Nekromanti Behöver snabbt råd - vilket spelsystem är enklast?

Mr Brunch

Veteran
" är out of print, snordyrt i begagnat-butikerna samt 12 år föråldrat? "

Eftersom hans favoritrollspel var drakor och demoner expert drog jag slutsatsen att han kanske hade några äldre versioner. Kan verka lite långsökt men man vet aldrig...
Föråldrad vet jag inte, reglerna är fortfarande bättre än många nyare rollspel, och världen (tänker Ereb Altor) fungerar alldeles utmärkt för 10-12år. Man krävde inte någon direkt extrem realist i världen vid den åldern snarare tvärtom.
Så om han mot förmodan skulle ha gamlare versioner av DoD så känns det onödigt att köpa massa nya böcker då det enligt mig inte finns något bättre rollspel för folk i den åldern.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Har du kikat på Dunder&Drakar? Jag spelar ju själv det med mina barn (12 och 9½) och deras kompisar och de har hur kul som helst. Du har ju en bakgrund i gamla AD&D, så mycket lär ju kännas bekant eftersom det ju är en översättning av tredje utgåvan av Dungeons&Dragons (fast det är grymt mycket som har ändrats sedan dess också...)

Det är ju på svenska och dessutom gratis, så det kostar ju inte så mycket att kika på det. :gremwink:

/Mikael

Krille

Super Moderator
Re: SW, 1.a upplagan..

"SW = Star Wars? Jag hade för mig att det inte var samma som svenska spelet med samma namn (fast översatt) som jag tipsade om redan, men jag kanske har fel?"

Stjärnornas Krig Rollspelet var en översättning av Star Wars RPG 1st Ed från 1987.

Personligen tycker jag inte att första utgåvan är bäst, dock - min favorit ligger på Second Edition Revised&Expanded, som är snabbare, enklare och smidigare - hur nu det är möjligt med den regelmotorn.

Inte för att det spelar någon roll - samtliga dessa är hopplöst out of print.

Krille

Super Moderator
Nya föråldrade rollspel

"reglerna är fortfarande bättre än många nyare rollspel"

Nå, det skyller jag på att många nyare rollspel egentligen inte är nya, utan tvärtom tio år gamla eller äldre. Det enda som upphottats är i många fall layouten.

Missförstå mig rätt nu, det finns en del äldre rollspel som är riktigt bra. Jag anser bara inte att DoD'91 är ett av dem. Det är för mycket inkonsekvenser och onödigheter. Till och med gamla Cthulhu är bättre på den punkten, trots att det är äldre.

Brior

Swordsman
Re: Å andra sidan... [ANT]

Morgoth slog huvudet på spiken! Jag har ju dessa hemma med Gigant och hela shebangen, fast lite vore ju detta ett tillfälle att testa något modernare och sådär vansinnigt bra tyckte jag nog inte reglerna var även om jag ju inte har så mycket att jämföra med...

Hälsar
Brior

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Svår fråga

Jag trodde inte att frågan var speciellt svår innan jag började fundera på den. Alla de enkla spel jag själv började spela med är sedan länge ur tryck. De enkla spel som finns idag är uppdaterade versioner av dessa som i vissa bara känns som en ny omgång färg på ett gammalt rivningshus. Om jag själv skulle få för mig att spelleda något för mina (än så länge mycket hypotetiska) barn skulle jag antingen skriva något själv eller plocka fram Drakar och Demoner version 3 (utan Expert) och spela rakt av ur den gamla svarta boken.

Annars skulle jag kunna tänka mig att välja:

Drakar och Demoner 6
Jag har inte läst det själv så jag vill varken säga bu eller bä. Det kommer ju en ny version i december som kanske är bra?

Dunder & Drakar (Dungeons & Dragons)
Men jag tycker att d20-systemet känns lite för komplicerat för att vara ett riktigt bra nybörjarsystem. Det är delvis bara en känsla. Egentligen är det rätt enkelt, men det finns så många olika klasser, specialförmågor och besvärjelser att man nästan får svindel. Det känns lite för oöverskådligt.

Västmark
Det är enkelt, men det känns som om det är enkelt på ett sätt som man först uppskattar när man blivit erfaren. Som nybörjare kanske man vill ha lite mer påtagliga siffror och strider.

/tobias

Brior

Swordsman
Riktigt dum fråga...

... förmodligen så dum att jag först och fegt tänkte fråga Troberg med privatmail, men sedan tänkte jag att det kunde vara inspirerande för de yngre att se hur oinsatt en gammal räv kan vara och drar därför ner mina egna brallor:

Frågan är: Vad betyder BRP? De kryllar väl inte rentav över mig?

Hälsar
Brior Blåst

Krille

Super Moderator
BRP

Basic Role-playing, regelsystemet som används i Call of Cthulhu, Stormbringer, Elfquest, Runequest mfl, och som översattes till Drakar&Demoner version och sedan utvecklades.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Plagiat...!

Men, Krille baby... du ser ju behovet! Kan du inte planka systemet åt oss på nåt kreativt och vackert sätt då...? *letar efter nån graemlin med rådjursögon*

Allvarligt talat... finns d6-systemet i samma eller liknande form i några andra spel som kan råka vara en gnutta enklare att finna?

Johan K

Gammal & dryg
Re: SW, 1.a upplagan..

Eeepppp, råkade missa ditt inlägg om SW... :gremblush:
Tror nog att vi menar samma system ja.

Krille

Super Moderator
d6-spel

"Men, Krille baby... du ser ju behovet! Kan du inte planka systemet åt oss på nåt kreativt och vackert sätt då...?"

Voffodå? Jag har ju T10-systemet.

"Allvarligt talat... finns d6-systemet i samma eller liknande form i några andra spel som kan råka vara en gnutta enklare att finna?"

Letar du lite så kan du hitta Metabarons, som också använder d6. Jag vet inte hur spritt det hann bli innan WEG hamnade på obestånd, men jag har sett regelboken i en låda på konvent. Det hann också komma en generell regelbok kallad "The d6 System", som man kan hitta om man har en massa tur. Dessutom finns Ghostbusters, som är lika gammalt och out of print som Star Wars 1st Ed.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Metabarons

Voffodå? Jag har ju T10-systemet.
Det är ju en rätt bra poäng du har där. :gremgrin:

Letar du lite så kan du hitta Metabarons, som också använder d6. Jag vet inte hur spritt det hann bli innan WEG hamnade på obestånd, men jag har sett regelboken i en låda på konvent.
Ah...! Metabarons ja... Då kan jag berätta att det finns både hos www.hobbygames.se och på www.sfbok.se! Kostar dryga 300-lappen för hugade spekulanter. Blev själv lite intresserad där...

Mr Brunch

Veteran
Re: Nya föråldrade rollspel

" Missförstå mig rätt nu, det finns en del äldre rollspel som är riktigt bra. Jag anser bara inte att DoD'91 är ett av dem. Det är för mycket inkonsekvenser och onödigheter. Till och med gamla Cthulhu är bättre på den punkten, trots att det är äldre. "

Om du syftar på spelvärld och sådant håller jag med helt. Dessutom vissa tillbehör som hjältarnas handbok... Men reglerna gillar jag fortfarande, simpla och framförralt väldigt lätta att ändra så dom passar ens eget tycke och smak.
Men det är nog mest nostalgin som talar :gremsmirk:

anth

Vetefan
Re: Riktigt dum fråga...

Instämmer med Krille, men med ett tillägg:
troberg räknar även GURPS som BRP

Krille

Super Moderator
Re: Nya föråldrade rollspel

• Stridskonster, som uppför sig annorlunda jämfört med andra färdigheter.
  • Magi, som också uppför sig annorlunda jämfört med färdigheter.
  • Diverse jockel i rollpersonsgenereringen som gör att en ankmentalistmagiker är något av det farligaste i krigarväg du kan göra, och att en adlig riddare förmodligen vare sig kan köpa eller använda en häst och svärd på grund av kostnaden.
  • Syn och hörsel, som uppför sig på ett helt eget sätt jämfört med allt annat.
  • Det faktum att grundegenskaper knappt används efter det att alla sekundära värden är beräknade (utom STO som används för att se om man triggar vissa fällor och FYS som används för att överleva en del gifter).

Johan K

Gammal & dryg
Metabarons ??

Tror att jag har missat vad Metabarons är för ett spel... :gremblush:
Kan nångon förklara vad det är för något ?

Insignia

Swashbuckler
Lejonhjärta

"Nej, lille Oskar, jag ställer mig tvekande till det här med att Rickard Lejonhjärta återvände till England 1197. I själva verket ställer jag mig tveksam till om han har existerat över huvud taget!"

Vilken historielärare skulle påstå att Rickard Lejonhjärta inte fanns? Jag börjar oroa mig för din skola. Men det stämmer att han inte återvände till England 1197, utan redan 1194 (enligt NE).

Krille

Super Moderator
Re: Metabarons ??

"Tror att jag har missat vad Metabarons är för ett spel... Kan nångon förklara vad det är för något ?"

Har du läst Moebius/Jodorowskys serie "Inkalen"? Det är den serien som rollspel.

Det är den korta versionen. Den långa versionen...

...ähvaf... jag har inte spelat rollspelet och jag har bara läst två eller tre av albumen om Inkalen (då de gick i Tung Metall), så jag har inte lyckats pussla ihop en helhetsbild om vad serien handlar om heller. Rymdsåpa var det i alla fall och väldigt flummigt franskt.

L337

Warrior
Gurps lite - visst på engelska men enkelt
S.E.R.S. - Kan kanske vara förvirrande skadesystem som iallafall jag inte har lyckas klur ut helt än. Man måste väl på nått sätt kunna dö av allvarliga skador:gremconfused:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Behöver snabbt råd - vilket spelsystem är enkl

*funderar om det finns någon dogma-bidrag som passar*

Tyvärr, tyvärr får jag nog säga att DoD2 eller 3 (svarta böckerna) är enklast.. Varför jag tycker det är för att de är enklast är för att det finns få färdigheter att läsa och lära sig och när man sätter ut poängen på den så säger man "Det här vill jag vara bra på och det här lite sämre på.".. När någon är med för första gången och spelar rollspel så brukar jag tycka synd om den personen när denne ska skapa en gubbe.. Det är så mycket siffror och termer som flyger förbi framför nybörjaren att denne brukar känna sig helt hjälplös i rollspelstermsträsket.. Det som fungerat bäst med nybörjare var när alla spelare fick göra sina karaktärer under spelet gång.. Nybörjaren behövde inte lära sig lika mycket och de termer som kom upp under tiden vi spelade förklarades på någon minut..

På delad andra plats så kommer nog Västmark och In the Dark.. Båda som har regler att plocka hem från nätet.. Västmark (som jag bara spelat en gång) är visserligen enkelt, men skrivet för att vara enkelt för erfarna spelare.. Hos just färdigheterna finns det i Västmark det jag eftersöker hos ett enkelt nybörjarrollspel, men det är för mycket frihet.. Just egenskaperna som ska väljas är alldeles för många.. Nybörjare vill helst inte ha för mycket att plocka med..

In the Dark är inte ett fantasyspel, så det är nog därför jag sätter det på andra plats.. Annars är det relativt simpelt.. Nackdelen kanske är att själva spelsystemet är lite luddigt.. Själv älskar jag det, som halvfriformare, men för nybörjare så vill man nog ha bra koll på vad en viss sak egentligen gör.. Mina erfarna spelare vet att 9 i In the Dark är bra, men vet inte riktigt hur stor chans de har att lyckas (mest för att jag inte har avslöjat det för att jag inte vill avslöja hur luddigt jag kommer ihåg reglerna :gremwink:)..

DnD och Dunder och Drakar har jag inte läst/spelat.. Annars skulle jag kunna tänka mig Mutant: Undergångens arvtagare.. Med det tilläggsnamnet så borde grottröj i DoD vara perfekt? :gremsmirk: Näe, men allvarligt.. Tänk dig Svavelvinter i Mutant-miljö istället.. Hur röj skulle inte det vara?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade en till kandidat på andraplatsen men som glömde det medan han chattade på ICQ

PS. Jag har introducerat 3-4 nybörjare till rollspel under senaste året och varje gång har jag försökt se nybörjarens reaktioner till det nya "mediet" DS.

<FONT SIZE=1>[edit] Lade till kommentaren med Mutant</FONT>[color:"green"]