Re: Nya föråldrade rollspel
"Det enda jag märkte att dom skiljde sig på var att dom kostade anorlunda att köpa."
Ingen annan färdighet har en unik kostnad. Antingen är de primära färdigheter som kostar 2, eller så är de yrkesfärdigheter som kostar 3, eller så är de sekundära färdigheter som kostar 5. Men detta bestäms inte av färdigheten, utan av yrket - utom just stridskonster.
Därtill kommer en massa specialregler för de olika sakerna man gör med dem. Om man sopar till någon så använder man en viss mängd skada, så vida man inte har specialtekniken Sune som gör att man gör en annan mängd skada - under förutsättningen att man inte har specialtekniken Bertil, som ger en helt annan skada om man använder den... Det är inte bara undantag, det är undantag på undantag på undantag, med ett annorlunda sätt att beräkna kostnaden.
"Hmm inget jag märkte någon gång faktiskt... iof. tror jag aldrig jag elelr någon jag har spelat med iDoD har gått ut för att göra en så bra karaktär som det går vilket det kan bero på. Men det felet kan finnas. Men riddare har väll inget problem att få en häst och rustningen... spendera lite BP på startkapital och så har han pengar..."
Problemet är inte att jag vill göra en så bra rollperson som möjligt. Problemet är att jag inte kan göra en son till en adelsman som tillbringat de senaste tio åren med vapendrill, ridträning och allt vad som hör till en nobel uppväxt, samtidigt som han ska ha råd till sin utrustning, samtidigt som han faktiskt ska kunna använda sina prylar som den under tio år hårt tränade specialist som han är. BPna räcker helt enkelt inte till för att skaffa status, utrustning och färdigheter som ankommer en riddare.
Ankmentalistmagikern är myntets baksida: i och med att man minimerar BP-spenderandet genom att göra en anka med hög PSY, medel INT och minimalt i alla andra grundegenskaper så kan man få ohemult mycket BP över. Genom att rikta in dessa BP på tre livsfarliga besvärjelser så kan man göra Erebs farligaste krigsmaskin...
...i form av en anka.
"Här fårstår jag dig inte alls, har man god syn och normal hörsel så har man +1 på upptäcka fara (fånig färdighet men, men) och finna dolda ting. Ser inget egentligt problem syn och hörsel faktiskt."
Varför en särskild mekanism för syn och hörsel? Det finns ju redan grundegenskaper, så varför inte använda dem för det? Men nä, de måste få en helt unik mekanism som skiljer dem från allt annat.
"Tja var du stor och vältränad tålde du stryk, om du var stark så kunde du bära mycket, slå med stora svärd och slå hårt osv. Ska du lyfta något slår du mot styrka osv. mer än så kräver jag inte av grundegenskaper."
Så vad ska du då med grundegenskaperna till? Varför inte räkna fram hur mycket stryk du tål, hur mycket du kan bära et cetera direkt, istället för att först ta fram ett värde, sedan räkna ut ett annat värde och slutligen inte använda det första värdet alls?
Occams rakkniv, du vet: används det inte, skippa det.
"Så korrekt sätt skulle jag ha skrivit "Jag finner DoD-91 väldigt enkelt att ändra om och bygga ut reglerna"."
En bättre beskrivning är väl "jag gillar DoD'91s grundmekanism så mycket att jag inte har något behov av att bygga om den och resten är lika lätt att ändra som vilket annat rollspel som helst som jag inte behöver bygga om grundmekanismen i".