Nekromanti Behöver snabbt råd - vilket spelsystem är enklast?

Brior

Swordsman
Hej på er,

barnen har blivit så stora (10 och 12) att deras kompisgäng vill spela rollspel med mig som spelledare, vilket jag i ett svagt ögonblick lovat. Jag har bara spellett AD&D och DoD -91 och det var för mycket länge sedan.

Inte helt oväntat vill de spela pappas Svavelvinter, dvs fantasy, så någon värld behöver jag inte. Min fråga är vilket rollsystem som är absolut enklast för mig som spelledare och för dem som nybörjare. Rimligtvis måste utvecklingen ha gått framåt från mina speldagar, annars blir jag helt desillusionerad. Jag är egentligen ointresserad av regler, men inser att det behövs ett minimum, om inte annat bra och konsekventa inköpslistor, strids- och skadesystem, generering av rollpersoner, magisystem och så. Gärna på svenska eftersom de inte kan engelska. Levelsystem är nog ingen nackdel utan en lämplig belöning för deras rosenkindade entusiasm.

Jag kommer att modda reglerna skoningslöst och vid minsta provokation från texten, så det gör inget om det finns en massa onödigheter så länge man kan välja bort dem.

Kan Eon strippas ner till det jag vill ha? Jag tycker böckerna har ett trevligt format. Tipsa gärna om vilken basuppsättning av böcker man bör införskaffa.

Hälsar
Erik "Brior" Granström

Muggas

Hero
Jag slår nog fortfarande ett slag för DoD som nybörjarrollspel. När jag var i den åldern som dina barn är i nu, så var det systemet ojämförligt enklast att anamma och använda sig av, och systemet är ju i grunden oförändrat än idag. Men som du sa, den allmänna rollspelskunskapen har väl ökat, och de bästa svaren får du nog från en färskare generation rollspelare än den jag kommer ifrån...

Ymir

Liten kantbaron
Re: DoD6

Nu brukar jag ju rekommendera Eon i alla lägen, varandes mitt favoritsystem, men hur mycket av alla detaljregler du än tar bort tror jag att det är alldeles för jordnära och skitigt för din blivande spelgrupp. Reglerna är tämligen avancerade, skadesystemet närmast kirurgiskt kliniskt och hela regelsystemet uppbyggt på ett sätt som är förhållandevis trovärdigt, sett mot hur vår värld fungerar. Det är inte lika 'spel'mässigt som många andra regelsystem, däribland Drakar och Demoner.

Ursäkta mitt flumm. Helt enkelt, jag tror att Eon är för realistiskt för en grupp 10-12-åringar (och nu kommer någon att hacka på att jag använde termen 'realism'). De bör nog, precis som du säger, ha ett lite mer levelbaserat system, ett som inte känns lika nära den grymma verkligheten. Jag kan inte annat än föreslå Drakar och Demoner 6...det är på alla regelmässiga sätt och vis ett bättre nybörjarspel än Eon. Och levelbaserat dessutom.

Men det kan kanske någon annan berätta om?

- Ymir, tror inte på Eon i det här fallet

Eksem

Champion
Nya Drakar och Demoner, Riotminds version, är både svenskspråkig och nyttjar nivåer och är dessutom tänkt att vara snabb och enkel och till på köpet är grundboken i stort sett helt frikopplad från en spelvärld vilket torde göra den ganska lämplig för uppdraget.

MEN!
Jag har aldrig läst en mindre pedagogisk rollspelsbok i hela mitt liv. Den är ofta onödigt oklar, och hur man lyckats göra ett så enkelt spel så svårt att förstå har jag ingen aning om.

Shaggy

Swordsman
Re: Behöver snabbt råd - vilket spelsystem är enkl

Jag tror nog faktiskt också på gamla DoD (BRP) i grundversion, alternativt GURPS, men jag är nog långt ifrån den mest insatte vad gäller detta.

Ska du köpa Eon och spela i Mundana vill du förmodligen även dels ha Mystik & magi och dels en bok om världen åtminstone.

Shaggy

Swordsman
Re: Behöver snabbt råd - vilket spelsystem är enkl

är både svenskspråkig
Hmm. Med tvekan. Nu ska det visst komma en ny utgåva av grundboken, vilket säkert är bra, men den första brydde de sig inte om att korrekturläsa.

Troberg

Sinister eater
När det gäller enkelhet så är BRP-varianterna svåra att överträffa. De är lättbegripliga, med få beroenden mellan olika delar (vilket gör dem enkla att modda) och snabba i spel.

Välj din favorit, det kryllar av dem.

Olle Linge

Snigel
Stjärnornas Krig

Det var det vi började spela i ungefär den åldern, och ifall de har sett de gamla filmerna och gillat dem tycker att det är ett givet val! Systemet är nästan äckligt enkelt (men bra) och det finns lite eller få saker som ens närmar sig krångligt. Settingen är också lätt att relatera till och när jag var så gammal var jag helt klart fascinerad av episka rymdsagor. Lycka till!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Medhåll ...

Västmark torde helt klart vara ett av de enklaste systemen att konvertera till från nästan vilket annat system som helst: »Jaså, du drack zombin? Ja, då får du egenskapen 'zombindrogad' –4«. Dessutom finns ju en äldre version att tillgå gratis från Krilles webbplats.

DoD6 är visserligen inte så krångligt, men det är en hel del (främst besvärjelser och böner) som är hårt knutet till världen Trudvang och kanske inte passar så väl in i andra fantasyvärldar.

Foggmock

Myrmidon
Re: Stjärnornas Krig

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte de böckerna hyfsat svåra att få tag på these days?

Foggmock

Myrmidon
I second that. [ANT]

Västmark är enkelt, intiutivt och ger figurer med spelvärldsförankring. Om man dessutom lär de små glinen lite om riktig medeltid är det ju ingen skada skedd. Tyvärr saknar det ju levelsystemet han efterlyste, men det är får man stå ut med, alternativt hitta på ett eget som inte borde ta alltför lång tid. Nåja, nu blev det inte så mycket ANT jag tänkt, men eftersom det inte är något direkt att svara på i det jag skriver får taggen sitta kvar.

Mr Brunch

Veteran
Tja DoD91 började jag spela i den åldern så varför inte ta det? Expert eller Chronopia lär fungera lika bra. Då du satt expert som favoritrollspel lär du ju redam ha det. Ett plus för 91:an är alla handböcker jag själv tyckte var astuffa när jag började spela :gremgrin:

Morgoth

Swashbuckler
Jag svarar ändå!

Hah!

Om man dessutom lär de små glinen lite om riktig medeltid är det ju ingen skada skedd

Uhh... jag kan tänka mig deras framtida historiauppsatser. :gremcrazy:

"Nej, lille Oskar, jag ställer mig tvekande till det här med att Rickard Lejonhjärta återvände till England 1197. I själva verket ställer jag mig tveksam till om han har existerat över huvud taget! Och allt det här svamlet om älvalandet... du har för mycket fantasi, pojk!"

Mogz

Olle Linge

Snigel
Re: Stjärnornas Krig

Host... öh... ehm... vi köpte dem på en loppmarknad tidigt 90-tal? :gremgrin: Du har nog rätt... men det är ett bra spel!

Krille

Super Moderator
"Tja DoD91 började jag spela i den åldern så varför inte ta det?"

För att det är out of print, snordyrt i begagnat-butikerna samt 12 år föråldrat?

Foggmock

Myrmidon
Så busigt!

Jag tänkte mest på att man inte tutar i dem alla klyschor och myter på samma gång. Typ listan med vad som inte finns i Västmark. Den är mycket bra.

Morgoth

Swashbuckler
Re: Så busigt!

Jag tänkte mest på att man inte tutar i dem alla klyschor och myter på samma gång

Ska man ändå tuta i dom myter ska man ju göra det ordentligt. :gremlaugh:

Mogz skall iallafall lära sina barn varför ZwonkeyMonkeys alltid har så långt, tovigt skägg; att Wire Wraiths kan gömma sig i ledningarna och om den hemliga marknad för matvaror gjorda på irländska barn som i smyg pågår även här i Sverige. När de berättar det för sina lärare hoppas jag att de börjar rycka med huvudet som fembots i Austin Powers och slutligen explodera i ett regn av rosa och gult.

Johan K

Gammal & dryg
SW, 1.a upplagan..

Det angivna systemet i rubriken är nog, imho, bland et enklaste av de enkla !! Slå det X antal tärningar du har i ditt FV äver en svårighetsgrad.

Olle Linge

Snigel
Re: SW, 1.a upplagan..

SW = Star Wars? Jag hade för mig att det inte var samma som svenska spelet med samma namn (fast översatt) som jag tipsade om redan, men jag kanske har fel? :gremconfused: