Kokort2
Veteran
- Joined
- 19 Jan 2019
- Messages
- 11
Hej! Hoppas detta är rätt plats att lägga denna tråden.
Ni känner nog inte igen mig, men jag gick med i detta forumet för ett år sedan, och var i full gång i att bygga min kampanj.
Det är en skeppskampanj med Skymmingshavets Gåtor (Drakar och Demoner 2016) som grund. Spelsystemet är en VÄLDIGT homebrewad variant av 5e med "Grit and Glory" tilläggsmodul - Dvs Low fantasy, Low magic.
Jag var i full gång och skrev mycket material till min kampanj, däribland 4 öar, en med Jungfruholmen (Scenariobiblioteket - Jörgren Karlsson) som bas, en med Dimön (Drakar och Demoner 2016) som bas, och två helt egna. Mellan öarna är det intriger på skeppet, strid med andra skepp med mera.
Sedan påbörjade arbetet med den 5e ön, och där fallerade tyvärr allt. Jag hade stora planer med denna ön, men det visade sig vara alldeles för svårt för mig att göra, jag tog mig vatten över huvudet helt enkelt. Då svalnade intresset och kampanjen är lagd på hyllan.
Men sedan någon månad tillbaka är jag på banan igen, efter cirka 6 månaders uppehåll.
Håller på att skriva för fullt, men skulle behöva vägledning för att komma vidare. Letar efter en relevant modul eller ett relevant äventyr som jag kan plocka delar från. Det spelar ingen roll vilket system det tillhör eller om det är på engelska.
På denna ön är temat religion, mänskliga motivationer, intriger och förtryck. Allt på en ö inspirerad från medeltida europa med riddare, adelsystem och vasallstater.
Från en gammal bok vet mina spelare att denna ön styrs av en kung, som har 8 vasaller som alla kontrollerar varsin part av ön. Några av dessa "staterna" är betydligt rikare än andra.
De vet också att en ny religion har fått sitt fäste på denna ö, främst bland de lägre klasserna. Kungen låter dem följa deras religion i fred, till hans adelsmäns förtret.
När spelarna anländer är kungen död och hans son är den nya kungen. Han styr med järnhand och har skapat en inkvisition för att utplåna denna religionen. De lägre klasserna blir alltmer förtryckta av kungens / adelmännens män, även de som inte följer denna religionen.
När spelarna landar på stranden möts de av en population i svåra tider och en totalitär regim. Följarna av denna nya religion (Spelarna följer samma religion som kungen) är övertygade av deras omen att en grupp människor skall leda dem för att ta över ön.
Spelarna kommer tyvärr (men förhoppningsvis på ett snyggt sätt) stå inför ett fejkval här, och målet är att de kommer leda revolutionen som tar över ön och slutligen defenetrera (eller motsvarande) kungen.
De kan dock inte attackera regimen rakt på - Då kommer de givetvis förlora. Istället måste de jobba mer indirekt, med gerillakrigföring, diplomati, spela ut vasaller mot varandra osv.
Och det är denna del jag behöver hjälp med. Söker efter äventyr/moduler som kan hjälpa mig med detta, hur jag bygger upp de olika vasallerna med deras interna konflikter, giftemål mellan dem, deras motivationer och så vidare. Ska försöka bygga någon 1914 - aktig politisk sörja av det hela. Edelfara till Drakar och Demoner Ivanhoe har jag hittat, och det är mer sådant jag är ute efter!
När det kommer till att bygga ut byar och städer så har jag kommit en god väg, använt exempelvis Alveton av Per Holmström för att bygga en by och Drakskugga av Medusa Games för att bygga en stad. Tagit bort alla delar som har med andra folkslag än människor att göra med. Om någon vet någon bra äventyrsplats för en miljö med enbart människor och ingen magi för lite sidoäventyr eller byar/städer så är jag också väldigt intresserad.
Tack på förhand!
Ni känner nog inte igen mig, men jag gick med i detta forumet för ett år sedan, och var i full gång i att bygga min kampanj.
Det är en skeppskampanj med Skymmingshavets Gåtor (Drakar och Demoner 2016) som grund. Spelsystemet är en VÄLDIGT homebrewad variant av 5e med "Grit and Glory" tilläggsmodul - Dvs Low fantasy, Low magic.
Jag var i full gång och skrev mycket material till min kampanj, däribland 4 öar, en med Jungfruholmen (Scenariobiblioteket - Jörgren Karlsson) som bas, en med Dimön (Drakar och Demoner 2016) som bas, och två helt egna. Mellan öarna är det intriger på skeppet, strid med andra skepp med mera.
Sedan påbörjade arbetet med den 5e ön, och där fallerade tyvärr allt. Jag hade stora planer med denna ön, men det visade sig vara alldeles för svårt för mig att göra, jag tog mig vatten över huvudet helt enkelt. Då svalnade intresset och kampanjen är lagd på hyllan.
Men sedan någon månad tillbaka är jag på banan igen, efter cirka 6 månaders uppehåll.
Håller på att skriva för fullt, men skulle behöva vägledning för att komma vidare. Letar efter en relevant modul eller ett relevant äventyr som jag kan plocka delar från. Det spelar ingen roll vilket system det tillhör eller om det är på engelska.
På denna ön är temat religion, mänskliga motivationer, intriger och förtryck. Allt på en ö inspirerad från medeltida europa med riddare, adelsystem och vasallstater.
Från en gammal bok vet mina spelare att denna ön styrs av en kung, som har 8 vasaller som alla kontrollerar varsin part av ön. Några av dessa "staterna" är betydligt rikare än andra.
De vet också att en ny religion har fått sitt fäste på denna ö, främst bland de lägre klasserna. Kungen låter dem följa deras religion i fred, till hans adelsmäns förtret.
När spelarna anländer är kungen död och hans son är den nya kungen. Han styr med järnhand och har skapat en inkvisition för att utplåna denna religionen. De lägre klasserna blir alltmer förtryckta av kungens / adelmännens män, även de som inte följer denna religionen.
När spelarna landar på stranden möts de av en population i svåra tider och en totalitär regim. Följarna av denna nya religion (Spelarna följer samma religion som kungen) är övertygade av deras omen att en grupp människor skall leda dem för att ta över ön.
Spelarna kommer tyvärr (men förhoppningsvis på ett snyggt sätt) stå inför ett fejkval här, och målet är att de kommer leda revolutionen som tar över ön och slutligen defenetrera (eller motsvarande) kungen.
De kan dock inte attackera regimen rakt på - Då kommer de givetvis förlora. Istället måste de jobba mer indirekt, med gerillakrigföring, diplomati, spela ut vasaller mot varandra osv.
Och det är denna del jag behöver hjälp med. Söker efter äventyr/moduler som kan hjälpa mig med detta, hur jag bygger upp de olika vasallerna med deras interna konflikter, giftemål mellan dem, deras motivationer och så vidare. Ska försöka bygga någon 1914 - aktig politisk sörja av det hela. Edelfara till Drakar och Demoner Ivanhoe har jag hittat, och det är mer sådant jag är ute efter!
När det kommer till att bygga ut byar och städer så har jag kommit en god väg, använt exempelvis Alveton av Per Holmström för att bygga en by och Drakskugga av Medusa Games för att bygga en stad. Tagit bort alla delar som har med andra folkslag än människor att göra med. Om någon vet någon bra äventyrsplats för en miljö med enbart människor och ingen magi för lite sidoäventyr eller byar/städer så är jag också väldigt intresserad.
Tack på förhand!