Nekromanti Behöver snabbt råd - vilket spelsystem är enklast?

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Kom på att Mutant UA inte har så avancerade spelregler och har en intressant värld.
L337, hatar (nästan) fantasy. Cyberpunk eller Post nukelärt ska det vara!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Metabarons ??

...ähvaf... jag har inte spelat rollspelet och jag har bara läst två eller tre av albumen om Inkalen (då de gick i Tung Metall), så jag har inte lyckats pussla ihop en helhetsbild om vad serien handlar om heller.
Jag har läst hela. Det hjälper inte. Den är ett soppigt hopkok som antagligen hittats på efter hand. Dessutom är hela världen uppbyggd på en handling centreras på hjälten och hans inkal. Har väldigt svårt att se världen spelad ur ett annat perspektiv.

Om du köper spelet, köp det för systemet, inte för världen...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Riktigt dum fråga...

troberg räknar även GURPS som BRP
Njä, som ett BRP-derivat. Det har kommit ganska långt från grunden.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
577
Location
Gävle och Åland
Cyberpunk (OT)

He, he, hur många visste att jag varit med och skrivit en cyberpunkmodul på engelska (utom Anders Blixt som var projektledare vill säga). Det hette "Cyber Europe" och var en utbyggnad till Cyberspace från I.C.E. Det var kul som omväxling, men blev nog aldrig någon hit. Mitt område var Storbritannien år 2090. Jag minns att halva England, "the Manchester - Leeds deletion", var utplånat av en kinesisk vätebomb som hittade till marken sedan en besviken fotbollsfan stängt av skölden under någon minut därför att hans lag förlorat en match i gärdsgårdserien.
"Jolly bad sports, those chinamen!"

Suck dessa minnen...
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
577
Location
Gävle och Åland
Tack allihop

... för alla trevliga råd! (nej, nej, fortsätt gärna umgås ni, medan jag går och lägger mig. Lås dörren och ställ soppåsen på trappan när ni går!)

Jag börjar väl med att titta lite på gratisspelen på nätet eftersom det kan göras utan att lyfta sittfläsket, så får vi se vad det blir sedan. En köpebok är ju å andra sidan alltid trevlig att hålla mellan fingrarna...

Hälsar
Brior
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nya föråldrade rollspel

Missförstå mig rätt nu, det finns en del äldre rollspel som är riktigt bra. Jag anser bara inte att DoD'91 är ett av dem.
Precis. T.ex. gamla svarta lådan till Drakar, som är bättre än DoD Expert, som är bättre än DoD '91. Sedan blev spelet åtminstone lite bättre och enklare med Chronopia igen, men än har ingen variant nått den lysande klarhet som fanns i boxen som fick miljoner ungar i Sverige att rollspela.

Erik
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: d6-spel

Är inte Gondica väldigt mycket d6 också? Jag har aldrig spelat det spelet (även om jag köpte det för ganska länge sedan och gärna skulle vilja prova), så jag är inte helt insatt i reglerna, men det kändes som om det fanns mycket gemensamt med Star Wars d6 som är det enda d6-spel jag har prövat. (Även förutom det uppenbara med skalan på 1T, 1T+1, 1T+2, 2T osv.) Lätt att få tag på är det också. :gremsmile:


/Dimfrost, som har slutit fred med gröningarna :gremgrin:
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: Nya föråldrade rollspel

" Stridskonster, som uppför sig annorlunda jämfört med andra färdigheter.
Magi, som också uppför sig annorlunda jämfört med färdigheter.
Diverse jockel i rollpersonsgenereringen som gör att en ankmentalistmagiker är något av det farligaste i krigarväg du kan göra, och att en adlig riddare förmodligen vare sig kan köpa eller använda en häst och svärd på grund av kostnaden.
Syn och hörsel, som uppför sig på ett helt eget sätt jämfört med allt annat.
Det faktum att grundegenskaper knappt används efter det att alla sekundära värden är beräknade (utom STO som används för att se om man triggar vissa fällor och FYS som används för att överleva en del gifter).
"

Det enda jag märkte att dom skiljde sig på var att dom kostade anorlunda att köpa. Sen slog man mot ens värde när man använde dom, så överdrivet anorlunda var det inte. Som Eons stridskonster ungefär och ingen av dom tycker jag är speciellt dåliga regelmässigt sätt. Även om jag anser att dom saktar ner spelet och inte direkt tillför något, men regelmässigt ser jag inga fel på dom.
Magin kan jag inte försvara alls faktiskt, den e rent ut sagt dålig. Därför gjorde jag om den helt.
Hmm inget jag märkte någon gång faktiskt... iof. tror jag aldrig jag elelr någon jag har spelat med iDoD har gått ut för att göra en så bra karaktär som det går vilket det kan bero på. Men det felet kan finnas. Men riddare har väll inget problem att få en häst och rustningen... spendera lite BP på startkapital och så har han pengar...
Här fårstår jag dig inte alls, har man god syn och normal hörsel så har man +1 på upptäcka fara (fånig färdighet men, men) och finna dolda ting. Ser inget egentligt problem syn och hörsel faktiskt.
Tja var du stor och vältränad tålde du stryk, om du var stark så kunde du bära mycket, slå med stora svärd och slå hårt osv. Ska du lyfta något slår du mot styrka osv. mer än så kräver jag inte av grundegenskaper. Hatar spel när dom spelar in för mycket t.ex. vampire.

Men, men tror inte denna diskusion kommer leda längre än så här. Eftersom jag har gjort om systemet så mycket från grundsystemet är det svårt att försvara grundsystemet. Tycker dom flesta spel är ganska dåliga i grund utan modifikationer.

" Jag skulle vilja att du letade upp ett spel vars regler är svårare att ändra. "

Tja när jag tänker på det är det helt en tolkningsfråga beroende på vad man vill ha ut av ett regelsystem. Jag anser som exempel att mutant UA är mycket jobbigare då jag vill ändra reglerna ända ner till vilken typ av täning man slår färdigheterna med, vill inte behålla något då systemet i grund och botten är dåligt och det itne finns något att bygga vidare på. Även Vampire är ett lysande exempel på ett spel man måste krossa, bränna innan man kan börja bygga om (även spelvärlden).
Men allt detta är upp till var och en. Så korrekt sätt skulle jag ha skrivit "Jag finner DoD-91 väldigt enkelt att ändra om och bygga ut reglerna".
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Nya föråldrade rollspel

"Hmm inget jag märkte någon gång faktiskt... iof. tror jag aldrig jag elelr någon jag har spelat med iDoD har gått ut för att göra en så bra karaktär som det går vilket det kan bero på. Men det felet kan finnas. Men riddare har väll inget problem att få en häst och rustningen... spendera lite BP på startkapital och så har han pengar..."
Jepp, lägger riddaren BP på det så har han råd med en häst. Sen ska en riddare vara adelsman, BP på det. Vilket innebär mindre BP at köpa Rida, Enhandssvärd, Lans och Sköld för.
Detta medför att riddaren, denna mäktiga uppenbarelse, startar spelet mesigare i strid än det simpla hyrsvärdet. Däri ligger nog Krilles biff med karaktärsgenereringen i DoD91. I alla fall tycker jag att det är fiskdoftande nog. :gremcrazy:


Storuggla, riddare ska rocka
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Cyberpunk (OT)

"Jag minns att halva England, "the Manchester - Leeds deletion", var utplånat av en kinesisk vätebomb som hittade till marken sedan en besviken fotbollsfan stängt av skölden under någon minut därför att hans lag förlorat en match i gärdsgårdserien."

Det låter jättekul! Jag menar... det låter förfärligt. Men kul ändå! :gremgrin:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,026
Location
Linköping
Riddare

Läser man beskrivningarna till de olika sociala stånder i DoD91 så står riddare med under lågadel. Det har vi hos oss alltid tolkat som att riddare är lågadel. De hoppar alltså över den delen i karaktärsgenereringen och slipper slösa BP och får dessutom en bonus på startkapital (man får en bonus från socialt stånd va? Orkar inte leta upp boken). Så våra Riddare kunde sparka lika mycket orch-röv som viken krigare som helst. :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nya föråldrade rollspel

"Det enda jag märkte att dom skiljde sig på var att dom kostade anorlunda att köpa."

Ingen annan färdighet har en unik kostnad. Antingen är de primära färdigheter som kostar 2, eller så är de yrkesfärdigheter som kostar 3, eller så är de sekundära färdigheter som kostar 5. Men detta bestäms inte av färdigheten, utan av yrket - utom just stridskonster.

Därtill kommer en massa specialregler för de olika sakerna man gör med dem. Om man sopar till någon så använder man en viss mängd skada, så vida man inte har specialtekniken Sune som gör att man gör en annan mängd skada - under förutsättningen att man inte har specialtekniken Bertil, som ger en helt annan skada om man använder den... Det är inte bara undantag, det är undantag på undantag på undantag, med ett annorlunda sätt att beräkna kostnaden.

"Hmm inget jag märkte någon gång faktiskt... iof. tror jag aldrig jag elelr någon jag har spelat med iDoD har gått ut för att göra en så bra karaktär som det går vilket det kan bero på. Men det felet kan finnas. Men riddare har väll inget problem att få en häst och rustningen... spendera lite BP på startkapital och så har han pengar..."

Problemet är inte att jag vill göra en så bra rollperson som möjligt. Problemet är att jag inte kan göra en son till en adelsman som tillbringat de senaste tio åren med vapendrill, ridträning och allt vad som hör till en nobel uppväxt, samtidigt som han ska ha råd till sin utrustning, samtidigt som han faktiskt ska kunna använda sina prylar som den under tio år hårt tränade specialist som han är. BPna räcker helt enkelt inte till för att skaffa status, utrustning och färdigheter som ankommer en riddare.

Ankmentalistmagikern är myntets baksida: i och med att man minimerar BP-spenderandet genom att göra en anka med hög PSY, medel INT och minimalt i alla andra grundegenskaper så kan man få ohemult mycket BP över. Genom att rikta in dessa BP på tre livsfarliga besvärjelser så kan man göra Erebs farligaste krigsmaskin...

...i form av en anka.

"Här fårstår jag dig inte alls, har man god syn och normal hörsel så har man +1 på upptäcka fara (fånig färdighet men, men) och finna dolda ting. Ser inget egentligt problem syn och hörsel faktiskt."

Varför en särskild mekanism för syn och hörsel? Det finns ju redan grundegenskaper, så varför inte använda dem för det? Men nä, de måste få en helt unik mekanism som skiljer dem från allt annat.

"Tja var du stor och vältränad tålde du stryk, om du var stark så kunde du bära mycket, slå med stora svärd och slå hårt osv. Ska du lyfta något slår du mot styrka osv. mer än så kräver jag inte av grundegenskaper."

Så vad ska du då med grundegenskaperna till? Varför inte räkna fram hur mycket stryk du tål, hur mycket du kan bära et cetera direkt, istället för att först ta fram ett värde, sedan räkna ut ett annat värde och slutligen inte använda det första värdet alls?

Occams rakkniv, du vet: används det inte, skippa det.

"Så korrekt sätt skulle jag ha skrivit "Jag finner DoD-91 väldigt enkelt att ändra om och bygga ut reglerna"."

En bättre beskrivning är väl "jag gillar DoD'91s grundmekanism så mycket att jag inte har något behov av att bygga om den och resten är lika lätt att ändra som vilket annat rollspel som helst som jag inte behöver bygga om grundmekanismen i".
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
577
Location
Gävle och Åland
Re: Cyberpunk (OT)

Förfärligt kul menar du.

Någon har påpekat för mig att jag har en tendens att med buller och bång rasera skapelser jag mödosamt byggt upp, t.ex. Trakorien. Förmodligen är det något trauma från barndomens sandlåda... Jag har alltid fascinerats av domedagsskildringar, från Nevil Shutes "On the beach" till "Dr Strangelove" och "Independence day" (nåja det finns grader även av Apokalypser).

God natt!
Brior
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Stridskonster

Man kan ju med visst fog tycka att stridskonsterna är lite väl bra.

Låt oss anta att vi har Shaggys Skitbra Stridskonst, med följande tekniker:

Initiativbonus
Krosslag
Obeväpnad parering av vapen
Stålsättning

Kostnaden för denna är då samma som för vilken sekundär färdighet som helst, och skadan densamma som för ett spjut eller en trästav. Om jag dessutom använder ett knogjärn så motsvarar den kortsvärd, spikklubba eller handyxa. Dessutom får jag en initiativbonus motsvarande krigarens yrkesförmåga, och tar alltid bara halv skada om jag lyckas med ett färdighetsslag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Cyberpunk (OT)

"Någon har påpekat för mig att jag har en tendens att med buller och bång rasera skapelser jag mödosamt byggt upp, t.ex. Trakorien. Förmodligen är det något trauma från barndomens sandlåda..."

Eller så är det helt enkelt bara bra drama. Det är ett förbaskat bra slut att komma hem efter att ha räddat världen och upptäcka att världen som man kommer hem till inte är samma som man lämnade. Inte nödvändigtvis en sämre värld, men definitivt inte samma heller.

Jag tror att de flesta världar som jag bygger numera har sitt slut inplanerat redan från början. Hàvamàl kräver helt enkelt en Vòluspà, Genesis en Uppenbarelsebok och Das Rheingold sin Götterdämmerung för att de ska få kraft. Så det kanske inte är direkt förvånande om jag avslöjar att den tidslinje jag har tänkt mig i Västmark slutar med att Västmark som vi känner det inte kommer att vara samma Västmark som tidigare. Någon gång så kommer Tuva att komma hem... men till vad?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Cyberpunk (OT)

Jag tror att de flesta världar som jag bygger numera har sitt slut inplanerat redan från början. Hàvamàl kräver helt enkelt en Vòluspà, Genesis en Uppenbarelsebok och Das Rheingold sin Götterdämmerung för att de ska få kraft.
Så trist för judarna... :gremfrown:

/Joel
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Tackar (totalt OT)

Ville bara passa på att tacka för att du skrev Svavelvinter serien. Den bidrog till de bästa rollspelsstunderna under hela min rollspelskarriär. Spänning, fart, intriger, och intressanta platser och personer. Tyvärr lyckades vi göra av med hela 8 munkar (från varierande källor) på vägen....

Tack för Svavelvinter *bockar*

(PS. Ha en god natt alla).
 
Top