Nekromanti Behöver snabbt råd - vilket spelsystem är enklast?

Pendragon

Swashbuckler
Re: Cyberpunk (OT)

Gissa varför kristendomen är mer populär?
Heh... en religös schism avgjort med dramaturgi. I like. :gremlaugh:

Vem som än myntade uttrycket "Sometimes life is stranger than fiction." visste vad han snackade om... :gremwink:

/Joel

Staffan

Myrmidon
D6-systemet

West End Games har nyligen blivit uppköpt på nytt, och en av de första sakerna som den nya ägaren tänker ge ut är visst en generisk d6-regelbok. Sen får vi se hur lång tid det tar...

Staffan

Myrmidon
Buffy the Vampire Slayer verkar ohyggligt snabbt, lättspelat och actionbetonat (jag äger det, men har inte haft tillfälle att spela det än). Tyvärr så är dess stora styrka - den starka kopplingen till TV-serien - nog en nackdel om man ska använda det till Svavelvinter...

Pendragon

Swashbuckler
Systemet är snabbt, smidigt och enkelt. Det är iaf erfarenheterna jag har av det från All Flesh Must Be Eaten.

/Joel

Troberg

Sinister eater

Jag har alltid fascinerats av domedagsskildringar, från Nevil Shutes "On the beach" till "Dr Strangelove" och "Independence day" (nåja det finns grader även av Apokalypser).
Håller med, det finns inget som är så rollspelsvänligt som kollapsande samhällen! Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag använt den gimmicken i olika skepnader.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Suck dessa minnen...
Det var ett kul projekt som innefattad en svärm av det tidiga 1900-talets namnkunniga svenska spelskribenter. Utöver Brior deltog bland annat Dag Stålhandske.

Nostalgi. :)

Nightowl

Champion

Jag visste det... :gremsmirk:

Om jag minns rätt fanns också en stående tecknad film på brittisk TV med Churchi and Adolph; Winston Churchill och Adolf Hitler som Itchy & Scratchy, ungefär...

Erik

Nightowl

Champion
Undergångar (OT)

Någon gång så kommer Tuva att komma hem... men till vad?
Till gården förstås, så blir Emmerdale: the Eternal en direkt uppföljare. :gremgrin:

Undergångar är intressanta för att de ställer allt på huvudet; det ställer människor inför situationer de aldrig var beredda på att möta.

I äventyrssammanhang funkar de bra som startare. Man måste bara reagera när världen går under.

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
d6 OGL

Jag har även framfört ett önskemål till den nye ägaren om att d6-systemet ska göras OGL, eller om det går att licensiera systemet gratis. Vi får se vart det leder.

M.

Nightowl

Champion
Det sorgliga är att jag har fel... (OT)

Det finns ju ett gammalt postapokalyptiskt spel som heter The Morrow Project (googla själva, jag orkar inte).

På spelets mailinglista berättade en bedrövad SL följande tragikomiska historia:
RP har överlevt Katastrofen nere i en bunker (en av grundförutsättningarna i MP, tänk NFM i Mutant 2). SL frågar vad de vill göra.
'Vi barrikaderar oss. Sedan håller vi ständigt vakt över utgången.'
Och det var allt. De vägrade göra någonting över huvud taget ('vi kan ju råka illa ut!'). De bara satt där och knaprade i sig den amerikanska motsvarigheten till Kronans konserver, av vilket de hade några års förråd.

De gjorde ingen ting, och när SL till slut arrangerade en situation som tvingade dem att bege sig ut ur bunkern tillfälligt var de ytterst upprörda för att han inte längre ville låta dem sitta i flera timmar realtid och bokstavligen göra ingenting.

Jag brukar inte stödja railroading men det finns faktiskt gränser som även jag kan tänka mig passera...

Erik

Shaggy

Swordsman
Re: Det sorgliga är att jag har fel... (OT)

Låter som en synnerligen initiativlös grupp. Så initiativlös att jag känner mig rätt övertygad om att hela historien inte har återgetts.

Jag skulle tippa på att SL tidigare agerat på ett sådant sätt att de var övertygade om att de skulle bli överfallna i samma stund som de lämnade bunkern (vilket de säkert blev också) och att de därför föredrog att möta hotet där de hade övertaget.

Shaggy

Swordsman
SL:s roll

För att utveckla det lite mer:

Jag tycker att det är förbluffande ofta man ser någon beklaga sig på något forum över att SL kommit i konflikt med spelarna. "Jag föraktar mina spelare.", "Mina spelare är idioter." och liknande. Det hände mig i yngre tonåren, men på senare år har jag aldrig haft sådana problem.

Det är klart som fasen att om spelarna vet att de blir överfallna om de lämnar bunkern så lämnar de den inte utan barrikaderar sig och väntar på att SL ska agera. Lika klart är att om de blir uttvingade och omedelbart överfallna så blir de sura.

Jag vill påstå att det är precis såhär enkelt:

Ingen blir en bra SL utan gedigen erfarenhet av att vara spelare.
Ingen blir en bra spelare utan gedigen erfarenhet av att vara SL.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Nya föråldrade rollspel

Tycker dom flesta spel är ganska dåliga i grund utan modifikationer.

Då väljer du helt enkelt fel spel. Alla spel jag verkligen gillar systemen i klarar sig med endast få eller inga modifikationer; till exempel 7th Sea, All Flesh Must Be Eaten, Call of Cthulhu (och övrigt BRP) med flera.

Hela min regelfilosofi säger att reglerna ska vara tillräckligt konsekventa för att spelledaren ska kunna kasta böckerna all världens väg under spelets gång. Uppfyller inte systemet det kommer jag aldrig någonsin att lära mig det utan hålla mig till de vettiga systemen istället.

Det enda undantaget är d20, av någon anledning jag aldrig kommer kunna förklara. Kanske för att så många bra böcker gjorts till linjerna.

Brior

Swordsman
Re: Behöver snabbt råd - vilket spelsystem är enkl

Jag drog igång lite idag med karaktärsskapande och inköp. Använde en blandning av DoD -91, Västmark och Ad&D (som jag är uppfödd med). Bland annat fick de slå 3d6 för egenskaper, varvid sällskapets dvärg fick STY 18 (hans utfall var förutbestämt till 15+). Jag tog då till AD&D-regeln att slå en d100 för att se hur bra han var inom STY 18, varpå ungen slår 100! Ytterligare en d10 och han slår 0 igen, varpå han avslutar med 5. Han är alltså bland den starkaste halvpromillen av de starkaste. Jag har aldrig varit med om något liknande!

/Erik G