Yrken 2
Rastenor said:
så nu kommer fortsättningen med yrken det finns:
Trollkunniga(alla kan ha någon sorts magi men bara trollkunniga är specificerade i det):
Häxor(krav: kvinna):
häxa är något man är född till och kan gå åt båda hållen alltså goda häxor och onda häxor(moral är helt oberoende av alla yrken och raser förutom demondyrkare och Sirkhas(präster till religionen Ferrum.).En häxa är väldigt annorlunda från en annan häxa då den kan ha specifiera sig i blodsmagi då den binder en person eller flera till sig och en gång vid varje fullmåne måste konsumera(föda blir lätt missuppfattat) dennes blod och baserar sin magi källa från det, en häxa kan också utöva elementär magi som häxan binder sig själv till ett element och baserar sin magi källa på hur mycket kontakt häxan har med det elementet, det finns också häxor som utövar mån/solmagi och baserar sin magi källa på hur mycket häxan utsätts för solen/månen, det finns såklart också häxor som försöker finna sin egen väg och baserar sin magi källa på något valfritt. En häxas magi baseras på källan och blir därför annorlunda tex: en häxa som utövar blodsmagi har väldigt stora krafter över dragningskraft och hur häxan använder det är upp till henne då hon kan förföra någon eller kontrollera tidvattnet eller skrämma iväg folk och en häxa som använder solmagi har väldigt offensiva krafter vars utkomst ofta är eld.
Magiker(krav: inga):
en magiker är en person som har bestämt sig för att göra en skillnad i världen vare sig den vara stor eller liten bara den är utförd med magi. till skillnad från häxor så hämtar inte en magiker utifrån utan inifrån och är därför inte bunden till någonting men kan inte uppkomma lika höga besvärjelser som en häxa eftersom varje kropp har sina begränsningar. Då kroppen inte tillåter magiker att utöva för avancerade besvärjelser så har den också en annan nackdel då kroppen inte klarar mer så och någon överanvänder sin magi och har en stor chans att dö då den gör det så varje magiker har en begränsning på hur mycket magi den kan använda på en dag. Magiker kan finnas i Imperiet då de försöker hitta magi kapabla tonåringar innan Imperiet upptäcker dem och ta dem till sina lärlingar.
Lusor(krav:nativ människa):
Lusor är de nativa människornas magiker. deras magi baseras på musiken de spelar med sitt själsinstrument deras magi kommer däremot bara i en form som är frammaning fast en Lusor kan specifiera sig i vad som helst inom frammaning tex: en lusor kan framana en eldsvåda eller en sköld osv.
yrken forts.2 sedan
Såååå jag skulle ju gjort en fortsättning på yrken så här kommer de(jag ändrade lite grejer i kvoteringen):
Missdådare:
Tjuv(krav: inga):
En tjuv är som man sagt en tjuv men den kan vara allt ifrån en som stjäl fickpengar till en som tar pengar från att stjäla olika föremål tex: ett konstverk men i grunden så är tjuv som stjäl för sitt levebröd.
Klinga(krav: inga):
En klinga är en tränad lönnmördare från Véarna även om det är vanligt med klingor från andra länder då man måste resa till Véarna för att träna som en klinga vilket är mycket. Klingorna är ett brödraskap som tjänar Adertu,de nio som styr kriminaliteten i Véarna.
Rövare(krav: inget):
En rövare är en som lever utanför lagen och gör vad den önskar så om den vill sitta på det förbjudna gräset så sitter den på det j***a gräset! som sagt så lever den utanför lagen men ofta händer det att när man är ute och reser så har någon rövare satt upp en vägspärr eller en grupp rövare hoppar fram ur skogen och rånar en till strumplästen(har alltid vilja skriva/säga det
).
Resande:
Äventyrare(krav: inget):
En äventyrare är en person som reser och lever livet fullt ut och gärna tar på sig uppdrag,utmaningar och liknande. Praktiskt taget resande personer som vill göra något för världen eller bara brottas med en björn för ett vad på krogen.
Resande handelsman(krav:inte vara en bergsvarelse):
En resande handelsman är en person som reser över världen och ställer upp stånd på marknader och köper/säljer varor till bästa pris(jag vet att jag använde ett "och" för mycket men det passade inte med ",").handelsmän reser ofta i karavaner och över skepp.
Arme:
Soldat(krav inget):
En soldat är en person som har gått med i armén(vet inte direkt hur man ska säga det) men ligger fortfarande i relativt låg rang och måste arbeta för att bli befordrade till efter hårt arbete tom: general.
Skytt:
En skytt är som en soldat fast en bågskytt.
Viltman:
Spindel/ödlemästare(krav: vätte):
En S/Ömästare är en vätte som leder sina/sitt djur som den behagar. De är högt respekterade av andra vättar av deras kraft när en vätt inte kan lyfta en större sten men han använder sin jättespindel för att riva ner ett hus.
Djurtämjare(krav: inte bergsvarelse):
En djurtämjare är en person som tämjer djur för att få dem att tex: utföra konster, hjälpa honom/henne i strid osv.
Boende:
Gårdsman(krav: inga): En gårdsman är en person som driver en farm, smedja, jägarstation i närheten av en stad.
Butiksägare(krav: inga):
En butiksägare är en person som äger en butik i en stad som specialiserar sig på valfri färdighet och ibland fördjupning inom denna färdighet tex: en butiksägare har en butik som specialiserar honom i strid* fäktning som då lär ut fäktning eller en butik specialiserar inom hantverk* trä som då kan både sälja trähantverk eller lära ut hur man gör dem.
Gudsman:
Demondyrkare(krav: personlighetsdrag ond):
En demondyrkare är en person som ingått en pakt med demon guden Aehris kontraktet är en kroppsdel som demondyrkaren offrat till Aehris och som då Aehris givit en ny demonisk kroppsdel vilket tillåter demondyrkaren att kanalisera olika demoniska krafter igenom den men nackdelen är att om de förråder Aehris på något sätt så förlorar de kroppsdelen för evigt.
Sirrkhas(krav: personlighetsdrag god:
Sirrkhas är präster till religionen Ferrum som dyrkar tre gudar vid namn Sirkho, Tyme och Neah alla har var sin roll Sirrko tar hand om de levande och ser till att de onda straffas via sirrkas därav namnet sirrkhas, Tyme tar hand om det döda och ser till att bara de goda kan ta sig igenom de två pelarna(passagen till paradiset), Neah tar hand om folks öden och är sagd att ändra en persons öde till det bättre om personen tjänar Ferrum helhjärtat.
Så det var alla(tror jag) men man vet aldrig om jag eller någon annan får helt nya idéer som kan ge nya yrken. hursomhelst så påverkar inte yrket rollfigurens hela liv utan det är snarare bara ens erfarenheter och vad man kallar sig som jag heter bob,äventyrare
så en gårdsman kan fortfarande brottas med en björn och en rövare kan fortfarande rädda en borttappat barn så praktiskt taget så är hur man spelar sin figur upp till sig, om gårsmannen är modig och rövaren omtänksam.
så hoppas det var lite att tänka på så att ni kanske får idéer att tipsa mig om för jag är verkligen i ganska stort behov av idéer och inspiration.