Hoppas detta är rätt plats att lägga denna tråden.

Ni känner nog inte igen mig, men jag gick med i detta forumet för ett år sedan, och var i full gång i att bygga min kampanj.

Det är en skeppskampanj med Skymmingshavets Gåtor (Drakar och Demoner 2016) som grund. Spelsystemet är en VÄLDIGT homebrewad variant av 5e med "Grit and Glory" tilläggsmodul - Dvs Low fantasy, Low magic.

Jag var i full gång och skrev mycket material till min kampanj, däribland 4 öar, en med Jungfruholmen (Scenariobiblioteket - Jörgren Karlsson) som bas, en med Dimön (Drakar och Demoner 2016) som bas, och två helt egna. Mellan öarna är det intriger på skeppet, strid med andra skepp med mera.

Sedan påbörjade arbetet med den 5e ön, och där fallerade tyvärr allt. Jag hade stora planer med denna ön, men det visade sig vara alldeles för svårt för mig att göra, jag tog mig vatten över huvudet helt enkelt. Då svalnade intresset och kampanjen är lagd på hyllan.

Men sedan någon månad tillbaka är jag på banan igen, efter cirka 6 månaders uppehåll.

Håller på att skriva för fullt, men skulle behöva vägledning för att komma vidare. Letar efter en relevant modul eller ett relevant äventyr som jag kan plocka delar från. Det spelar ingen roll vilket system det tillhör eller om det är på engelska.

På denna ön är temat religion, mänskliga motivationer, intriger och förtryck. Allt på en ö inspirerad från medeltida europa med riddare, adelsystem och vasallstater.

Från en gammal bok vet mina spelare att denna ön styrs av en kung, som har 8 vasaller som alla kontrollerar varsin part av ön. Några av dessa "staterna" är betydligt rikare än andra.

De vet också att en ny religion har fått sitt fäste på denna ö, främst bland de lägre klasserna. Kungen låter dem följa deras religion i fred, till hans adelsmäns förtret.

När spelarna anländer är kungen död och hans son är den nya kungen. Han styr med järnhand och har skapat en inkvisition för att utplåna denna religionen. De lägre klasserna blir alltmer förtryckta av kungens / adelmännens män, även de som inte följer denna religionen.

När spelarna landar på stranden möts de av en population i svåra tider och en totalitär regim. Följarna av denna nya religion (Spelarna följer samma religion som kungen) är övertygade av deras omen att en grupp människor skall leda dem för att ta över ön.

Spelarna kommer tyvärr (men förhoppningsvis på ett snyggt sätt) stå inför ett fejkval här, och målet är att de kommer leda revolutionen som tar över ön och slutligen defenetrera (eller motsvarande) kungen.

De kan dock inte attackera regimen rakt på - Då kommer de givetvis förlora. Istället måste de jobba mer indirekt, med gerillakrigföring, diplomati, spela ut vasaller mot varandra osv.

Och det är denna del jag behöver hjälp med. Söker efter äventyr/moduler som kan hjälpa mig med detta, hur jag bygger upp de olika vasallerna med deras interna konflikter, giftemål mellan dem, deras motivationer och så vidare. Ska försöka bygga någon 1914 - aktig politisk sörja av det hela. Edelfara till Drakar och Demoner Ivanhoe har jag hittat, och det är mer sådant jag är ute efter!

När det kommer till att bygga ut byar och städer så har jag kommit en god väg, använt exempelvis Alveton av Per Holmström för att bygga en by och Drakskugga av Medusa Games för att bygga en stad. Tagit bort alla delar som har med andra folkslag än människor att göra med. Om någon vet någon bra äventyrsplats för en miljö med enbart människor och ingen magi för lite sidoäventyr eller byar/städer så är jag också väldigt intresserad.

Tack på förhand!

Kokort2

Veteran
Bifogar delar av inledningen, för att visa lite känslan som jag vill förmedla. De har precis landstigit, skeppet har tvingats lämna dem (inte kommit på varför än), och de har övernattat deras första natt hos en vänlig bonde som är följare till denna nya religion. De är på en av vasallstaterna där vasallen är mycket grym. Denna del är extremt railroadad, men det "blir bättre sen".

Nästa morgon

Ni vaknar på morgonen utvilade. Innan ni har rest er upp så kommer Norbin inspringande in i erat rum.

Sumerius män är på väg! Stanna här! Göm er så de inte ser er! Sedan springer han bort igen.

(Gör stealth check, om någon får mindre än 5 så återkommer resultatet)

Ni hör hovsteg komma söderifrån mot gården. Fyra stycken ryttare galopperar in på gårdsplanen. Norbin öppnar ytterdörren, kliver ut och stänger dörren efter sig. De fyra ryttarna stannar, men sitter kvar på hästryggen. En av dem, klädd finare än de andra, tar till orda.

- Norbin.

- Neirun. Oväntat besök. Vad kan jag till tjänst med? Säger Norbin.

- Folk siktade ett utländskt skepp igår natt. Tydligen landsteg en roddbåt på det skeppet i dessa trakterna innan skeppet gav sig av. Vet du något om detta? Frågar ryttaren.

- Ett skepp? Nej jag har inte sett ett skepp häromkring på många år. Det vet jag ingenting om.

- Inte det nä, säger ryttaren slugt. Något oväntat besök inatt?

- Inget alls, svarar Norbin. Här är allt som vanligt.

OM NÅGON MISSADE SIN STEALTH CHECK

Nu när de pratar så råkar du välta en träljusstake, och den faller ned på golvet med en stor duns.

-VAD VAR DET DÄR? skriker ryttaren.

- Det var säkert bara Nuriel. Han leker som vanligt, det lilla livet! Säger Norbin.

- Du får ha bättre pli på dina ungar. Säger ryttaren.

- Nåja Norbin, din gamle sate, låt gå. Om du hör något om skeppet och några utlänningar så rapportera det omedelbart till Kasalen! Det bör väl även en sådan gammal gubbe som du vara kapabel till. Gör det samma om du hör om några Gudsföraktande följare till den Gyllende vägen! Säger ryttaren. Och så fortsätter han;

När jag ändån är här är det väl lika bra att jag kasserar in skatten till Sumerius!

-Vad säger du? Vi har ju redan givit! säger Norbin bedjande. Neirun! Visa bärmhärtighet mot en fatting familj!

- Jaså? Jag förstår väl nog att du gömmer mat. Gubbjävel, tror du jag är dum? Alla måste dra sitt strå till stacken för att få Kasalens beskydd.

Ryttaren vänder sig till en annan ryttare och beordrar honom;

Afer! Ta en av korna, och led tillbaka den till Kasalen. Norbin måste lära sig att uppskatta Sumerius beskydd!

Den ryttaren som heter Afer börjar rida mot kofållan.

Norbin skriker NEJ! Vad gör ni? Och börjar springa mot ryttaren. En annan ryttare rider snabbt fram mot Norbin och möter honom på gårdsplanen, och slår honom i huvudet med skaftet på sin stridsklubba. Norbin säckar ihop på marken.

Aila skriker till inifrån huset, kastar upp dörren och springet mot Norbin. Hon böjer sig ned över sin make och börjar gråta. Sedan vänder hon sig mot ledarryttaren och ryter till argt; DITT MONSTER!

Ryttaren tittar på paret på marken och börjar smila. Dåså män, vi rider vidare! Vi ska bara se om Afer lyckas fånga kossan först!

Ni ser att Afer har problem med att fånga in kon. De andra ryttarna vänder sig mot kofållan och börjar skratta åt deras kamrats försök att fånga in kreaturet...

Strid?

God45

#PrayersForBahakan
Vad mer behöver du egentligen? Om du bara ska spelleda det här för din grupp är det väll bara att max hitta på namn på några adelshus och NPC:er? Exemplet du har postat ser massivt överplanerat ut. Risken här verkar mer än något annat vara att du kväver dina spelare och inte låter dem göra val. Om du vill ha politiska intriger behöver du egentligen bara följa mallen:

NPC X
Namn
Position
Motiv
Kopplingar till 2 andra NPC:er

Och så låter du spelarna ruska i att göra politiken.

Leon

Leo carcion
Det kluriga är att hitta på bra och dynamiska relationer mellan de olika vassallerna. En bra inspiration till de kunde vara islänningsagorna. Gör det personligt (ps exemplen nedan har inget med islänningsagorna att göra):

X har gift bort sin son till Y, Y håller sig med älskare vid sidan av.
X och Y tvistar sedan generationer om beterättigheter.
X anser sig ha ett bättre anspråk på Ys titel, men vill undvika öppet krig.
X och Y har legat i krig i generationer. Deras barn har just gift sig i ett försök att föra familjerna samman.
X är djupt skuldsatt till Y, och kan inte betala tillbaka.
X dödade Ys dotter i en jaktolycka.
X och Y är rivaler om titeln som öns främste riddare.

etc etc

.113

Swashbuckler
Jag är inte så prepping själv men jag hade börjat med att du sa några var rikare än andra. Varför? Iaf 1 borde ha lite mer med handel mellan öarna att göra, tar du 2st så har du rivalitet direkt. 1 hade monopol men en annan har starkt tagit sig in på marknaden, kungen tillåter det så klart. 2st kan tävla om att vara kungens närmsta, nästan the right hand men inte riktigt. Någon lite fattigare kan vara arg för att någon av de rikare köpt upp deras gamla ägor, en skymf mot deras heder. Men de va tvungen sälja pga skulder osv.

Kungen kanske har en prins eller prinsessa som ska giftas bort nån gång och man kan tävla om den gunsten.

Nån kan ha förolämpat någon också kanske oavsiktligt Eller onyktert, något som ligger och gror sen dess och har skapat oenigheter

Kokort2

Veteran
God45;n343861 said:
Vad mer behöver du egentligen? Om du bara ska spelleda det här för din grupp är det väll bara att max hitta på namn på några adelshus och NPC:er? Exemplet du har postat ser massivt överplanerat ut. Risken här verkar mer än något annat vara att du kväver dina spelare och inte låter dem göra val. Om du vill ha politiska intriger behöver du egentligen bara följa mallen:

NPC X
Namn
Position
Motiv
Kopplingar till 2 andra NPC:er

Och så låter du spelarna ruska i att göra politiken.
Jag förstår dig God45, men tyvärr är jag inte en så erfaren spelledare och utan mer prepping än några noter om adelshusen så hade det troligtvis fallerat ganska snabbt. Vill också tillägga förresten att dina recensioner av scenariobibliotekets äventyr har varit ovärdeliga i min research sedan jag började spelleda, så tack så mycket! Och jag vet också efter att ha lusläst alla dina recensioner att du ogillar starkt railroading, men för en icke van spelledare som mig så är mer linjära äventyr ofta en förutsättning för att spelet skall bli lyckat i sin helhet. Dimön lyckades jag bra med även om det inte är linjärt, men då byggde jag på det äventyret och skrev till massor, så att äventyret till slut blev mer än dubbelt så långt på papper men utan att öka innehållet på ön.

Leon och .113 - Tack för er input! Det är precis sådant jag skall försöka fixa. Vet ni om det finns en kampanj/äventyrsmodul som beskriver ett liknande scenario?

Mvh

.113

Swashbuckler
Jag har alltid hittat på mina kampanjer från grunden så tyvärr vet jag nästan inget om någon utgiven kampanj, men utgår du från de exempel vi gav ska du nog kunna fixa en bra grund

God45

#PrayersForBahakan
Jag satte ihop en lista över några politiska äventyr du kan ta grejer ifrån :)

Reavers of Harkenwold:
Det här är ett intro äventyr till D&D 4ed men låt inte det lura dig. Det handlar om att ena folket mot onda legosoldater som tagit över och fängslat den rättmätiga härskaren. Kan lätt vara en liten del av kampanjen.

Ascension of the Magadalene:
Det är ett Unknown Armies äventyr via d20 fantasy. Massa intriger och bör gå att stjäla från för en del av kampanjen.

Svavelvinter:
Första delen av konfluxsviten har mycket av det du beskriver att du vill ha. Fokuset är inte politik egentligen, men det finns mycket bakgrund här att stjäla.

Gå vidare, slå dig fri!:
Är skrivet av mig så ta rekommendationen med hur mycket salt du vill :p Det är gratis dock. Scenariot ”Staden” är det enda som är viktigt här. Det tar en politisk situation och kokar ner det till en rad boss fighter mot änglar. Kolla på anledningarna till varför en politisk situation som involverar armeer och grejer kokar ner till ett par personer som slår på varandra och sno dem!

Kokort2

Veteran
Reavers of Harkenworld. Där är den ju! Precis vad jag letat efter! Tack så jättemycket! Nu jäklar blir det åka av, bara att börja skriva om hela det äventyret!